Η επίδραση των media στη συμπεριφορά των αγορών
Ανάλυση

Η επίδραση των media στη συμπεριφορά των αγορών

Με αρνητική αυτονόμηση αυτή τη φορά έκλεισε χθες η αγορά της Αθήνας, σε σχέση με τις ευρωπαϊκές αγορές, καθώς την επιφυλακτική άνοδο κατά τη διάρκεια της ημέρας, ακολούθησε η πίεση των δημοπρασιών σε πολλούς δεικτοβαρείς τίτλους με αποτέλεσμα το οριακά αρνητικό κλείσιμο.

Το Χρηματιστήριο της Αθήνας βρίσκεται σε μεσοπρόθεσμη πτωτική τάση, αλλά σε πολύ ενδιαφέρουσα διαγραμματική περιοχή με σημαντικές στηρίξεις. Δεν παύει φυσικά η σύνδεση με τις διεθνείς αγορές που έχουν να αντιμετωπίσουν τη συνεχόμενη ενεργειακή κρίση, τον υψηλό πληθωρισμό, και την πολιτική σύσφιξης των Κεντρικών Τραπεζών.

Σε τέτοια περίοδο συνεχών αναταράξεων,  ανακύπτει για μια ακόμη φορά το μεγάλο ζήτημα της πληροφορίας, της σχέσης των media με τις κινήσεις των αγορών, τη συσχέτιση των επενδυτών με την ασύμμετρη συχνά πληροφόρηση που προκύπτει  σε περιόδους μεγάλων διακυμάνσεων, είτε σε εποχές ευφορίας, είτε σε εποχές πλήρους απογοήτευσης με εκτιμήσεις για το μέλλον κάθε άλλο παρά αισιόδοξες.

Με γνώμονα την αβεβαιότητα για τη συνέχεια της χρονιάς και δεδομένων των εκρηκτικών προβλημάτων που ταλανίζουν, όλες ανεξαιρέτως τις οικονομίες, αν και σε διαφορετικό βαθμό, πώς να εκλάβει ο μέσος εμπλεκόμενος επενδυτής τις διαμετρικά αντίθετες εκτιμήσεις δυο τεράστιων διεθνών Οίκων για την τιμή του πετρελαίου το επόμενο διάστημα; 

Η Citigroup εκτίμησε  ότι το αργό πετρέλαιο θα μπορούσε να καταρρεύσει στα 65 δολάρια το βαρέλι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και να πέσει στα 45 δολάρια μέχρι το τέλος του 2023,  εάν επέλθει ύφεση στις μεγάλες οικονομίες. Από την άλλη στον ίδιο χρόνο η αμερικανική τράπεζα JP Morgan Chase εκτίμησε  ότι οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να φτάσουν τα 380 δολάρια το βαρέλι, αν τιμές οι τιμές του ρωσικού πετρελαίου οριοθετηθούν από τις ΗΠΑ και την ΕΕ. 

Κράχ, Αρμαγεδδών, απόλυτο χάος, κατάρρευση είναι οι αγαπημένες λέξεις των τίτλων των μέσων ενημέρωσης για τα τεκταινόμενα στις αγορές το τελευταίο διάστημα, ενώ οι μετοχικές αξίες υποχωρούν και συχνά η χρονική σύμπτωση όλων των assets  σε καθοδική φάση (εμπορεύματα, πρώτες ύλες)   δημιουργούν συνολικά την απόλυτη σύγχυση στο μυαλό ενός επενδυτή, που τρομοκρατημένος προβαίνει σε κινήσεις εκτός ορθολογικού πλαισίου.  

 Αντίστοιχες φυσικά είναι και οι περιπτώσεις κατά τις οποίες  για διάφορους λόγους, οι αγορές κινούνται έντονα ανοδικά, που όλοι οι εμπλεκόμενοι με ελάχιστες εξαιρέσεις «βλέπουν» τη συνέχεια της ευφορίας και τις τιμές να  μπορούν ή και «πρέπει» να φτάσουν σε στρατοσφαιρικά επίπεδα.

