Το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς «πετά» με ορίζοντα την έξοδο από το lockdown, στις γιορτές

ΙΑΤΑ: Από τις αρχές του 2020, στα ταξίδια 1,2 δισεκατομμυρίων επιβατών έχουν αναφερθεί μόλις 44 περιπτώσεις COVID-19, στις οποίες η μετάδοση εκτιμήθηκε ότι σχετίζεται με αεροπορικό ταξίδι. Δηλαδή 1 περίπτωση για κάθε 27 εκατομμύρια ταξιδιώτες.

Το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς «πετά» με ορίζοντα την έξοδο από το lockdown, στις γιορτές

Με τη γκρίζα σκιά του lockdown να κλείνει τον ορίζοντα για τις επόμενες τρεις εβδομάδες, η Ελλάδα και οι πολίτες της μπαίνουν για μία ακόμη φορά σε safe mode. Ελπίδα όλων, αυτή η φορά να είναι και η τελευταία. Το τρίπτυχο για το επόμενο διάστημα είναι: υγεία, ασφάλεια και προσδοκία για την επόμενη ημέρα. Με έναν τέτοιο σχεδιασμό κινήθηκε άλλωστε και η κυβέρνηση, προσβλέποντας στο «άνοιγμα» του Δεκεμβρίου. Άνοιγμα που θα κινήσει την οικονομία, αλλά και θα δώσει διεξόδους στους πολίτες, ανοίγοντας και πάλι τους ορίζοντες.

Για τους περισσότερους Έλληνες οι εννιά μήνες που ζουν με την απειλή του κορονοϊού, έχει διαμορφώσει ένα μεγάλο βάρος. Η καθημερινότητα, η ψυχολογία και η διάθεση βρίσκονται στο ναδίρ. Και μαζί τους η αγωνία για τη οικονομία. Για το λόγο αυτό και η προσδοκία ενός ταξιδιού, όπως φάνηκε και την θερινή περίοδο, προσφέρει την προοπτική μιας «εξόδου».

Αν είναι κάτι που δίδαξε το καλοκαίρι του 2020, και επιβεβαιώθηκε από τα στοιχεία των επομένων μηνών, είναι ότι το αεροπλάνο παραμένει το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς. Και όχι μόνο ως μέσο, αλλά και ως περιβάλλον εφαρμογής υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Η τελευταία μελέτη της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), κατέγραψε ακριβώς τη χαμηλή πιθανότητα μετάδοσης COVID-19 κατά τη διάρκεια των πτήσεων, δημοσιοποιώντας ότι από τις αρχές του 2020, στα ταξίδια 1,2 δισεκατομμυρίων επιβατών έχουν αναφερθεί μόλις 44 περιπτώσεις COVID-19, στις οποίες η μετάδοση εκτιμήθηκε ότι σχετίζεται με αεροπορικό ταξίδι. Δηλαδή 1 περίπτωση για κάθε 27 εκατομμύρια ταξιδιώτες. Πρόκειται για ένα δεδομένο που αναπτύσσει το μεγαλύτερο δυνατό αίσθημα ασφάλειας για τις αερομεταφορές.

Για να συμβεί αυτό, βέβαια, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και όλοι οι φορείς που διαμορφώνουν το αεροπορικό ταξίδι, έχουν λάβει ιδιαίτερα αυστηρά μέτρα προκειμένου να διαφυλάξουν ότι τόσο οι επιβάτες όσο και οι εργαζόμενοι στην επίγεια και εναέρια εξυπηρέτηση, θα μπορέσουν να ταξιδέψουν με σιγουριά και ασφάλεια. Κάτι για το οποίο μπορούν να νιώσουν ασφαλείς και όσοι αποφασίσουν να ταξιδέψουν το επόμενο διάστημα. Είτε για αναψυχή, είτε για εργασία.

