Του Γιώργου Σκορδίλη
Το τελειωτικό κτύπημα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος δίνει η κυβέρνηση μετά την απόφαση της να επιβάλλει ΦΠΑ στην κατασκευή, επισκευή, συντήρηση, των επιβατηγών, επιβατηγών-οχηματαγωγών και γενικά εμπορικών πλοίων, καθώς επίσης και στα καύσιμα και λιπαντικά που χρησιμοποιούνται στη Ζώνη Περάματος.
Η διαρκώς διογκούμενη φιλολογία που αναπτύσσεται γύρω από το θέμα αυτό αποτέλεσε το αντικείμενο μπαράζ συναντήσεων που είχε το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά με σειρά κυβερνητικών παραγόντων που αναγνωρίζουν μεν τα πλήγματα που θα δεχθεί ο κλάδος, πλην όμως δεν μπορούσαν να αναλάβουν τη δέσμευση πως ως το τέλος το πρόβλημα αυτό θα έχει επιλυθεί.
Συγκεκριμένα, το ΒΕΠ αντέδρασε πολύ έντονα στο ενδεχόμενο άρσης των προβλεπόμενων προβλεπόμενες από το άρθρο 27, παρ. 1 α'' και δ'' του Ν. 2589/2000 («Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας») εξαιρέσεις που θα επιφέρει απρόβλεπτες συνέπειες για τις μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις που έχουν δραστηριότητες γύρω από τη ναυπηγοεπισκευή αλλά και εκατοντάδων άλλων μεταποιητικού χαρακτήρα που συνδέονται με αυτές.
«Καταστροφικές συνέπειες»
Με αφορμή τις διαρροές για το εν λόγω ενδεχόμενο και τη φημολογία που αναπτύχθηκε, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά, με επιστολή του προς όλους τους αρμόδιους υπουργούς, κάνει λόγο για «καταστροφικές συνέπειες που θα έχει για τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις το ενδεχόμενο της επιβολής ΦΠΑ» και εκφράζει την αντίθεσή του σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ζητώντας να υπάρξει μέριμνα και να ληφθεί απόφαση να διατηρηθούν οι προβλεπόμενες από το άρθρο 27, παρ. 1 α'' και δ'' του Ν. 2589/2000 («Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας») εξαιρέσεις.
«Το Επιμελητήριό μας επανέρχεται, για ακόμη μία φορά, μετά από συνάντησή μας με τον γεν. γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Αθανάσιο Χριστόπουλο, όπου, δυστυχώς, θέμα συζήτησης υπήρξε μία πιθανή επιβολή ΦΠΑ στην κατασκευή, επισκευή, συντήρηση, καύσιμα, λιπαντικά κλπ των επιβατηγών, επιβατηγών-οχηματαγωγών και γενικά εμπορικών πλοίων, παρεμποδίζοντας τις, επιτέλους, ανατεθείσες σε μικρές ναυπηγικές μονάδες στη Σαλαμίνα και στο Πέραμα, εργασίες κατασκευής επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων, μήκους περίπου 100 μέτρων», σημειώνει το ΒΕΠ και προσθέτει:
Υπάρχει και η Τουρκία
«Η πιθανή επιβολή ΦΠΑ στις αναφερόμενες εργασίες συνέπεια θα είχε τη μη ανανέωση του γερασμένου υφιστάμενου στόλου, λόγω της αύξησης του κόστους κατασκευής, επισκευής, κλπ, τη μετακύλιση του κόστους στο επιβατικό κοινό, τον κίνδυνο να μην αποπερατωθούν οι εργασίες που άρχισαν και, βέβαια, να μη συνεχίσουν με νέες παραγγελίες οι πλοιοκτήτες, οι οποίοι θα στραφούν στη γείτονα ή σε άλλες χώρες για την κατασκευή των πλοίων τους. Κύρια, όμως, θα είχε ως συνέπεια να δοθεί καίριο χτύπημα στις επιχειρήσεις του κλάδου με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανεργία που καλπάζει στη Ν/Ζ Περάματος. Θα προστεθούν επιχειρήσεις στις, ήδη, κλειστές και άνεργοι στη σωρεία των ανέργων».
Να σημειωθεί ότι πιθανή επιβολή ΦΠΑ στη Ζώνη θα σημαίνει – μεταξύ άλλων – και πρόβλημα στον υπό ελληνική σημαία ακτοπλοϊκό στόλο που κατά κύριο λόγο εκτελεί τις ετήσιες επισκευές αλλά και επιθεωρήσεις στη ζώνη.