ΓΔ: 827,06 2,04 (0,25 %)

Τζίρος: 49,44 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 1954η
Δευτέρα, 8 Μαρτίου 2021

ΓΔ: 827,06 2,04 (0,25 %)

Τζίρος: 49,44 εκατ. €   RT

Μια νέα αξιολόγηση του οικολογικού προφίλ των σύγχρονων αυτοκινήτων

Μια νέα αξιολόγηση του οικολογικού προφίλ των σύγχρονων αυτοκινήτων

Καθώς η απλή ανάγνωση των τυποποιημένων εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης δεν μπορεί να δώσει μια πλήρη εικόνα της φιλικότητας κάθε σύγχρονου αυτοκινήτου προς το περιβάλλον, ο ανεξάρτητος οργανισμός Green NCAP επανέρχεται, παρουσιάζοντας την «πράσινη» αξιολόγηση 24 μοντέλων που κυκλοφορούν στην αγορά.

Ενώ ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός αξιολόγησης της ασφάλειας των αυτοκινήτων (Euro NCAP) είναι γνωστότατος στο ευρύ κοινό, μπορεί κανείς εύκολα να στοιχηματίσει – χωρίς κανένα κίνδυνο να χάσει το στοίχημα - ότι ο αντίστοιχος οργανισμός που κρίνει πόσο «οικολογικά» είναι τα σύγχρονα αυτοκίνητα, ο Green NCAP (όπου NCAP: New Car Assessment Program) είναι παντελώς άγνωστος!

Ποιος είναι ο Green NCAP

Στην επίσημη ιστοσελίδα του Green NCAP μπορεί κανείς να διαβάσει ότι πρόκειται για «…μια ανεξάρτητη πρωτοβουλία που προωθεί την εξέλιξη αυτοκινήτων που είναι καθαρά, ενεργειακά αποδοτικά και δεν είναι επιβλαβή για το περιβάλλον. Στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε, στη βελτιστοποίηση της χρήσης των πόρων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ανθρώπων και στη μείωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη».

Ο Green NCAP έχει τις δικές του διαδικασίες δοκιμών βάσει των οποίων προκύπτει η βαθμολογία με τα γνωστά αστέρια. Ενώ το πόσο σοβαρά πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τον ίδιο τον Green NCAP φαίνεται από το γεγονός ότι σε αυτόν συμμετέχουν μεγάλες ευρωπαϊκές λέσχες αυτοκινήτου (με πρώτη και καλύτερη την ADAC της Γερμανίας), η φοβερή και τρομερή FIA (ο άρχων του μηχανοκίνητου αθλητισμού, παγκοσμίως), τα υπουργεία μεταφορών της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς και άλλοι μεγάλοι οργανισμοί και ερευνητικά ιδρύματα.

Μεθοδολογία και αποτελέσματα δοκιμών του Green NCAP

Συνδυάζοντας ακριβείς μετρήσεις από εκτεταμένες εργαστηριακές δοκιμές με δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, οι βαθμολογίες του Green NCAP φιλοδοξούν να προσφέρουν τα καλύτερα και των δύο κόσμων όσον αφορά την αξιολόγηση των αυτοκινήτων. Το σύστημα αξιολόγησης λαμβάνει τώρα υπόψη του τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (δηλαδή του CO2) και συνυπολογίζοντας τις εκπομπές των τυπικών ρύπων (αυτών που είναι βλαβεροί για τον άνθρωπο: υδρογονάνθρακες, οξείδια του αζώτου και σωματίδια) και την ενεργειακή απόδοση, προσφέρει στους καταναλωτές μια πιο ευρεία και ολοκληρωμένη πληροφόρηση.

Τα αποτελέσματα που έδωσε αυτή τη βδομάδα στη δημοσιότητα ο Green NCAP αφορούν 24 αυτοκίνητα που έχουν υποβληθεί σε αυστηρές δοκιμές. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναπόφευκτα ξεχωρίζουν ως τα καθαρότερα και πιο αποδοτικά οχήματα, ενώ στα συμβατικά, με κινητήρες εσωτερικής καύσης μοντέλα, υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ των αυτοκινήτων με την καλύτερη και χειρότερη απόδοση.

Τα δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν σε αυτόν τον γύρο - τα Hyundai KONA και Renault ZOE - απέσπασαν και τα δύο τη μέγιστη βαθμολογία των πέντε αστέρων, με κορυφαίες επιδόσεις σε σχέση με τις εκπομπές ρύπων, την ενεργειακή απόδοση και τα αέρια του θερμοκηπίου.