Το test των προηγουμένων μηνών, από τότε δηλαδή που άνοιξε η αεροπορική αγορά, διαμόρφωσε μια νέα κουλτούρα. Πολλές από τις «κακές συνήθειες» άλλαξαν, και έδωσαν τη θέση τους σε ένα νέο περιβάλλον ασφάλειας. Σε αυτό συμβάλλουν τόσο τα ειδικά μέτρα των αεροπορικών εταιρειών και αρχών, αλλά και το γεγονός ότι το αεροσκάφος, όπως και το αεροδρόμιο, είναι ένας χώρος, που εφαρμόζεται μια ιδιαίτερη πειθαρχία. Πειθαρχία που μπορεί να ενισχυθεί περισσότερο και από τους ίδιους τους επιβαίνοντες πολλαπλασιάζοντας το «αποτύπωμα» ασφαλείας.

Στους περισσότερους είναι ήδη γνωστό ότι η χρήση μάσκας, οι αποστάσεις στον έλεγχο ασφάλειας , τα αντισηπτικά και η ανέπαφη διέλευση από τα διάφορα σημεία ελέγχου ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας αλλά και προστατεύουν. Στα εκδοτήρια εισιτηρίων ή στην παράδοση των αποσκευών στα αεροδρόμια έχουν τοποθετηθεί προστατευτικά και οι υπάλληλοι φορούν υποχρεωτικά γάντια, όπως και όλο το προσωπικό στο check-in αλλά και στις πύλες αναχώρησης. Στο gate και στους χώρους αναμονής οι αποστάσεις έχουν αυξηθεί. Θυσιάζοντας ίσως την «κοινωνικότητα» του αεροδρομίου, αλλά για έναν σημαντικότερο σκοπό: το καλό και ασφαλές ταξίδι.

Επιπλέον, σε περίπτωση που το ταξίδι είναι από ή προς το εξωτερικό εφαρμόζεται τo Passenger LocatorForm. Όλοι οι επιβάτες διεθνών πτήσεων με προορισμό οποιοδήποτε αεροδρόμιο της Ελλάδας, πρέπει μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την ημέρα της πτήσης αναχώρησής τους, να έχουν συμπληρώσει ηλεκτρονικά το Passenger Locator Form της Ελληνικής Κυβέρνησης. Κάτι που βέβαια εφαρμόζεται και αντίστροφα, διαμορφώνοντας μία διπλή πύλη ελέγχου. Από την οποία, όπως έδειξαν και τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, ο κορονοϊός… απλά δεν περνάει.

Προκειμένου αυτό να εξασφαλισθεί ακόμη περισσότερο, έχουν αλλάξει και τα πρωτόκολλα υγιεινής του ίδιου του αεροσκάφους. Ήδη, εδώ και χρόνια υπάρχουν συγκεκριμένες διεθνείς οδηγίες και πρότυπα για το πως πραγματοποιείται ο καθαρισμός των αεροσκαφών, ποια υλικά επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται και κάθε πότε τα αεροσκάφη απολυμαίνονται. Όλες αυτές οι οδηγίες ενισχύθηκαν και έγιναν ακόμη αυστηρότερες στην COVID-19 εποχή.

Το ίδιο συμβαίνει και σε σχέση με τον αέρα που κυκλοφορεί εντός αεροσκάφους, που στα πλέον σύγχρονα μοντέλα, περνούν μέσα από φίλτρα ΗΕΡΑ. Πως λειτουργούν;

Η ποσότητα του αέρα στην καμπίνα των περισσοτέρων αεροσκαφών (όπως για παράδειγμα των AIRBUS που κατά κύριο ρόλο χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη και την Ελλάδα) ανανεώνεται εξ’ ολοκλήρου, κατά μέσο όρο, κάθε 3 λεπτά κατά τη διάρκεια της πτήσης. Ο αέρας αυτός αποτελεί ένα μείγμα καθαρού αέρα που έρχεται από έξω και αέρα που έχει περάσει από τα φίλτρα, που ονομάζονται HEPA (High Efficiency Particulate Arrestors) και τα οποία αιχμαλωτίζουν πάνω από το 99% των βακτηρίων και ιών. Με τον τρόπο αυτό συνεπώς, ο ρυθμός παροχής καθαρού αέρα είναι σημαντικά μεγαλύτερος από το μέσο όρο που συναντάται σε άλλους κλειστούς χώρους ή ορισμένα άλλα μέσα μεταφοράς, ενώ τα φίλτρα HEPA διασφαλίζουν ότι αυτός είναι και καθαρός.

