Citroën AMI 6: Η ιστορία ενός μικρού θρύλου

Citroën AMI 6: Η ιστορία ενός μικρού θρύλου

Η Citroën γιορτάζει φέτος τα 60 χρόνια του AMI 6, που παρουσιάστηκε το 1961 για να εμπλουτίσει την τότε γκάμα της γαλλικής εταιρίας, η οποία περιλάμβανε επίσης το εμβληματικό 2CV (ντεσεβό), το ID αλλά και το DS, τον περίφημο «βάτραχο» που είχε εισάγει απίστευτες, για την εποχή, τεχνολογικές καινοτομίες.

Το νέο αυτό μοντέλο έμελλε να βγει από τη γραμμή παραγωγής του εντελώς νέου εργοστάσιο της Citroën στη Ρεν της Γαλλίας. Και είναι αυτό, το Citroën AMI 6 με το χαρακτηριστικό «ανεστραμμένο» πίσω παράθυρο, που κατάφερε μέσα σε μια δεκαετία να πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο «κομμάτια», από τα οποία τα 551.880 ήταν στέισον.

Τον χαρακτηρισμό «εμβληματικό» δεν μπορείς να τον αποφύγεις όταν μιλάς για το AMI 6, το μοντέλο με τις συμπαγείς διαστάσεις (μήκος 3,87 μ. και πλάτος 1,52 μ.) και το ευρύχωρο εσωτερικό, που κατά την έναρξη της διάθεσής του στην αγορά, το 1961, συνοδευόταν από τιμοκατάλογο που ξεκινούσε από τα μόλις 6.550 γαλλικά φράγκα.

Πίσω από αυτό το Citroën βρισκόταν ο Flaminio Bertoni, ο οποίος, αφού σχεδίασε το Traction Avant, το 2CV και το DS, σε συνεργασία με την ομάδα σχεδίασης της εταιρίας, ανέλαβε τη δημιουργία ενός compact αυτοκινήτου, γνωστού ως «AM Project».

Ο Bertoni περιέγραφε αργότερα το AMI 6 στους φίλους και την οικογένειά του ως το αριστούργημά του, καθώς ήταν το μοντέλο εκείνο της Citroën που εξελίχθηκε χωρίς τη συμβολή/παρέμβαση κανενός άλλου και ο Bertoni ήταν σε θέση να εκφράσει ελεύθερα όλες τις δημιουργικές του ανησυχίες στο design.

Για το AMI 6, λοιπόν, ο Bertoni είχε την τολμηρή ιδέα να «αντιστρέψει» το πίσω παράθυρο, αλλά και να προσθέσει ένα ευμέγεθες πορτμπαγκάζ, δημιουργώντας παράλληλα χώρο για ευρύχωρα πίσω καθίσματα – με το τελικό αποτέλεσμα να αποτελεί μία από τις πιο ιδιαίτερες επιλογές στο χώρο της σχεδίασης του αυτοκινήτου.

Το μοντέλο είχε σίγουρα έναν πολύ δικό του χαρακτήρα, με τους μεγάλους ορθογώνιους προβολείς, το κεκλιμένο καπό του πορτμπαγκάζ, την οροφή σε στυλ παγόδας και ένα αμάξωμα που στα πλευρά τονιζόταν από «ανάγλυφες» γραμμές.

Το αρχικό design δέχθηκε παρεμβάσεις στη συνέχεια με συρόμενα πίσω παράθυρα (που προστέθηκαν από το 1962 και μετά). Ενώ τον Ιούνιο του 1963, το AMI 6 κυκλοφόρησε στην Αμερική. Το μοντέλο εξαγωγής υιοθέτησε τέσσερις στρογγυλούς προβολείς και ενισχυμένους προφυλακτήρες.

Από τεχνική σκοπιά, το AMI 6 είχε έναν δικύλινδρο κινητήρα 602 cm3, που απέδιδε 22hp στις 4.500 σ.α.λ., δανεισμένον από το 2CV.

Το σημείο καμπής για το AMI 6 ήρθε στα τέλη του 1964, με την άφιξη της στέισον έκδοσης, με ωφέλιμο φορτίο 320 κιλών, που σχεδιάστηκε από τον βοηθό του Flaminio Bertoni, Henri Dargent, καθώς και τον Robert Opron, ο οποίος θα γινόταν ο διάδοχος του Bertoni όταν αυτός θα έφευγε από τη ζωή το 1964. Αυτή η έκδοση θα κατάφερνε όχι μόνο να ενισχύει τις συνολικές πωλήσεις του μοντέλου, αλλά και να ξεπεράσει την τετράθυρη έκδοση - κάτι που λίγες φορές συνέβη στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το εσωτερικό του AMI 6 ήταν εμπνευσμένο άμεσα από αυτό του εμβληματικού DS, το οποίο ήταν το χρυσό πρότυπο εκείνη την εποχή. Από το «μονάκτινο» τιμόνι μέχρι τα χειριστήρια, τα καθίσματα, και το ταμπλό, όλα έδειχναν ότι το μοντέλο ήταν ένα πραγματικό Citroën. Το ίδιο και η άνεση της ανάρτησης, την οποία «κληρονόμησε» από το διάσημο για αυτό το χαρακτηριστικό 2CV – για την οποία και απέσπασε άκρως θετικά σχόλια τόσο από τους πελάτες, όσο και από τον Τύπο της εποχής.

Ενώ το 1966, το AMI 6 ονομάστηκε στη Γαλλία ως το αγαπημένο αυτοκίνητο του έθνους της χρονιάς. Σημειώστε ότι μεταξύ των κατόχων του μοντέλου περιλαμβάνεται και η Υβόν ντε Γκωλ, σύζυγος του Στρατηγού Ντε Γκωλ.

Η παραγωγή του τετράθυρου AMI 6 ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 1969, έξι μήνες πριν από την παύση της παραγωγής του στέισον, καθώς το μοντέλο παραχώρησε τη θέση του στο πιο συμβατικής σχεδίασης AMI 8, το οποίο με τη σειρά του παρέδωσε τη σκυτάλη στο Citroën Visa, το 1978.

Συνολικά παρήχθησαν 1.039.384 οχήματα AMI 6, εκ των οποίων τα 483.986 ήταν τετράθυρα (από τον Απρίλιο του 1961 έως τον Μάρτιο του 1969) και 551.880 ήταν στέισον (από τον Οκτώβριο του 1964 έως τον Σεπτέμβριο του 1969). Επιπλέον 3.518 οχήματα πωλήθηκαν σύμφωνα με τις προδιαγραφές «Enterprise», που ήταν ένα διθέσιο στέισον για επαγγελματική χρήση.