Ακολούθησε το Toyota C-HR Hybrid με 3,5 αστέρια. Το Toyota επιτυγχάνει τη βελτίωση της απόδοσής του χρησιμοποιώντας υβριδική τεχνολογία συνδυασμένη με τον βενζινοκινητήρα του και το κάνει, όπως φαίνεται, αρκετά πιο καλά απ’ ότι το υβριδικό Honda CR-V, που διαθέτει όμως υβριδικό σύστημα ισχύος σειριακής λειτουργίας (και όχι παράλληλης/σειριακής όπως το Toyota) το οποίο έλαβε χαμηλότερη βαθμολογία - δυόμισι αστέρια.

Τρία δημοφιλή σουπερμίνι που αξιολογήθηκαν από το Green NCAP - το VW Polo, το Renault Clio και το Peugeot 208 – τα πήγαν αρκετά καλά και βαθμολογήθηκαν με τρία αστέρια.

Στον αντίποδα συναντάμε αναπόφευκτα πιο μεγάλα, ογκώδη και βαριά οχήματα, τα οποία χαρακτηρίζονται ως «ανθρωπομεταφορείς» ή mini buses. Τέτοια είναι τα VW Transporter, Mercedes-Benz V-Class και Opel Zafira, τα οποία δεν παίρνουν κάτι παραπάνω από ενάμισι αστέρι, κυρίως λόγω του βάρους τους και της αναγκαστικά χειρότερης αεροδυναμικής τους (εκτός από το σχήμα που παραπέμπει λίγο πολύ σε κουτί, έχουν και αυξημένη μετωπική επιφάνεια).

Και παρόλο που χάρη στα σύγχρονα συστήματα αντι-ρύπανσης (καταλύτες κλπ.) με τα οποία είναι εφοδιασμένα καταφέρνουν να περιορίζουν σημαντικά τις εκπομπές ρύπων, καταναλώνουν αναγκαστικά μεγαλύτερες ποσότητες ενέργειας – δηλαδή καυσίμου. Πάντως, τα SUV τα κατάφεραν καλύτερα, με κατά μέσο όρο κάτι παραπάνω από δύο αστέρια.

Στη «μεγάλη» κατηγορία, η Mercedes-Benz C220d παίρνει τρία αστέρια, ενώ οι BMW 320d και VW Passat 2.0 TDI παίρνουν δυόμισι αστέρια. Η Mercedes, ειδικότερα, εντυπωσίασε με τον έλεγχο των εκπομπών ρύπων, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο τί μπορεί να πετύχει κανείς με έναν καλοσχεδιασμένο και καλορυθμισμένο κινητήρα αξιοποιώντας και τη σύγχρονη τεχνολογία επεξεργασίας των καυσαερίων. Αυτή η επίδοση δείχνει επίσης τα περιθώρια που έχουν οι κινητήρες diesel, που κάποιοι βιάζονται να τους «θάψουν» πριν την ώρα τους…

Έπεται συνέχεια

Οι άνθρωποι του οργανισμού επισημαίνουν, πάντως, ότι με την τρέχουσα μέθοδο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διακρίνονται εύκολα, λόγω των μηδενικών εκπομπών ρύπων, ενώ τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν προφανώς την ευκαιρία για καλύτερη βαθμολογία από τα μη υβριδικά. Μια ευκαιρία που δεν αξιοποιείται πάντα, καθώς οι κατασκευαστές προκειμένου να συγκρατήσουν το κόστος, παραλείπουν απλές αλλά αποτελεσματικές λύσεις για τη μείωση των καυσαερίων, όπως τα φίλτρα σωματιδίων.

Σημειώστε ότι ο Green NCAP δεν σκοπεύει να σταματήσει στις εκπομπές καυσαερίων. Στόχος του είναι να καταφέρει να αξιολογήσει την συνολική περιβαλλοντική επίδοση των αυτοκινήτων, στον κύκλο ζωής τους, από την κατασκευή τους μέχρι την απόσυρσή τους από την κυκλοφορία.

Τα αποτελέσματα των δοκιμών του Green NCAP – Νοέμβριος 2020

Audi A4                                   2 stars 

BMW 3-Series                        2½ stars

Dacia Duster                          2½ stars

Honda CR-V                           2½ stars

Hyundai KONA                       5 stars

Jeep Renegade                      2 stars

Kia Sportage                          1½ star

Mazda CX-5                           2 stars

Mercedes-Benz C-Class        3 stars

Mercedes-Benz V-Class       1½ stars 

Nissan Qashqai                    2½ stars

Opel/Vauxhall Zafira Life      1½ stars

Peugeot 2008                       3 stars

Peugeot 208                         3 stars

Peugeot 3008                       2½ stars

Renault Captur                     3 stars

Renault Clio                         3 stars

Renault ZOE                        5 stars

SEAT Ibiza                           3 stars

Suzuki Vitara                       2½ stars

Toyota C-HR                       3½ stars

VW Passat                          2½ stars

VW Polo                             3 stars

VW Transporter                  1½ stars