8ος χρόνος, ημέρα 2434η
Παρασκευή, 1 Ιουλίου 2022

ΚΟΑ και Καβάκος πάλι μαζί για την Ουκρανία

ΚΟΑ και Καβάκος πάλι μαζί για την Ουκρανία

«Η μουσική αρχίζει εκεί που τελειώνουν οι δυνατότητες της γλώσσας», είχε πει ο Φινλανδός συνθέτης Γιαν Σιμπέλιους. Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, έχοντας επίγνωση του κοινωνικού και πολιτισμικού της ρόλου, συμπράττει ξανά με τον παγκοσμίως κορυφαίο Λεωνίδα Καβάκο σε ρόλο αρχιμουσικού και σολίστ στις 4 Ιουνίου.

Θα είναι μια συναυλία με βαθιά συμβολική σημασία. Δύο πολλά υποσχόμενοι νέοι μουσικοί ερμηνεύουν μαζί με έναν από τους καλύτερους βιολονίστες του κόσμου. Ο διακεκριμένος Ουκρανός βιολονίστας Ντμίτρο Ουντοβιτσένκο συνδιαλέγεται με τον Λεωνίδα Καβάκο στο δεξιοτεχνικό Κοντσέρτο για 2 βιολιά και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα του Γ.Σ. Μπαχ. Έργο που αναπτύσσει πληθωρικό διάλογο μεταξύ των σολίστ, το Κοντσέρτο για δύο βιολιά χρησιμοποιεί την ορχήστρα για να αναδείξει την πολυφωνία που κυριαρχεί.

Στη συνέχεια, ο Α’ Κορυφαίος στις βιόλες της Ορχήστρας, Ηλίας-Ίων Λιβιεράτος μαζί με τον Λεωνίδα Καβάκο, παρουσιάζουν το δεύτερο μέρος (Andante) της αριστουργηματικής Συμφωνίας κοντσερτάντε για βιολί, βιόλα και ορχήστρα σε μι ύφεση μείζονα του Β.Α. Μότσαρτ.

Ηλίας-Ίων Λιβιεράτος

Πρόκειται για ένα από τα πιο αισθαντικά και εκφραστικά μέρη που έγραψε ποτέ ο συνθέτης, στο οποίο το βιολί και η βιόλα αποδεικνύονται ισάξιοι συνομιλητές σε έναν αιθέριο μουσικό διάλογο. Το πρώτο μέρος της συναυλίας κλείνει με τον ακμαίο Ντμίτρο Ουντοβιτσένκο να ερμηνεύει το δεύτερο μέρος (Adagio di molto) από το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα του Γιαν Σιμπέλιους. Σύνθεση - σταθμός για το ρεπερτόριο του οργάνου, το συγκεκριμένο Κοντσέρτο απαιτεί έναν αληθινό βιρτουόζο για να αποδώσει την εκφραστικότητα και τη γοητεία του.

Ντμίτρο Ουντοβιτσένκο

Το πρόγραμμα δεν θα μπορούσε παρά να λήγει με τη μεγαλειώδη Συμφωνία αρ. 4 σε μι ελάσσονα του Γ. Μπραμς. Η τελευταία και αναμφισβήτητα ωριμότερη Συμφωνία του μεγάλου ρομαντικού συνδυάζει την μορφολογική ακρίβεια με το βαθυστόχαστο μουσικό περιεχόμενο με τρόπο που μόνο ένα Σώμα καλλιτεχνών θα μπορούσε να αναδείξει. Το Σώμα της Ορχήστρας.

Η συναυλία τελεί υπό την αιγίδα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, UNHCR.

Τα έσοδα θα διατεθούν για τα παιδιά πρόσφυγες από την Ουκρανία.

Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές εβδομάδες, οι μουσικοί της ΚΟΑ αρνήθηκαν να παίξουν με τον Λεωνίδα Καβάκο σε συναυλία για το μαιευτήριο της (κατεχόμενης πλέον) Μαριούπολης. Οι συνδικαλιστές της ορχήστρας αντιμετώπισαν μεγάλη κατακραυγή, με αποτέλεσμα να δοθούν δύο συναυλίες για την Ουκρανία με τον σπουδαίο καλλιτέχνη, μία τον Απρίλιο και μία αυτή που θα δοθεί τον Ιούνιο