Γιατί οι πλειστηριασμοί μπλοκάρουν τη δόση

Γιατί οι πλειστηριασμοί μπλοκάρουν τη δόση

Του Προκόπη Χατζηνικολάου

Η πορεία των πλειστηριασμών θα κρίνει μεταξύ άλλων την εκταμίευση της δόσης της τρίτης αξιολόγησης. Σύμφωνα με την Έκθεση Συμμόρφωσης της Κομισιόν, αλλά και τα όσα ειπώθηκαν στο χθεσινό Eurogroup, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να καταρτίσει έκθεση την οποία θα πρέπει να κοινοποιήσει στους θεσμούς για την πορεία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Εφόσον αυτή δεν κριθεί επαρκής θα δημιουργήσει προβλήματα στην εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης της τρίτης αξιολόγησης.

Μέχρι στιγμής οι πλειστηριασμοί είναι ελάχιστοι και σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν τη συμφωνία που έχει γίνει με τους πιστωτές της χώρας. Συγκεκριμένα θα πρέπει να γίνονται κατά μέσο όρο 1.500 πλειστηριασμοί μηνιαίως, όταν αυτή τη στιγμή γίνονται μερικοί δεκάδες. Ωστόσο, ακόμα και αν αυξηθεί ο ρυθμός είναι αμφίβολο εάν η ηλεκτρονική πλατφόρμα των συμβολαιογράφων μπορεί να σηκώσει αυτόν τον όγκο των πλειστηριασμών.

Όπως όλα δείχνουν η κυβέρνηση θα πρέπει να δώσει λύση τώρα και να σταματήσει να κρύβεται πίσω από τα κινήματα που η ίδια εξέθρεψε και σταματούν στους πλειστηριασμούς και αναγκάζουν πάνοπλες αστυνομικές μονάδες να προστατεύουν τους συμβολαιογράφους από τις ορέξεις όσων θέλουν να κάνουν απλά ότι θέλουν, με τη δικαιοσύνη και την κυβέρνηση να κάνουν τα στραβά μάτια.

Τη στιγμή μάλιστα που οι εταίροι μας θέλουν να ξεμπερδέψουν από το ελληνικό πρόβλημα και να μην ασχοληθούν άλλο τα κοινοβούλια τους με δόσεις ή ένα τέταρτο μνημόνιο, η κυβέρνηση θα πρέπει να γίνει προσεχτική και να προσπαθήσει να οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο.

Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με την Κομισιόν οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να αυξήσουν τις προσπάθειες να μειώσουν τα NPEs. Όπως επισημαίνεται στο προσχέδιο της Κομισιόν, απαιτούνται σημαντικές περαιτέρω προσπάθειες για να επιτευχθούν οι στόχοι των NPEs για το 2018 και το 2019. Οι τράπεζες θα πρέπει να αρχίσουν να χρησιμοποιούν εργαλεία όπως η νομοθεσία αφερεγγυότητας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, καθώς και το ηλεκτρονικό σύστημα εξωδικαστικού μηχανισμού.

Μία έξοδο που σε κάθε περίπτωση δεν θα είναι αναίμακτη καθώς ήδη έχουν ξεκινήσει οι πιστωτές να μιλούν για τη νωρίτερη μείωση του αφορολόγητου ορίου στα 5.680 ευρώ και την ταυτόχρονη μείωση των συντάξεων από το 2019.

Συγκεκριμένα τονίζεται ότι: "Οι ελληνικές αρχές, το Μάιο του 2018, θα αποφασίσουν την πρόωρη εφαρμογή του μέτρου μείωσης του αφορολόγητου - δηλαδή το 2019- εάν το ΔΝΤ, σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς Θεσμούς και τις ελληνικές αρχές εκτιμήσουν πως μια "εμπροσθοβαρής" εφαρμογή είναι απαραίτητη προκειμένου να επιτευχθεί ο συμφωνηθείς στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019, χωρίς αποπνικτικά για την ανάπτυξη μέτρα", αναφέρει η Κομισιόν στο προσχέδιο της έκθεσης συμμόρφωσης που συνοδεύει το τελευταίο πρόγραμμα στήριξης .Επίσης στην έκθεση αναφέρονται, επίσης, τα εξής:

- Εάν χρειαστεί, η Ελλάδα "θα υιοθετήσει νομοθεσία, σε συμφωνία με τους Θεσμούς, για να διασφαλίσει την ακριβή επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, με τέτοιο τρόπο που να είναι θετική για την ανάπτυξη".

- Οι ελληνικές αρχές θα διασφαλίσουν ότι ο μειωμένος ΦΠΑ για τα νησιά που εφαρμόζεται ακόμη θα καταργηθεί έως τα τέλη Ιουνίου του 2018

- Η Ελλάδα πρέπει να εφαρμόσει ένα σύνολο 88 προαπαιτούμενων για την ολοκλήρωση της 4ης και τελικής αξιολόγησης των όρων του προγράμματος στήριξης

- Οι δράσεις που εκκρεμούσαν έως τις 18 Ιανουαρίου για την ολοκλήρωση της τρέχουσας, τρίτης αξιολόγησης περιλάμβαναν μια "τακτική και ανεμπόδιστη ροή ηλεκτρονικών πλειστηριασμών", και την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το 66% του ΔΕΣΦΑ.