Η συνωμοσία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα

Η συνωμοσία της ψυχής είναι πολύ μεγάλο πράγμα

Θεωρίες συνωμοσίας. Πολλές θεωρίες συνωμοσίας. Ο,τι γίνεται στον τομέα του πολιτισμού, έχει αίτιο. Βάζει η υπουργός το χέρι της και χαλάνε συνεργασίες, λένε κύκλοι, δημοσιογράφοι, καλλιτέχνες και συνδικαλιστές προσκείμενοι στον ΣΥΡΙΖΑ. Η Λίνα Μενδώνη κοντεύει να φταίξει και για το… προπατορικό αμάρτημα. Βεβαίως φταίει για εκείνους. Δεν αφήνει τον ΣΥΡΙΖΑ να κάνει κουμάντο στο υπουργείο, επιμένει να εφαρμόζει την κυβερνητική πολιτική στον πολιτισμό. Λίγο το έχεις αυτό;

Πριν από λίγες ώρες, το Propaganda.gr έβγαλε μια σοβαρή είδηση, τη ματαίωση μιας πολλά υποσχόμενης παράστασης που επρόκειτο να ανέβει στην Επίδαυρο. Οι «Ιχνευταί» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού δεν θα παρουσιαστούν στο αργολικό θέατρο, όπως αναμενόταν με ανυπομονησία. Πλην, όπως ο ίδιος ο σπουδαίος σκηνοθέτης είπε στο site, δεν θα ανέβει διότι «είναι μια ακριβή παραγωγή, ανάθεση του Φεστιβάλ, και δεν θέλησαν να την πετάξουν. Ήταν λίγο σκληρό, από την άλλη πλευρά το καταλαβαίνω. Είχε γίνει πολλή δουλειά μέχρι τώρα, όλοι στενοχωρηθήκαμε. Είχαμε όλοι οι συντελεστές "κουρδιστεί", αλλά το "κούρδισμα" των καλλιτεχνών δεν μπορεί να είναι το μόνο κριτήριο. Και η Κατερίνα (Ευαγγελάτου, η διευθύντρια του Φεστιβάλ) ήθελε να γίνει, αλλά όλα είναι σε μια επισφάλεια, είτε για την ευρύτερη κλίμακα είτε για την πιο στενή. Έτσι κι αλλιώς εκκρεμούν τα πρωτόκολλα για το πώς θα παρουσιαστούν οι παραστάσεις στην Επίδαυρο. Το Φεστιβάλ δεν ήθελε να πάει αυτή η παράσταση μ’ αυτές τις συνθήκες. Από την άλλη, θέλεις να κάνεις κάτι και για το κοινό. Θα το πάμε του χρόνου».

«Το Φεστιβάλ δεν ήθελε να πάει αυτή η παράσταση μ’ αυτές τις συνθήκες» είναι η φράση κλειδί. Πράγματι, οι «Ιχνευταί» το σατυρικό δράμα που παίζεται σπάνια, γιατί έχουν σωθεί μόλις 400 στίχοι του και η ανασύσταση που επιχειρεί κάθε σκηνοθέτης είναι μοναδική όσο και κοπιώδης, αξίζουν καλύτερη τύχη και σωστά μεταφέρθηκαν για το ερχόμενο καλοκαίρι. Αυτό το βλέπει κάθε λογικός άνθρωπος. Οι συνωμοσιολόγοι όμως, που στριμώχνονται στις «αυλές» των καλλιτεχνών για να υπάρξουν, διαφωνούν. Η Μενδώνη φταίει, πάει και τέλειωσε.

Όπως έχουν φανταστεί σε διαστρέβλωση της πραγματικότητας, η υπουργός όταν έμαθε πως στην παράσταση θα συμπράξει ο Σταμάτης Κραουνάκης, άσκησε πιέσεις να παγώσει η δουλειά. Ποιον εμπιστεύεσαι; Τον συνωμοσιολόγο που βγάζει αυθαίρετα συμπεράσματα τα οποία είναι αδύνατον να στηρίξει, ή τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, άνθρωπο που έχει αποδείξει στη μακροχρόνια διαδρομή του πως βάζει την τέχνη πάνω απ’ όλα; Μα τον συνωμοσιολόγο! Ή είμαστε παραμυθάδες ή δεν είμαστε.

Ο Σταμάτης Κραουνάκης δεν έχει πει κουβέντα περί αυτού (και χθες, βέβαια, που είπε για τα πνευματικά δικαιώματα της συναυλίας του Δήμου Αθηναίων, μαντάρα τα έκανε). Όπως κουβέντα δεν είπε και ο Φοίβος Δεληβοριάς προχθές που ανακοίνωσε πως αποχωρεί από την παράσταση της «Λυσιστράτης» του Εθνικού Θεάτρου και είδε αμέσως τα παπαγαλάκια να λένε πως και σ’ αυτό φταίει η υπουργός. Τον πρόσβαλε, σου λέει η Λίνα Μενδώνη, γιατί είπε πως χαίρεται που ο συνθέτης θα πάει στην Επίδαυρο, απαντώντας σε σχετική δημοσιογραφική ερώτηση. Τώρα η υπουργός πέτυχε «νταμπλ» λοιπόν. Απέκλεισε από τη Επίδαυρο τον Κραουνάκη και τον Δεληβοριά. Κι εκείνοι, επιτρέπουν να μιλάνε άλλοι εξ ονόματός τους και δεν παίρνουν θέση διότι στο κάτω- κάτω δεν θέλουν να ανακατευτούν με την αχλύ των ημερών. Λεβεντιές!

Ακόμα και με τη λογική να το εξετάσεις, σε μια περίοδο που η Κατερίνα Ευαγγελάτου αποφάσισε πως στην Επίδαυρο θα δοθούν όλες κι όλες τέσσερις παραστάσεις, θα έπρεπε να θεωρήσουμε πως η υπουργός έχει αποφασίσει να κάνει χαρακίρι, βάζοντας εμπόδια στις μισές. Αλλά ψάχνουμε λογική σε θεωρίες συνωμοσίας; Δεν γίνεται!