Από τον Ιούνιο του 2025, η ψηφιακή διακίνηση αγαθών γίνεται υποχρεωτική για δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις, και το μέτρο αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω από το τέλος του χρόνου, φτάνοντας σε όλες τις επιχειρήσεις και καθιστώντας την ψηφιακή παρακολούθηση αναγκαστική. Το νέο πλαίσιο, βασισμένο στην πλατφόρμα myDATA, φέρνει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών διακίνησης αγαθών, με στόχο τη διαφάνεια, τον έλεγχο και την πάταξη του λαθρεμπορίου.
Το νέο πλαίσιο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή σε δύο φάσεις.
Από 2 Ιουνίου 2025 ξεκινά η υποχρεωτική εφαρμογή για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ. Οι επιχειρήσεις αυτές πρέπει να εκδίδουν και να στέλνουν ηλεκτρονικά τα δελτία αποστολής μέσω myDATA.
Από 1 Δεκεμβρίου 2025 η εφαρμογή επεκτείνεται σε όλη την αγορά, καλύπτοντας όλες τις επιχειρήσεις, μεγάλες και μικρές.
Τι αλλάζει;
Ο νέος νόμος εντάσσει την ηλεκτρονική διασύνδεση και την ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών, με βασικά χαρακτηριστικά:
• Σάρωση QR Code: Κατά την παραλαβή, ο παραλήπτης θα μπορεί να σκανάρει το QR Code του παραστατικού, επιβεβαιώνοντας την παραλαβή.
• Δήλωση ώρας εκκίνησης: Οφείλει να δηλώνεται η ώρα έναρξης της μεταφοράς, ακόμα και κατά προσέγγιση.
• Ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος: Ο παραλήπτης θα μπορεί να πραγματοποιεί ελέγχους στα αγαθά, διασφαλίζοντας τη φυσική διακίνηση και την ποιότητα των εμπορευμάτων.
Η εφαρμογή έχει κάποιες εξαιρέσεις, όπως επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 5 εκατ. ευρώ που είναι θυγατρικές ξένων εταιρειών και χρησιμοποιούν τις ERP μητρικής και επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα, ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά ή οικοδομικά υλικά, ανεξαρτήτως τζίρου.
Τα πρόστιμα για όσους δε συμμορφωθούν θα είναι βαρύτατα, ενώ αναμένεται να αυξηθούν από τον Δεκέμβριο. Από Ιούνιο τα πρόστιμα θα ανέρχονται σε 500 ευρώ για απλογραφικά βιβλία και 1.000 ευρώ για διπλογραφικά, ενώ από το τέλος του χρόνου εξετάζεται να κυμαίνονται από 5.000 έως 10.000 ευρώ αντίστοιχα. Ουσιαστικά, όποια χειρόγραφα ή μη ηλεκτρονικά παραστατικά εκδίδονται χωρίς τη σωστή μορφή θεωρούνται ότι δεν έχουν εκδοθεί καθόλου και θα έχουν άμεσες χρηματικές κυρώσεις.
Τι πρέπει να γνωρίζω;
• Η ώρα έναρξης διακίνησης πρέπει να δηλώνεται, ακόμα και προσεγγιστικά, από την πρώτη φάση λειτουργίας.
• Δίνεται η δυνατότητα ακύρωσης του δελτίου πριν την αποστολή.
• Αν η διακίνηση γίνεται σε χώρο εκτός εγκατάστασης, πρέπει να συμπληρώνεται η διεύθυνση, χωρίς να αναγράφεται ο αριθμός εγκατάστασης.
• Επιτρέπεται η έκδοση παραστατικού έως πέντε ημέρες πριν ή μετά τη φυσική διακίνηση.
Οι αρμόδιες αρχές μελετούν περαιτέρω κυρώσεις και πιθανή επέκταση του συστήματος, με στόχο την πιο αυστηρή επιτήρηση και τη μείωση της φοροδιαφυγής.