8ος χρόνος, ημέρα 2273η
Παρασκευή, 21 Ιανουαρίου 2022

Οι πιτσιρικάδες επενδυτές μήλον της έριδος για τις μεγαλύτερες χρηματιστηριακές

Οι πιτσιρικάδες επενδυτές μήλον της έριδος για τις μεγαλύτερες χρηματιστηριακές

Ξεχάστε τους θεσμικούς επενδυτές και τα μεγαλύτερα συνταξιοδοτικά ταμεία του κόσμου που τοποθετούν τα χρήματά τους με ορίζοντα δεκαετιών και αποτελούν τη «σταθερά» των παγκόσμιων αγορών. Η πανδημία επιτάχυνε μία αλλαγή που σχετίζεται με την ψηφιακή επανάσταση - αλλά θα χρειαζόταν αρκετά χρόνια για να ολοκληρωθεί - και πλέον η προσοχή όλων στρέφεται στους πιτσιρικάδες επενδυτές.

Η «γενιά Ζ» και οι «Millennials», ήτοι τα άτομα ηλικίας από 18 έως 40 ετών, είναι μία κατηγορία επενδυτών με πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που κερδίζει όμως συνεχώς έδαφος. Δικαιολογημένα αποτελεί το μήλον της Έριδος για τις χρηματιστηριακές του πλανήτη, είτε πρόκειται για παραδοσιακά «σπίτια» είτε για ψηφιακές πλατφόρμες τύπου Robinhood.

Οι ψηφιακές πλατφόρμες έχουν αναμφίβολα το προβάδισμα και γι’ αυτό οι παραδοσιακοί παίκτες επενδύουν τεράστια ποσά για να εκσυγχρονιστούν. Σύμφωνα με πληροφορίες του liberal.gr, οι μεγαλύτερες χρηματιστηριακές εταιρείες στο City του Λονδίνου θέτουν ως βασικό στόχο των επόμενων ετών τη μείωση του μέσου όρου ηλικίας των πελατών τους κατά 20 ολόκληρα χρόνια. Από τα 56 έτη που είναι σήμερα ο μέσος όρος, οι χρηματιστηριακές θέλουν να πέσει στα 36 έτη.

Για να το πετύχουν αυτό πρέπει να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των πιτσιρικάδων επενδυτών που μέσα στην πανδημία μπήκαν στο παιχνίδι του trading. Το «ψάρεμα» των νεαρών επενδυτών θα γίνει μέσω νέων εφαρμογών και διαφορετικής, πιο νεανικής, προσέγγισης.

Υπό την απειλή της τρομακτικής ανόδου της αγοράς των κρυπτονομισμάτων, οι παραδοσιακές χρηματιστηριακές φοβούνται ότι θα χάσουν μία ολόκληρη γενιά επενδυτών. Τη γενιά που έμαθε να κάνει trading μέσα από το κινητό της και είναι διατεθειμένη να αναλάβει πολύ μεγαλύτερο ρίσκο. Τη γενιά, που βλέπει τις αγορές σαν… playstation. Το κακό είναι ότι πολλοί μικροί σε ηλικία επενδυτές συμπεριφέρονται σαν να είναι παιχνίδι, χωρίς να έχουν υπολογίσει τι θα συμβεί όταν στην οθόνη εμφανιστεί το "Game Over".

Είναι εντυπωσιακό το εύρημα έρευνας της εταιρείας MagnifyMoney που διενεργήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στις ΗΠΑ. Το 27% των επενδυτών της γενιάς Ζ ελπίζει ότι θα καταφέρει μέσω των κερδών από το trading να συνταξιοδοτηθεί πριν τα 50!

Έτσι ο στόχος τόσο των παραδοσιακών χρηματιστηριακών όσο και των ψηφιακών εφαρμογών είναι παράλληλα με τα κίνητρα που δίνουν για να τους προσεγγίσουν, να τους εκπαιδεύσουν στις διαχρονικές αξίες των επενδύσεων. Γιατί υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να απογοητευτούν στην πορεία από μία λάθος επιλογή υπερβολικού ρίσκου και να μην ασχοληθούν ποτέ ξανά με το trading.

Στις μικρότερες ηλικίες κυριαρχεί το ένστικτο και τα όσα γράφονται στα social media, και κυρίως στο Reddit, στο twitter και στο TikTok. Έρευνα της βρετανικής αρχής FCA, που διενεργήθηκε νωρίτερα μέσα στο 2021, έδειξε ότι οι νεαροί επενδυτές είναι πρόθυμοι να αναλάβουν υπερβολικά ρίσκα, χωρίς να κατανοούν πλήρως ούτε τις παγίδες που κρύβει αυτού του είδους το trading ούτε τις επιπτώσεις.

Βασικό πεδίο δράσης για τους πιτσιρικάδες επενδυτές είναι τα κρυπτονομίσματα και ακολουθεί η αγορά συναλλάγματος. Ο λόγος είναι απλός. Σε αυτές τις δύο αγορές, αυτοί που κερδίζουν, συνήθως κερδίζουν γρήγορα. Δυστυχώς, όμως, το ίδιο γρήγορα, ίσως και ταχύτερα, χάνονται ολόκληρες περιουσίες.

Σύμφωνα με έρευνα της αμερικανικής εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, The Motley Fool, οι επενδυτές ηλικίας 18-40 ετών προτιμούν συνήθως μετοχές ανάπτυξης και μετοχές που δίνουν ικανοποιητικά μερίσματα, αλλά επενδύουν επίσης σε crypto και stock options. Όσο μικρότερη είναι η ηλικία του επενδυτή, τόσο περισσότερο ενημερώνεται από τα social media.

Το 73% της γενιάς Ζ και το 66% των millennials επενδυτών, έχει στην κατοχή του μετοχές, ενώ το 40% όσων έχουν μετοχές, επενδύουν και στα κρυπτονομίσματα. Και από τις δύο αυτές γενικές επενδυτών, οι 9 στους 10 ενημερώνονται πρωτίστως από τα social media αλλά δηλώνουν ότι δεν κρίνεται η τελική απόφαση από τις αναρτήσεις των influencers.