Τζίρος 1,28 δισ. στο εξάμηνο με ανεκτέλεστο «μαμούθ» 16 δισ.
Shutterstock
Shutterstock
Κατασκευαστικές

Τζίρος 1,28 δισ. στο εξάμηνο με ανεκτέλεστο «μαμούθ» 16 δισ.

Με νούμερα ρεκόρ σε επίπεδο τζίρου αλλά και ανεκτέλεστο έκλεισαν το πρώτο εξάμηνο της χρήσης οι big 5 των κατασκευών, τζιράροντας 1,28 δισ. ευρώ με υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο στα 16 δισ. ευρώ και έργα 40 δισ. να βρίσκονται στην «ουρά» για το επόμενο διάστημα.

Οι υπογεγραμμένες συμβάσεις και οι προς υπογραφή των ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ (Ελλάκτωρ), Άβαξ, Intrakat και Μυτιληναίου, στο τέλος Ιουνίου ήταν αξίας 16 δισ. ευρώ όταν στο τέλος Δεκεμβρίου ήταν 13,1 δισ. ευρώ, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το 2022 το ανεκτέλεστο τους αυξήθηκε 60% σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Τα νούμερα αυτά έρχονται σε ένα κομβικό σημείο του κατασκευαστικού κλάδου που όπως σημείωσε σε πρόσφατο συνέδριο ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Αλέξανδρος Εξάρχου «ο κατασκευαστικός κόσμος καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών της σύγχρονης εποχής, έπειτα από μία δεκαετία κρίσης, περιορισμού των επενδύσεων και συρρίκνωσης του κλάδου και σε αυτό αναμένεται να προστεθούν έργα ύψους 40 δισ. ευρώ».

Ωστόσο, αν και τα παραπάνω λεχθέντα δίνουν μια προοπτική για «φουσκωμένες» δουλειές στην ερχόμενη δεκαετία τουλάχιστον παραμένει κυρίαρχο πρόβλημα η έλλειψη ανθρώπινων πόρων, κάτι που όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ Τέρνα, Γιώργος Περιστέρης, πρόσφατα, γίνεται προσπάθεια σε συνεργασία με την κυβέρνηση να επιλυθεί.

Το στοίχημα πλέον αφορά στην έγκαιρη υλοποίηση, αλλά και την επαρκή κεφαλαιοποίηση των ομίλων ώστε να βρίσκονται ισχυροί στην επόμενη μέρα που φέρνουν οι πόροι από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ειδικότερα, στα 16,2 δισ. ευρώ το υπόλοιπο έργων για ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ, Intrakat, Άκτωρ και Μέτκα της Mytilineos, βλέπουν το ανεκτέλεστο τους ήδη να βρίσκεται 5 δισ. ευρώ πιο πάνω από το 2022 και 7 δισ. πάνω από το 2021.

Την ίδια στιγμή οι ισορροπίες στον κλάδο αλλάζουν με καταλύτη την εξαγορά της Άκτωρ από την Intrakat, που έχει πυροδοτήσει ένα κυνήγι μετοχικών αλλαγών και στις μικρότερες τάξεις. Παράλληλα η ανάγκη για ισχυρούς ομίλους, επαρκώς κεφαλαιοποιημένους, και τα κεφάλαια των πόρων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν φέρει στο προσκήνιο τις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις προκειμένου να δημιουργηθούν νέα σχήματα που θα είναι ικανά να εκτελέσουν τα έργα.

Στα μεγαλύτερα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη ή υπό σχεδιασμό περιλαμβάνονται το μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ) και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού.

Το συνολικό κόστος κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης θα φθάσει στα 2,082 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,496 δισ. ευρώ αφορά στο κόστος της βασικής γραμμής έναντι 1,1 - 1,2 δισ. ευρώ του αρχικού προϋπολογισμού και 586 εκατ. ευρώ το κόστος επέκτασης προς Καλαμαριά. Στο συνολικό προϋπολογισμό του έργου περιλαμβάνονται συμπληρωματικές συμβάσεις, αναθεωρήσεις, αρχαιολογικές παρεμβάσεις κλπ.

Ο ΒΟΑΚ, έργο σημαντικό για την Κρήτη, θα υλοποιηθεί με τρεις διαφορετικές συμβάσεις, εκ των οποίων η μεγαλύτερη είναι η παραχώρηση για το τμήμα Χανιά -Ηράκλειο, έργο προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ. Το πρώτο εργοτάξιο για τον ΒΟΑΚ στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (δημόσιο έργο με ανάδοχο την Άκτωρ) εγκαταστάθηκε το 2022 και οι εργασίες έχουν ξεκινήσει. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη κατασκευάζεται ως ΣΔΙΤ και το έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα- Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat. Συμβασιοποιήθηκε την περασμένη άνοιξη και η εκκίνηση των εργοταξίων προβλέπεται εντός των πρώτων μηνών του 2024.

Τα νέα εργοτάξια που έρχονται στο επόμενο διάστημα είναι πολλά, μεταξύ άλλων, για την περιφερειακή Θεσσαλονίκης – Flyover που θα εκτελέσουν οι Μέτκα με την Άβαξ, το οδικό Μπράλος – Άμφισσα με ανάδοχο την Άβαξ, ενώ την ίδια στιγμή σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο του Ελληνικού, στο οποίο εργάζονται οι Άβαξ, Intrakat και ΓΕΚ Τέρνα.