7ος χρόνος, ημέρα 2159η
Τετάρτη, 29 Σεπτεμβρίου 2021

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όπως project Ελληνικού; Ο εφιάλτης ξαναξύπνησε;

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όπως project Ελληνικού; Ο εφιάλτης ξαναξύπνησε;

Η Ελλάδα έχει αφήσει ευτυχώς πίσω της, τον εφιάλτη των κινημάτων, των συλλογικοτήτων, των συνδικαλιστικών οργανώσεων και των επαγγελματικών οργανώσεων, που με κάθε τρόπο προσπαθούσαν να μπλοκάρουν την επένδυση του Ελληνικού. Όλοι θυμόμαστε, τις θλιβερές μάχες που έδιναν για αρκετά χρόνια, οι οπισθοδρομικές δυνάμεις της χώρας, κόντρα στο project του Ελληνικού.

Και ενώ τα έργα στο Ελληνικό ξεκλειδώνουν, μετά από δεκάδες προσφυγές, ενστάσεις, γραφειοκρατικές κωλυσιεργίες και νομικές διαδικασίες, ο Δήμος Χαϊδαρίου δείχνει πρόθυμος να ξεκινήσει ένα παρόμοιο «αγώνα» απέναντι στα Ελληνικά Ναυπηγεία, γνωστά στο ευρύτερο κοινό, ως Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Ήδη από το Δεκέμβριο του 2020, ο Δήμος Χαϊδαρίου, είχε απευθύνει εξώδικη δήλωση προς την ΕΤΑΔ, κατά τη διενέργεια του πρώτου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση τμήματος της έκτασης των Ναυπηγείων. Στο εξώδικο ο Δήμος Χαϊδαρίου ζητούσε να αποδοθεί σε αυτόν, η Προβλήτα 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Στην εξώδικη δήλωση αναφερόταν χαρακτηριστικά, ότι «η απόδοση στον Δήμο της προβλήτας 4 είναι το ελάχιστο αντιστάθμισμα που δικαιούνται οι πολίτες του Χαϊδαρίου και ευρύτερα της Δυτικής Αθήνας, για την τεράστια οικολογική και περιβαλλοντική καταστροφή που υπέστη η άλλοτε μαγευτική παραλία του Σκαραμαγκά από την εκεί εγκατάσταση των Ναυπηγείων». Αν ανατρέξουμε στην ιστορία θα δούμε ότι τα Ναυπηγεία ιδρύθηκαν το 1937. Επομένως, από τότε χρονολογείται η «οικολογική και περιβαλλοντική καταστροφή που υπέστη η άλλοτε μαγευτική παραλία του Σκαραμαγκά», στην οποία αναφέρεται ο Δήμος. Δηλαδή, η δικαίωση που ζητά ο Δήμος, θα έρθει μετά από 74 χρόνια.

Βέβαια, το περίεργο είναι, ότι ο Δήμος θυμήθηκε το 2020, να διεκδικήσει το «ελάχιστο αντιστάθισμα». Δεν το είχε πράξει κατά τη διάρκεια της μακράς περιόδου της «εθνικοποίησης» των ναυπηγείων, επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ το 1985, όπου γινόντουσαν αποδεκτά, όλα τα πάσης φύσεως αιτήματα. Δεν το είχε πράξει ούτε αργότερα επί Brown & Root, ούτε επί ThyssenKrup, ούτε επί στην Abu Dhabi Mar.

Το θυμήθηκε το Δεκέμβριο του 2020, όταν συνειδητοποίησε ότι το νερό έμπαινε στο αυλάκι, στο θέμα της ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Ναυπηγείων. Και το ξαναθυμήθηκε σήμερα, μετά από το επιτυχές τέλος της διαγωνιστικής διαδικασίας και την μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στο νέο ιδιοκτήτη Γιώργο Προκοπίου.

