Χωρίς τέλος τα κενά αέρος στην αεροπορική βιομηχανία

Χωρίς τέλος τα κενά αέρος στην αεροπορική βιομηχανία

Την ώρα που ο κορονοϊος χτυπά τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης ο κλάδος των αερομεταφορών (αερογραμμές, αεροναυπηγικές και αεροδρόμια), μια από τις χειρότερα πληγείσες βιομηχανίες από την πανδημία ανακοινώνει κάθε μέρα σχεδόν, ρεκόρ εκροών σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Ο κλάδος συνολικά ήλπιζε σε ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στα τέλη του καλοκαιριού. Ωστόσο, η έξαρση του ιού σε πολλές περιοχές και η επιβολή ταξιδιωτικών περιορισμών στις μετακινήσεις προς κάποιες χώρες ματαίωσαν τις ελπίδες τους.

Πριν λίγο καιρό, η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου του Γκάτγουικ ανέφερε ζημιές 343 εκατομμυρίων λιρών μετά την πτώση των αριθμών των επιβατών κατά δύο τρίτα, το πρώτο εξάμηνο του έτους. Ο δεύτερος πιο πολυσύχναστος αεροπορικός κόμβος της Βρετανίας ανακοίνωσε σχέδια για περικοπή 600 θέσεων εργασίας και δήλωσε ότι τα έσοδα μειώθηκαν κατά 61% το πρώτο εξάμηνο από 372 εκατομμύρια λίρες σε 144 εκατομμύρια λίρες. 

Επιπρόσθετα, ένας από τους τέσσερις "μεγαλύτερους πελάτες" του Gatwick, η Norwegian Air ανέφερε ζημιά 459,1 εκατομμυρίων λιρών το πρώτο εξάμηνο του 2020, προειδοποιώντας ότι θα χρειαστεί εκ νέου κρατική ενίσχυση. Παράλληλα η Finnair σχεδιάζει να περικόψει έως και 1.000 θέσεις εργασίας, περίπου το 15% του εργατικού της δυναμικού, ενώ συνεχίζει τις μακροπρόθεσμες προσωρινές αναστολές εργασίας για χιλιάδες εργαζόμενους στην Φινλανδία, σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωσή της.

Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, τα πράγματα δεν είναι καλύτερα καθώς η United Airlines ετοιμάζεται να θέσει σε διαθεσιμότητα τους περισσότερους πιλότους στην ιστορία της. Η United ανακοινώσε την αναγκαιότητα περικοπής 2.850 θεσεων, ήτοι περίπου το 21% του συνολικού δυναμικού της. Επίσης, η American Airlines προανήγγειλε την απόλυση 19.000 εργαζομένων της από τον Οκτώβριο. Αυτό γιατί οι αεροπορικές στις ΗΠΑ απαγορεύεται να κάνουν απολύσεις εργαζομένων έως τις 30 Σεπτεμβρίου σύμφωνα με τους όρους του πακέτου κρατικών ενισχύσεων ύψους 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων το οποίο έλαβαν τον Απρίλιο.

Οι τέσσερις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ έχουν χάσει συνολικά περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια το τελευταίο τρίμηνο. Η ταξιδιωτική ζήτηση έχει μειωθεί σημαντικά και η κίνηση στα αεροδρόμια αγγίζει το 30% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά και κατά την περισσότερο προσοδοφόρα περίοδο. 

Στη Μέση Ανατολή, η Qatar Airways προστέθηκε στη μακρά λίστα των αερογραμμών που στράφηκαν στο κράτος για οικονομική ενίσχυση προκειμένου να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού που έχει πλήξει σφοδρά τις μεταφορές. 

Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, το Βασίλειο του Κατάρ έδωσε τουλάχιστον 2 δις δολάρια στην Qatar Airways η οποία αντιμετωπίζει σοβαρές απώλειες από τις συμμετοχές της σε άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Η υπό κρατικό έλεγχο Qatar Airways, ένας από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής, διατηρεί μερίδια σε διάφορες αεροπορικές, μεταξύ των οποίων οι Cathay Pacific και China Southern. Παράλληλα, ελέγχει το 49% της Air Italy.

Σημειώνεται ότι μια άλλη μεγάλη αεροπορική της ευρύτερης περιοχής, η Emirates έχει κάνει γνωστό ότι προτίθεται να περικόψει ως και 30.000 θέσεις εργασίας, προβαίνοντας παράλληλα και σε άλλες κινήσεις για την ενίσχυση της ρευστότητας. 