Εκτός απ’ αυτό, στις πτήσεις της νέας εποχής, οι επιβάτες πρέπει να φορούν προστατευτική μάσκα σε όλη τη διάρκεια της πτήσης, όπως και τα πληρώματα. Και οι αεροσυνοδοί φροντίζουν τα μέτρα να τηρούνται απαρέγκλιτα. Σε αυτήν την κατεύθυνση, η ελληνική αεροπορική, η AEGEAN, συνέστησε πρόσφατα τον θεσμό των Hygiene Attendants. Δηλαδή ειδικών μελών του πληρώματος που φροντίζουν για την τήρηση όλων των μέτρων προστασίας κατά την πτήση. Οι Hygiene Attendants φέρουν ειδικό αναγνωριστικό σήμα και βοηθούν τους επιβάτες καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού να ακολουθήσουν, όλοι, τα αναγκαία μέτρα.

Έτσι, εδώ και μερικές εβδομάδες, όσοι πέταξαν με αεροσκάφη της AEGEAN, διαπίστωσαν ότι οι Hygiene Attendants, με χαμόγελο, αλλά και κατανόηση στις νέες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία, υπενθύμιζαν τη σωστή και συνεχή χρήση της μάσκας από όλους, καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης, φροντίζοντας παράλληλα για την ομαλή διαχείριση συγκεκριμένων περιστάσεων, όπως π.χ. κατά τη διάρκεια κατανάλωσης του προσφερόμενου ροφήματος και snack. Τα ίδια μέλη πληρώματος φροντίζουν για την τήρηση των αποστάσεων κατά την επιβίβαση και αποβίβαση από το αεροσκάφος και τον περιορισμό της κινητικότητας των επιβατών κατά την πτήση, ενώ απαντούν σε τυχόν ερωτήματα των επιβατών για θέματα όπως μέτρα και διαδικασίες προστασίας, διαδικασία καθαρισμού και απολύμανσης αεροσκαφών, κυκλοφορία του αέρα εντός καμπίνας.

Παράλληλα, η ελληνική αεροπορική εταιρεία, εφαρμόζει πρόγραμμα τακτικών δεκαπενθήμερων προληπτικών μοριακών ελέγχων για COVID-19 στο πτητικό και σε επιλεγμένο μη πτητικό δυναμικό της εταιρείας, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό την προστασία επιβατών και πληρωμάτων καμπίνας, έχοντας διενεργήσει περισσότερους από 13.000 μοριακούς ελέγχους COVID-19 στο προσωπικό της.

Χάρη σε τέτοιες πρωτοβουλίες, το ελληνικό αεροπλάνο που μας συνδέει με την επικράτεια και τον υπόλοιπο κόσμο, είναι και παραμένει το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς για τους επιβάτες, τους συνεπιβάτες τους, αλλά και για το προσωπικό εξυπηρέτησης της εταιρείας. Επιβεβαιώνοντας, ίσως την επισήμανση του Dr. David Powell, ιατρικού συμβούλου της ΙΑΤΑ: «Όλα τα δεδομένα που μπορούμε να καταγράψουμε, μας λένε ότι τα αεροπλάνα έχουν λιγότερο κίνδυνο από οποιονδήποτε αντίστοιχο δημόσιο χώρο, λεωφορείο, τρένο, εστιατόριο ή χώρο εργασίας».

Έχοντας καταγράψει το maximum των πρωτοκόλλων ασφαλείας και το minimum των περιστατικών (μηδενικό για τα δεδομένα της χώρας μας) η ελληνική βιομηχανία αερομεταφορών, θα είναι ο συνοδοιπόρος του Έλληνα επιβάτη την «επόμενη ημέρα» του lockdown. Στους προορισμούς που παραμένουν, αλλά και θα ανοίξουν, θα μπορεί να ταξιδέψει με ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Αναζητώντας τη δική του «έξοδο» από το άγος των επιπτώσεων της πανδημίας. Και η χειμερινή σεζόν, θα είναι η καλύτερη ευκαιρία.