Έτσι σήμερα, ο Δήμος Χαϊδαρίου, σύμφωνα με δήλωση του δήμαρχου του, προτίθεται να καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αίτηση ακύρωσης του διαγωνισμού πώλησης του εμπορικού τμήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αμφισβητώντας τη νομιμότητα της πώλησης της προβλήτας 4. Ο δήμος υποστηρίζει ότι η προβλήτα 4 δεν είναι κατά κανέναν τρόπο απαραίτητη για τη λειτουργία των Ναυπηγείων. Χαρακτηρίζει δε τη συνένωσή της με τη δεξαμενή 5 σε ενιαίο ακίνητο από την ΕΤΑΔ το 2018 «ολέθριο σφάλμα». Ας θυμηθούμε εδώ, ότι η δεξαμενή 5, χωρητικότητας 500.000 τόνων, θεωρείται η μεγαλύτερη δεξαμενή της Μεσογείου, η οποία βέβαια για να επαναλειτουργήσει, θα χρειαστεί μεγάλες επενδύσεις.

Η προσφυγή του Δήμου στο ΣτΕ, ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στη διαδικασία μεταβίβασης του ακινήτου η οποία αναμένεται ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες. Και η καθυστέρηση ή η αναβολή της μεταβίβασης, εγκυμονεί σειρά κινδύνων, όπως για παράδειγμα το μπλοκάρισμα του εξοπλιστικού προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού και της ναυπήγησης των τριών Αμερικανικών φρεγατών.

Η αμερικανική κυβέρνηση και η κατασκευάστρια εταιρεία, Lockheed Martin, έχουν υποβάλει πρόταση συμπαραγωγής των τριών από τις τέσσερις φρεγάτες στην Ελλάδα. Προχωρώντας μάλιστα σε επιθεώρηση των εγκαταστάσεων, καταλήγοντας στο συμπέρασμα με τις κατάλληλες επενδύσεις εκσυγχρονισμού θα είναι σε θέση να αναλάβουν εργασίες στο πλαίσιο του προγράμματος των φρεγατών.

Είναι δε «γνωστό τοις πάσι», ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν, αντιμετωπίζει το ζήτημα των Ναυπηγείων και με γεωπολιτικά κριτήρια, στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάσχεσης της επιρροής της Κίνας, σε μια περίοδο όπου, μέσω της Cosco, οι Κινέζοι επιχειρούν να επεκταθούν με αξιώσεις και στον ναυπηγικό κλάδο της Ελλάδας.

Δυστυχώς, η δημοτική αρχή του Χαϊδαρίου, δεν αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα των καταστάσεων και αγωνίζεται προσπαθώντας να μπλοκάρει τις εξελίξεις. Για να γίνεται μάλιστα πιο αρεστός στους ψηφοφόρους του, και στον Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αθήνας που εκφράζει και τους υπόλοιπους Δήμους της περιοχής όπως είναι της Αγίας Βαρβάρας, των Αγίων Αναργύρων – Καματερού, του Αιγάλεω, του Ιλίου, του Περιστερίου, Πετρούπολης και της Φυλής, χρησιμοποιεί αγαπημένα σενάρια των ασπρόμαυρων ταινιών του παλαιού ελληνικού κινηματογράφου, λέγοντας ότι η παραχώρηση της Προβλήτας 4 στον Δήμο και τους κατοίκους θα αποτελούσε μια από τις πολλές αναγκαίες κινήσεις για να αμβλυνθούν οι «μεγάλες ανισότητες που έχουν ιστορικά διαμορφωθεί ανάμεσα στις δικές μας λαϊκές συνοικίες και στα προνομιούχα Βόρεια και Νότια προάστια».

Η υπόθεση είναι πολύ σοβαρή καθώς άπτεται της αμυντική θωράκισης της χώρας. Και ελπίζουμε να λήξει σύντομα και να μην έχουμε και άλλα επεισόδια με κρυμμένους αρχαιολογικούς θησαυρούς, κρυμμένα δάση, σχέδια για εθνικούς λαχανόκηπους ή προγράμματα σωτηρίας των κορμοράνων.