Όσον αφορά τις αεροπορικές που καλύπτουν την Νοτιοανατολική Ασία και την Ωκεανία, η Qantas Airways ανακοίνωσε ότι αναμένει απώλειες 10 δισ δολαρίων Αυστραλίας για το τρέχον οικονομικό έτος. Για το λόγο αυτό ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να περικόψει έως και 2.500 επιπλέον θέσεις εργασίας αναθέτοντας σε τρίτους την παροχή υπηρεσιών εδάφους ώστε να μειώσει το κόστος λειτουργίας της. 

Παράλληλα, η Singapore Airlines ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην περικοπή 4.300 θέσεων εργασίας λόγω του αντίκτυπου της πανδημίας του κορονοϊού στις αερομεταφορές, κίνηση που σηματοδοτεί τη μεγαλύτερη απώλεια θέσεων εργασίας στην ιστορία της. Η εταιρία επανέλαβε την πρόβλεψή της ότι αναμένει να λειτουργεί με λιγότερο από το 50% της κανονικής της δυναμικότητας έως τα τέλη της ετήσιας οικονομικής της χρήσης που λήγει στις 31 Μαρτίου του 2021. Αυτή τη στιγμή, το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται στο 8%.

Την ίδια ώρα οι δύο κολοσσοί της αεροναυπηγικής Boeing και Airbus ετοιμάζουν χιλιάδες απολύσεις και μεγάλα σχέδια περικοπών. To πιο ενδεικτικό παράδειγμα είναι ίσως η Boeing, η οποία ήρθε αντιμέτωπη με τεράστια πτώση στην επιβατική κίνηση και τις παραγγελίες, προχωρώντας σε χιλιάδες απολύσεις. Ήδη 170 ανώτερα διευθυντικά στελέχη έχουν αποδεχθεί προσφορές εθελούσιας εξόδου, μεταξύ των οποίων βρίσκονται και ένας εκ των αντιπροέδρων της. 

Πριν ακόμα ξεσπάσει η πανδημία η Boeing είχε ήδη σημαντικά προβλήματα καθώς είχε απολύσει τον  διευθύνοντα σύμβουλο, Ντένις Μιούλενμπεργκ, διορίζοντας τον Ντέιβιντ Καλχούν ως νέο CEO. Την κρίση στα κεντρικά της εταιρείας στο Σικάγο, είχε επιταχυνει η από έτους απαγόρευση πτήσεων για το Boeing 737 max. 

Η συντριβή του Boeing 737 Max στην Αιθιοπία το Μάρτιο του 2019 ήταν η δεύτερη για την αμερικανική εταιρεία μέσα σε λίγους μόνο μήνες. Τον Οκτώβριο του 2018, είχε προηγηθεί το δυστύχημα στην Ινδονησία. Συνολικά 346 επιβαίνοντας έχασαν τη ζωή τους στις δύο τραγωδίες. Λίγο αργότερα αποφασίστηκε ότι και τα 387 αεροσκάφη της νέας γενιάς του άκρως επιτυχημένου 737 που είχαν ενταχθεί ήδη στο στόλο πολλών αεροπορικών εταιριών θα παρέμεναν στο έδαφος μέχρι νεοτέρας.

Στην ευρωπαϊκή όχθη του Ατλαντικού, αν και ειδικοί υποστηρίζουν ότι η Airbus έχει αποφύγει στρατηγικά λάθη όπως αυτά που ταλανίζουν την Boeing προειδοποιούν ότι τα χειρότερα βρίσκονται εμπρός.. Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, o διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γκιγιόμ Φορι με πρόσφατη επιστολή του στους 130.000 υπαλλήλους ανέφερε "Οφείλω να είμαι διαφανής: είναι απίθανο να υπάρξουν μόνο εθελοντικές αποχωρήσεις".

"Δυστυχώς, η ανάκαμψη στην κίνηση των αεροπορικών εταιρειών κατά τη θερινή περίοδο δεν ήταν στο επίπεδο που βασίζονταν η βιομηχανία", πρόσθεσε ο Φορι στην επιστολή του.

Όπως σημειώνει το Reuters, o κίνδυνος από τις υποχρεωτικές απολύσεις μπορεί να οδηγήσει σε σύγκρουση με τα συνδικάτα και τη γαλλική κυβέρνηση, η οποία έχει ζητήσει από την εταιρεία που εδρεύει στην Τουλούζη να διαφυλάξει όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας. 

Πηγές του κλάδου αναμένουν την περικοπή από 14.000 έως 20.000 θέσεων εργασίας από το συνολικό προσωπικό 130.000 ατόμων της εταιρείας, αν και δεν είναι σαφές πόσες από τις περικοπές θα πραγματοποιηθούν μέσω προγραμμάτων πρόωρης συνταξιοδότησης.