Οι «φήμες» διαδίδονται κυρίως και αναπόφευκτα μέσω των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα και τον σημαντικό τους ρόλο, στη διαμόρφωση της ευρείας επενδυτικής συνείδησης. Είναι όμως όλοι σε θέση να αποκρυπτογραφήσουν τα μηνύματα που διαδίδονται με μεγάλη ταχύτητα και αποτυπώνονται στις τιμές των κινητών αξιών;  Και επειδή τα media συχνά υπερθεματίζουν στα γεγονότα, οι πληροφορίες καθίστανται ασύμμετρα υπερβολικές για το «φίλτρο» που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο μέσος επενδυτής.

Δεδομένης της φύσης των κρίσεων  -και της παρούσης- είναι ιδιαίτερα σημαντικό να προβάλλονται  τα θέματα με τη μεγαλύτερη δυνατή διερεύνηση και επεξήγηση, έτσι ώστε το ποσοστό «ασάφειας» που ενδεχομένως  κεντρίζει τον επενδυτή να βαίνει μειούμενο. 

Από την άλλη, από τη μεριά του επενδυτή, κάθε τι ακραίο ακόμα και από μεγάλους οίκους, που τα Μέσα δεν μπορούν να μην προβάλλουν, πρέπει να αυξάνει την ενασχόληση του επενδυτή  με το θέμα, καθώς τυχόν βιαστική επενδυτική του απόφαση, θα μπορούσε να αποδεχθεί καταστροφική για το χαρτοφυλάκιό του. 

Σύμφωνα με έμπειρους αναλυτές, όταν εικόνες καταστροφής, κυρίως για μελλοντικό χρόνο που δεν μπορούν να τεκμηριωθούν ταξιδεύουν με ταχύτητα μέσω των media, έχει ξεκινήσει ήδη η αντίστροφη μέτρηση για το λεγόμενο «smart money», που εκμεταλλευόμενο τη γενικευμένη αποστροφή από τις επενδύσεις, κινείται στη λογική του «stock picking» με στόχο τον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει από την ανάποδη όταν η ευφορία βρίσκεται στα ύψη και διαπερνά τους τίτλους των ειδήσεων, των προβλέψεων, των εκτιμήσεων. 

Πρόσφατο παράδειγμα, άλλωστε το διάστημα δυο μηνών μετά την πανδημία τον Μάρτιο του 2020, που μετά το αρχικό σοκ, ξεκίνησε μια ανοδική πορεία σε μετοχές που είχαν καταρρεύσει που τα επόμενα δυο χρόνια κατέγραψαν εντυπωσιακές επιδόσεις. Στο σημερινό χρηματιστηριακό κλίμα, ποιος θα έδινε βάση στο χτεσινό report της HSBC, που εκθειάζει τις οικονομικές επιδόσεις, με τίτλο «Επιβράδυνση, όχι εδώ!» 

Εν κατακλείδι, ο ρόλος της μετάδοσης της πληροφορίας, της «φήμης», της επεξεργασίας των ειδήσεων εκ μέρους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την επενδυτική δραστηριότητα των εμπλεκομένων, που αποτυπώνεται τελικά στις τιμές των κινητών αξιών. 

Ο κάθε μεμονωμένος επενδυτής, οφείλει όμως να «φιλτράρει» την πληροφόρηση, να αποφεύγει την  ψυχική καταπόνηση  από πηχυαίους «τρομακτικούς» η «διθυραμβικούς» τίτλους, να ρέπει στον ορθολογισμό, να πηδάει έξω από τον καθημερινό μικρόκοσμο και να προσπαθεί να σκιαγραφήσει τη μεγάλη εικόνα.

ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ – ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΓΡΑΦΗΜΑ