Της Αντιγόνης Καρατάσου
Η Βενετία αντιμετωπίζει τεράστιους κινδύνους, τους μεγαλύτερους από κάθε άλλο χώρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η οργάνωση Europa Nostra την κήρυξε ως την πλέον ευρισκόμενη σε κίνδυνο, καθώς τα κανάλια της, που ήταν έτσι κι αλλιώς τεχνητά, διευρύνθηκαν για να περνούν τα κρουαζιερόπλοια και τα κοντέινερ, με εμφανείς τους κινδύνους πλημμύρας που θα κατακλύσει την πόλη. Σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, στον κατάλογο των επτά χώρων που βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο, έχει ενταχθεί ο Κάμπος της Χίου.
Τα κανάλια της Βενετίας, τα πιο διάσημα στην Ευρώπη, αποτελούν ένα εκ των σημαντικότερων μεταβατικών οικοσυστημάτων στη Μεσόγειο. Έχουν επιφάνεια 550 τετραγωνικών χιλιομέτρων και έχουν εγγραφεί στον κατάλογο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO. Τα τελευταία χρόνια έχουν εκβαθυνθεί και διευρυνθεί, κάτι που δημιουργεί τεράστια προβλήματα, και τα νερά μολύνονται από τα απορρίμματα των πλοίων και το μικρο-περιβάλλον να καταστρέφεται ανεπανόρθωτα. Σε αυτά προστίθεται η υπερ-αλίευση και η υπερβολική κυκλοφορία, που επίσης καταστρέφει πολύτιμα στοιχεία.
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Πλάθιντο Ντομίνγκο, προέδρου της Europa Nostra, η Βενετία γεννήθηκε από το νερό και δεν μπορεί να επιζήσει χωρίς τα κανάλια της. Δεν αποτελούν απλώς το παρελθόν και το παρόν της, είναι επίσης ένας «ζωντανός οργανισμός» που επιτρέπει στην πόλη να αναπνέει και αναντικατάστατος για το μέλλον της.
Τον Κάμπο της Χίου, που είναι μια ημι-αγροτική περιοχή στην οποία συνυπάρχουν το βυζαντινό, το γενοβέζικο και το τοπικό αρχαιολογικό στυλ και οι επιδράσεις, πρότεινε η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς σε συνεργασία με την Ένωση Φίλων της περιοχής. Αρχικά είχε 200 και πλέον κτήματα που συμπεριελάμβαναν περιβόλια (τυπικά αγρο-οικοσυστήματα), αρχοντικά σπίτια και εκκλησίες. Ο υφιστάμενος αστικός ιστός περιλαμβάνει ιστορικά κτίρια από τον 14ο έως τον 18ο αι., καθώς και νεοκλασικά κτίρια των αρχών του 20ου αιώνα. Η περιοχή απειλείται αφενός από την αδυναμία των κατοίκων να συντηρήσουν και να διατηρήσουν τις ιδιοκτησίες τους, και αφετέρου από ακατάλληλες για τον τόπο χρήσεις, όπως αυτές εισάγονται με το Πολεοδομικό Σχέδιο του 2008. Η ένταξή του στον κατάλογο, θα συνοδευτεί με ανάλογες πρωτοβουλίες για τη διάσωσή του.
Οι υπόλοιποι πέντε χώροι (από τους 14 που περιλαμβάνονταν στη βραχεία λίστα) είναι: Ο αρχαιολογικός χώρος Ερερούικ και το χωριό Ανί Πέμζα στην Αρμενία, το θαλάσσιο οχυρό Παταρέι στην Εσθονία, το Αεροδρόμιο Ελσίνκι- Μάλμι στην Φινλανδία, η γέφυρα Κολμπέρ Σουίνγκ στη Γαλλία και η αρχαία πόλη Χασανκεϊφ με το περιβάλλον της στην Τουρκία.