Με σημαντικούς ρυθμούς αύξησης κινείται η «ψηφιακή μετάβαση» για τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με αιχμή όχι μόνο την παρουσία στο διαδίκτυο και τις ψηφιακές συναλλαγές αλλά και την αξιοποίηση των τηλεφωνικών κέντρων και των τεχνολογιών cloud. Παράλληλα, η ψηφιακή ετοιμότητα βοήθησε τις επιχειρήσεις αυτές να επανέλθουν στην κανονικότητα της μετά κορονοϊού εποχής.
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας του κέντρου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τα οποία παρουσίασαν ο καθηγητής κ. Γιώργος Δουκίδης και ο κ. Θάνος Φαλάγγας, διευθυντής Enterprise και Business Marketing και CRM του Ομίλου ΟΤΕ. Σύμφωνα με την έρευνα, η ετήσια άνοδος του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων διαμορφώνεται στο 10% σε σχέση με το 2020.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Γεώργιο Δουκίδης, η έρευνα αναλύει την επιχειρηματική αξιοποίηση ψηφιακών συστημάτων και εργαλείων και τα επιχειρηματικά οφέλη στη χρήση τους και παράλληλα καταρτίζει τον δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας. Η έρευνα αφορά τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που απασχολούν από έναν ως 50 εργαζόμενους, οι οποίες συνολικά απασχολούν το 78% του συνόλου των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα και πραγματοποιήθηκε με τηλεφωνικές συνεντεύξεις με εκπροσώπους 500 εταιριών του συγκεκριμένου τομέα.
Αυξάνεται η χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών
Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο κ. Δουκίδης, ο δείκτης ψηφιακής ετοιμότητας καταγράφεται με βάση την υιοθέτηση και χρήση 10 τεχνολογικών συστημάτων, όπως:
- ιστοσελίδα
- κοινωνικά δίκτυα
- ψηφιακές συναλλαγές
- ERP
- CRM
- IOT
- Business Analytics
- E-shop
- Cloud
- ψηφιακή ασφάλεια
Όπως έδειξε η έρευνα το 78% των επιχειρήσεων διαθέτει website. Από το σύνολο των εταιρειών αυτών, το 77% έχει χρησιμοποιήσει επαγγελματική λύση από κάποια εταιρεία. Η έρευνα δείχνει ακόμη αύξηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με το 24% να διαθέτει e- shop έναντι 17% το 2020. Ακόμη, παρουσία στα social media διαθέτουν οι έξi στις δέκα επιχειρήσεις, ενώ οργανωμένες ψηφιακές καμπάνιες έχουν διοργανώσει μια στις τρεις επιχειρήσεις.
Η έρευνα ακόμη δείχνει την αξιοποίηση τηλεφωνικών κέντρων από 2 στις 3 επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα καταγράφεται και η τάση για χρήση cloud based τηλεφωνικών κέντρων Σε ό,τι αφορά τα εργαλεία τηλεδιάσκεψης, τα πιο δημοφιλή είναι τα Zoom, Skype, και Microsoft Teams.
Σημαντικό είναι ακόμη ότι συστήματα ERP και CRM χρησιμοποιούν οι 6 στις 10 επιχειρήσεις, ενώ οι 3 στους 10 χρησιμοποιούν ERP cloud based λύσεις. Ακόμη, συστήματα ψηφιακής ασφάλειας χρησιμοποιεί το 86% των επιχειρήσεων. Ένα άλλο θετικό στοιχείο είναι ότι 63% των επιχειρήσεων διαθέτει server, ενώ οι 2 στους 10 χρησιμοποιούν cloud server Μοναδικό αρνητικό στοιχείο είναι η περιορισμένη η χρήση των τεχνολογιών Internet of Things.
Ακόμη, σε ότι αφορά την χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών του δημοσίου, οι 8 στις 10 επιχειρήσεις δηλώνουν ικανοποιημένες και κυρίως για τις υπηρεσίες gov.gr, Εργάνη, ΗΔΙΚΑ, MyData).
Η τεχνολογία αρωγός στην περίοδο της πανδημίας
Από την πλευρά του ο κ. Θάνος Φαλάγγας, μεταφέροντας την εμπειρία της αγοράς ανέφερε ότι έχουν αυξηθεί σημαντικά οι πωλήσεις προϊόντων και υπηρεσιών που ευνοούν την ψηφιακή ετοιμότητα και ωριμότητα των Μικρών και Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων. Ειδικότερα, αναφέρθηκε και στη ζήτηση για ψηφιακές υπηρεσίες και υποδομές, η οποία αυξάνεται αλλά και στα ψηφιακά κανάλια εξυπηρέτησης.
Ακόμη αναφέρθηκε στις παροχές του ομίλου ΟΤΕ προς τους συνδρομητές του που είναι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αλλά και ιδιώτες και επαγγελματίες, όπως ο δωρεάν διπλασιασμός των ταχυτήτων των ευρυζωνικών σταθερών συνδέσεων αλλά και ο διπλασιασμός των data στις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας. Η έρευνα επιβεβαιώνεται πλήρως από την αγορά, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φαλάγγας.
Σε ότι αφορά το κομμάτι της έρευνας σχετικά με τον COVID 19 και τις επιπτώσεις του η έρευνα δείχνει ότι επέδρασε αρνητικά στη μια από τις 2 επιχειρήσεις. Σημαντικό είναι ότι οι 2 στις 3 επιχειρήσεις χρησιμοποίησαν τεχνολογίες για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και οι 7 στις 10 θα συνεχίσουν να τις χρησιμοποιούν στο μέλλον. Μάλιστα, ως βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που χρησιμοποίησαν συνδυαστικά ψηφιακές λύσεις επανήλθαν ταχύτερα στην κανονικότητα.