7ος χρόνος, ημέρα 2225η
Σάββατο, 4 Δεκεμβρίου 2021

Handelsblatt: Διένεξη στην αν. Μεσόγειο για το υποθαλάσσιο καλώδιο

Handelsblatt: Διένεξη στην αν. Μεσόγειο για το υποθαλάσσιο καλώδιο
Φωτό αρχείου

Δημοσίευμα της οικονομικής γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt με τίτλο «Διένεξη στην ανατολική Μεσόγειο προκαλεί υποθαλάσσιο καλώδιο», τονίζει τα εμπόδια που βάζει η Τουρκία στο φιλόδοξο εγχείρημα μεταφοράς ρεύματος από τη βόρεια Αφρική στην ευρωπαϊκή ήπειρο, σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό η Αίγυπτος θα τροφοδοτεί την Ευρώπη με ‘καθαρό‘ ρεύμα μέσω υποθαλασσίου καλωδίου, το οποίο θα περνά από Κύπρο και Ελλάδα.

Η εφημερίδα σχολιάζει ότι «κανείς δεν αναμένει ότι Ελλάδα και Κύπρος θα καταβάλουν προσπάθεια να αποσπάσουν το ναι της Άγκυρας στην πόντιση του θαλάσσιου καλωδίου. Διότι αυτό θα συνεπάγονταν την αναγνώριση του τουρκολιβυκού συμφώνου, το οποίο, σύμφωνα με την ΕΕ, παραβιάζει το διεθνές δίκαιο».

Εντωμεταξύ, υπάρχουν σχέδια και για ένα άλλο καλώδιο μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου ονόματι Euroasia Interconnector, το οποίο θα συναντά στην Κύπρο το Euroafrica Interconnector και θα συνεχίζει μέχρι την Κρήτη. Ένα τρίτο ενεργειακό πρότζεκτ, που άπτεται τουρκικών συμφερόντων, είναι ο σχεδιαζόμενος αγωγός Eastmed, ο οποίος θα διοχετεύει φυσικό αέριο από κυπριακά και ισραηλινά κοιτάσματα στην ΕΕ μέσω Ελλάδος. Το εγχείρημα αυτό θα έθετε εν αμφιβόλω τον ρόλο της Τουρκίας ως σημαντικού ενεργειακού κόμβου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Πώς θα αντιμετωπίσει η Ελλάδα τυχόν τουρκικές ενστάσεις;

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα της DW, τα φιλόδοξα εγχειρήματα για τις ΑΟΖ και τον ορυκτό πλούτο ενδέχεται να πυροδοτήσουν νέες συγκρούσεις μεταξύ της Τουρκίας και Ελλάδας ή της Κύπρου. Όπως πχ. αν η Τουρκία προσπαθούσε να παρεμποδίσει την πόντιση του υποθαλάσσιου καλωδίου με την αποστολή πολεμικών πλοίων, όπως έγινε το καλοκαίρι του 2020 στην κορύφωση της αντιπαράθεσης για τις ΑΟΖ και τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στην ανατολική Μεσόγειο.

Αυτή τη φορά όμως η διένεξη θα είχε μια επιπλέον γεωπολιτική διάσταση. Ένας από τους εταίρους του εγχειρήματος είναι ο ΑΔΜΗΕ, του οποίου το 24% κατέχει ο κινεζικός ενεργειακός κολοσσός State Grid. Η μερική ιδιωτικοποίηση του ηλεκτρικού δικτύου ήταν ένας από τους όρους, τους οποίους έπρεπε να εκπληρώσει η Ελλάδα ως αντάλλαγμα για τη στήριξη κατά της διάρκεια της κρίσης χρέους.

Σε ερώτηση της Handelsblatt οι υπεύθυνοι του προγράμματος Euroasia / Euroafrica Interconnector με έδρα τη Λευκωσία απάντησαν ότι για τις διαδρομές των υποθαλάσσιων καλωδίων υπάρχουν συμφωνίες μεταξύ των κυβερνήσεων των εμπλεκόμενων χωρών. Το ελληνικό υπουργείο Ενέργειας δεν απάντησε πώς θα αντιμετωπιστούν τυχόν τουρκικές ενστάσεις στο εγχείρημα».