Χ. Σαχίνης (ΕΥΔΑΠ): Τα σχέδια επέκτασης και οι επενδύσεις 2,1 δισ. ευρώ

Χ. Σαχίνης (ΕΥΔΑΠ): Τα σχέδια επέκτασης και οι επενδύσεις 2,1 δισ. ευρώ

Στη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών της ΕΥΔΑΠ στη χρήση 2023, στο απαιτητικό επενδυτικό πλάνο, ύψους 2,1 δισ.ευρώ αλλά και στο νομοσχέδιο το οποίο δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να επεκταθεί και στον ενεργειακό τομέα με joint ventures, με στόχο την μείωση του κόστους, αναφέρθηκε ο CEO κ. Χάρης Σαχίνης στην ενημέρωση των αναλυτών για τα μεγέθη του 2023.

Όπως ανέφερε ο ίδιος, ο κύκλος εργασιών της ΕΥΔΑΠ για το 2023 αυξήθηκε κατά 2,4% και ήταν 351,6 εκατ.ευρώ. Παράλληλα το λειτουργικό κόστος μειώθηκε κατά 1,8%.

Όλοι οι δείκτες αποτελεσματικότητας παρουσίασαν σημαντική βελτίωση παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και το σταθερό τιμολόγιο που διατηρεί η εταιρεία από το 2013. Παράλληλα, προτεραιότητα έδωσε η ΕΥΔΑΠ στην υλοποίηση του επενδυτικού της πλάνου αυξάνοντας κατά 45% την απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος συγκριτικά με το 2022. Μάλιστα, όπως επεσήμανε ο κ. Σαχίνης τριπλασίασε τις επενδύσεις σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα το 2023 οι επενδύσεις ήταν 45 εκ. ευρώ, με στόχο το 2024 να ανέλθουν στα 80 εκ. και πάνω από 200 εκ. ευρώ το 2025.

Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα μεγέθη, τα αποτελέσματα EBITDA παρουσίασαν σημαντική αύξηση κατά 56% ή  21,8 εκατ.ευρώ και διαμορφώθηκαν στα 60,8 εκατ.ευρώ από 39 εκατ.ευρώ το 2022, ενώ το περιθώριο EBITDA αυξήθηκε  σε 17,3% από 11,4% το 2022.

Η αύξηση του EBITDA επηρέασε τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT) της εταιρείας, τα οποία από μόλις 117 χιλ.ευρώ το 2022, έφθασαν τα 21,5 εκατ.ευρώ το 2023.Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας διαμορφώθηκαν στα 28 εκατ.ευρώ από 10,6 εκατ.ευρώ το 2022 σημειώνοντας αύξηση κατά +163% ή +17,4 εκατ.ευρώ. Παράλληλα ο κ. Σαχίνης αναφέρθηκε και στην απόφαση για διανομή μερίσματος 2023 ύψους 0,10 ευρώ. 

Ο κ. Σαχίνης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας  που βρίσκεται υπό συζήτηση στη Βουλή τονίζοντας  ότι επιδρά πολύ θετικά στην εταιρεία και της δίνει αναπτυξιακές δυνατότητες. Συγκεκριμένα δίνει την ευκαιρία να παρέχει υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης εκτός Αττικής, όπως σε Βοιωτία, Φωκίδα και Κορινθία αλλά και στο εξωτερικό. Επίσης, δίνει τη δυνατότητα να αποκτήσει η εταιρεία τον έλεγχο επιχειρήσεων σε συναφείς κλάδους, οι οποίες θα είναι εκτός των ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων της.

Ακόμη, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα δραστηριοποίησης σε έργα ΑΠΕ, ώστε να μειωθεί το ενεργειακό κόστος της αλλά και να επιτευχθεί ο στόχος μηδενικών εκπομπών. Ακόμη προβλέπει και τη δραστηριοποίηση της στην ανακύκλωση νερού με στόχο να χρησιμοποιείται για χρήσεις που δεν απαιτείται πόσιμο νερό, όπως π.χ. το νερό που χρησιμοποιείται στις βιομηχανίες.

Κλιματική αλλαγή και αντιμετώπιση της λειψυδρίας

Σε ό,τι αφορά την κλιματική αλλαγή και το ενδεχόμενο να επηρεάσει τη λειψυδρία, ο κ. Σαχίνης αναφέρθηκε στις τρείς βασικές εναλλακτικές λύσεις του βραχυπρόθεσμου και μεσοπρόθεσμου πλάνου της εταιρείας, το οποίο έχει σχεδιασθεί την τελευταία διετία. Σύμφωνα με τις λύσεις αυτές, εφόσον η ξηρασία συνεχιστεί θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε νερό και από την Υλίκη ενώ παράλληλα εξετάζονται μακροπρόθεσμα σενάρια δημιουργίας μονάδων αφαλάτωσης, ή χρήσης του ανακυκλωμένου νερού για τον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφορέα.

Η τρίτη λύση είναι η ιδέα διασύνδεσης με άλλους ταμιευτήρες νερού, και όπως είπε δεν ανησυχεί ιδιαίτερα για τη λειψυδρία, καθώς η Αττική δεν έχει κίνδυνο να αντιμετωπίσει πρόβλημα έλλειψης νερού.

Αναφορικά με το ενεργειακό κόστος ο κ. Σαχίνης επεσήμανε ότι για το 2024 έχει προϋπολογιστεί σε 10 εκατ.ευρώ λιγότερο από το 2023, ενώ αναφερόμενος στο τιμολόγιο του νερού τόνισε ότι η ΕΥΔΑΠ επιμένει στο ισχύον τιμολόγιο το οποίο δίνει καλής ποιότητας νερό στους καταναλωτές.

«Θα δούμε», πρόσθεσε, «την τελική απόφαση για το ρυθμιστικό πλαίσιο και τότε θα καταλήξουμε ποιο είναι το σωστό τιμολόγιο». Πάντως η γενική αρχή είναι η προσπάθεια συγκράτησης του κόστους. 

Ο κ. Σαχίνης έκανε και ιδιαίτερη αναφορά και στα αποτελέσματα έρευνας που δείχνει αύξηση  ικανοποίησης των καταναλωτών από τις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης που παρέχει η εταιρεία.