«Παγκόσμιοι πρωταθλητές» στις παραγγελίες πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές
Shutterstock
Shutterstock
Lloyd’s List

«Παγκόσμιοι πρωταθλητές» στις παραγγελίες πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές

Με περισσότερα από 5.500 πλοία που αντιπροσωπεύουν το 20,2% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας, ο ελληνόκτητος στόλος εκτός του ό,τι διατηρεί την ηγετική του θέση πρωταγωνιστεί και στις εξελίξεις της αγοράς, με τους Έλληνες εφοπλιστές να έχουν «σπάσει»ρεκόρ τόσο σε ναυπηγήσεις νέων πλοίων, όσο και σε αγορές μεταχειρισμένων, καθώς επιχειρούν μια μεγάλη ανανέωση των στόλων τους.

Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία της Allied QuantumSea, του ερευνητικού τμήματος  της Allied Shipbroking. Σύμφωνα με αυτά, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν την πρώτη θέση παγκοσμίως στην τοποθέτηση νέων παραγγελιών για νεότευκτα πλοία το τελευταίο δωδεκάμηνο (Μάιος 2023 - Μάιος 2024) όπως ακόμη και  στην απόκτηση «ελαφρώς μεταχειρισμένων» πλοίων. .

Οι εφοπλιστές κατέχουν και την πρώτη θέση στις πωλήσεις πλοίων, γεγονός που αποδεικνύει ότι βρίσκονται σε μια διαδικασία ανανέωσης του στόλου τους με πιο σύγχρονο τονάζ.

Συγκεκριμένα οι Έλληνες πλοιοκτήτες μέχρι τις 15 Μαΐου του 2024 από πέρυσι την ίδια περίοδο έχουν τοποθετήσει παραγγελίες για 191 πλοία, εκ των οποίων 64 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, 92 δεξαμενόπλοια και 28 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου.

Στη δεύτερη θέση και σε μεγάλη απόσταση ακολουθούν οι Γιαπωνέζοι με 125 πλοία και στην τρίτη θέση οι Κινέζοι με 122 πλοία.

Οσον αφορά τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων και πάλι η ελληνική πλοιοκτησία βρίσκεται στην πρώτη θέση έχοντας αποκτήσει 266 πλοία, εκ των οποίων 183 bulkers και 58 δεξαμενόπλοια, με τους Κινέζους να ακολουθούν με 187 μόλις πλοία.

Η Lloyd’s List σε μεγάλο αφιέρωμα για την ελληνική ναυτιλία με τίτλο «σε καλύτερη θέση από ποτέ» επισημαίνει ότι αρχικά οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν επιφυλακτικοί όσον αφορά τις νέες παραγγελίες, καθώς τα ερωτηματικά για το είδος των πλοίων που θα απαιτούνται στο μέλλον καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται ενόψει της απανθρακοποίησης.

Ωστόσο, από πέρυσι οι Έλληνες άρχισαν να ανεβάζουν στροφές και επέστρεψαν στα ναυπηγεία, αξιοποιώντας την υψηλή ρευστότητα που εξασφάλισαν από τις καλές αγορές κυρίως στα δεξαμενόπλοια, αλλά και τα «μικρά» βιβλία παραγγελιών στα πλοία μεταφοράς πετρελαίου και χύδην ξηρού φορτίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List η χώρα μας ελέγχει το 30% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου, το 15% των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών και προϊόντων και το 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας χύδην ξηρού φορτίου.

Επιπλέον τις τελευταίες δεκαετίες, διαφοροποίησαν τις δραστηριότητές τους σε μεγάλο βαθμό, προχωρώντας σε συναλλαγές που κάποτε θεωρούνταν όχι συνηθισμένες για τη ναυτιλία , όπως την επένδυση στο  υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Αποτέλεσμα αυτών των επενδύσεων είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες να κατέχουν σήμερα το 23% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και το 13% των πλοίων μεταφοράς υγραερίου.

Ο μοναδικός τομέας στον οποίο το ποσοστό της ελληνικής πλοιοκτησίας είναι κατώτερο του 10% , συγκεκριμένα 8,5%, είναι ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Και αυτό γιατί στον τομέα αυτό κυριαρχούν οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.

Ωστόσο οι Έλληνες έχουν καταφέρει να έχουν το υψηλότερο ποσοστό πλοιοκτησίας μεταξύ των «ανεξάρτητων» πλοιοκτητών με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ξεπερνώντας τους Γερμανούς πλοιοκτήτες που κρατούσαν παραδοσιακά πρωταγωνιστικό ρόλο στον συγκεκριμένο τομέα. Διαθέτουν έτσι τον μεγαλύτερο στόλο containerships που προσφέρονται για ναύλωση στις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.

Ενδιαφέροντα, όμως, είναι και τα στοιχεία που προκύπτουν σε ό,τι αφορά τη θέση του ελληνικού εφοπλισμού στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία της Allied QuantumSea η ελληνική ναυτιλία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. 

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εκτιμάται ότι ελέγχουν σήμερα το 61% του εμπορικού στόλου της ΕΕ, ενώ ελέγχουν το 82% του εμπορικού στόλου στα πλοία μεταφοράς LNG, το 80% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 75% του ευρωπαϊκού στόλου των δεξαμενοπλοίων.