Στη «μάχη» της λιανικής με 67 καταστήματα και 2.300 εργαζομένους

Στη «μάχη» της λιανικής με 67 καταστήματα και 2.300 εργαζομένους

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Τη «σφραγίδα» της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχει πλέον η μεγαλύτερη επιχειρηματική συμφωνία στο χώρο του λιανικού εμπορίου των τελευταίων ετών, που αφορά τη σύμπλευση του ομίλου Olympia Group και της Media Markt, δημιουργώντας ένα ισχυρό δίκτυο με 67 καταστήματα και 2.300 εργαζομένους.

Με την υπ'' αριθμό 695/2019 εγκριτική απόφασή της, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, έδωσε ομόφωνα το πράσινο φως για να προχωρήσει η συμφωνία, που φέρνει νέα δεδομένα στον ευρύτερο κλάδο λιανικής προϊόντων τεχνολογίας, ηλεκτρικών ειδών και λευκών συσκευών. Πλέον, δημιουργείται το μεγαλύτερο omnichannel retailer ειδών τεχνολογίας, ψυχαγωγίας, πολιτισμού και οικιακών συσκευών και φέρνει νέες ισορροπίες στον κλάδο.

Ο όμιλος Olympia μπαίνει δυναμικά στον κλάδο των λευκών συσκευών (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες), μια αγορά η «πίτα» της οποίας φτάνει τα 550 εκατ. ευρώ, ενώ ο όμιλος Media Markt παραμένει ενεργός στην Ελλάδα, στην οποία έχει κάνει περί τα 120 εκατ. ευρώ επενδύσεις την τελευταία 14ετία.

Πρόκειται για ένα deal – ορόσημο, καθώς επανακαθορίζει μια αγορά που δέχτηκε μεγάλη πίεση την προηγούμενη 15ετία με κλείσιμο πολλών γνωστών αλυσίδων, κάτι που έφερε υπερσυγκέντρωση σε λίγους «παίκτες», ενώ παραμένει μια αγορά με ισχυρές πωλήσεις. Επίσης, αυτή η συμφωνία γίνεται σ'' ένα timing όπου ο ανταγωνισμός κλιμακώνεται με την είσοδο νέων παικτών όπως το Πλαίσιο στις λευκές συσκευές.

Ο όμιλος Π. Γερμανού τοποθετείται σε μια συγκυρία που η αγορά δείχνει ότι παίρνει τα πάνω της, ενώ η τεχνολογική σύγκλιση αλλάζει τα δεδομένα και «παντρεύει» πλέον ολοένα και περισσότερο όλες τις οικιακές συσκευές μέσα από την ευρύτερη γκάμα της ψηφιακής τεχνολογίας και της τεχνικής νοημοσύνης.

Όπως σημειώνουν στελέχη της Public στο Liberal, η διαδικασία της ενοποίησης των δραστηριοτήτων των δύο εταίρων θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2020, ενώ ο κ. Χρήστος Καλογεράκης, CEO των Public, θα αναλάβει τη θέση επικεφαλής και στη νέα εταιρεία που θα περιλαμβάνει και τις δύο μάρκες.

Το deal προβλέπει τη σύσταση κοινής εταιρείας στην οποία ο όμιλος Olympia θα έχει την απόλυτη πλειοψηφία των μετοχών, ελέγχοντας το 75% ενώ ο όμιλος MediaMarktSaturn θα ελέγχει το 25%. Όμως, τα δίκτυα καταστημάτων καθώς και τα δύο brands παραμένουν ως έχουν, λειτουργώντας απολύτως συμπληρωματικά, με 67 φυσικά και 3 ηλεκτρονικά καταστήματα σε δύο χώρες, Ελλάδα και Κύπρο.

Το… DNA στη λιανική και ο ενοποιημένος τζίρος των 450 εκατ.

Ενδεικτικό του μεγέθους της νέας εταιρείας είναι πως ο τζίρος για το 2019 θα ξεπεράσει τα 450 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι το επαναλανσάρισμα της Media Market στην ελληνική αγορά, σε ένα πιο μοντέρνο και σύγχρονο προφίλ, που θα συγκλίνει περισσότερο με τη φιλοσοφία της Public, που «χτίζει» με τα χρόνια τη δική της κουλτούρα στο λιανικό εμπόριο, μέσα από μια ολιστική και… ανοικτή εμπειρία για τον πελάτη – καταναλωτή.

Συνάμα, και εν καιρώ, το δίκτυο της Media Markt θα ενισχυθεί περαιτέρω με επέκταση στα μεγάλα αστικά κέντρα και στην περιφέρεια, με στρατηγικού τύπου καταστήματα. Ο επικεφαλής του ομίλου Olympia Group Πάνος Γερμανός έχει το… DNA στο χώρο του λιανικού εμπορίου, έχοντας δημιουργήσει την (ομώνυμη) πιο επιτυχημένη αλυσίδα λιανικής στην Ελλάδα η οποία προ 13 ετών πουλήθηκε στην Cosmote.

Το νέο σχήμα θα πετύχει οικονομίες κλίμακος αλλά και συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα, ενώ τα προϊόντα της Media Markt θα προσφέρονται μέσω του εκτενούς δικτύου της Public σε όλο το πελατολόγιό της, είτε στα φυσικά είτε στα online καταστήματα. Παράλληλα, θα δοθεί έμφαση στην ψηφιακή τεχνογνωσία και των δυο brands.

Το νέο εγχείρημα ξεκινά με μια «προίκα» 67 φυσικών και τεσσάρων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο (www.public.gr, www.public-cyprus.co.cy, www.publicbusiness.gr, www.mediamarkt.gr) στα ράφια των οποίων οι καταναλωτές θα μπορούν να βρουν περισσότερους από 1.500.000 κωδικούς προϊόντων.

Θετικός ο αντίκτυπος στο ελληνικό λιανεμπόριο

Η συμφωνία ανάμεσα στην Public και τη Media Markt έχει θετικό αντίκτυπο και σε ολόκληρο το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αποτελώντας παράδειγμα θετικής εξέλιξης για τον κλάδο, ενώ αναμένεται να φέρει ευκαιρίες ανάπτυξης σε προμηθευτές και συνεργάτες.

Η MediaMarkt που ανήκει στον Όμιλο CECONOMY, παραμένει στην Ελλάδα και ενδυναμώνεται μέσα από ένα στρατηγικό εταίρο, την Public, ένα δυνατό τοπικό παίχτη, με ισχυρή λειτουργική κερδοφορία και σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης πωλήσεων τα τελευταία χρόνια.

Αυτές οι επιδόσεις τροφοδότησαν την απόφαση του διεθνή κολοσσού MediaMarkt (1ος retailer consumer electronics στην Ευρώπη*) να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης, παραμένοντας στην ελληνική αγορά.

Θυμίζουμε πως το δίκτυο της Media Markt αποτελείται από μεγάλα, κομβικού τύπου καταστήματα ενώ έχει παρουσία κυρίως στην Αττική και υπολείπεται παρουσίας στην επαρχία. Διαθέτει 12 μεγάλα καταστήματα με 900 εργαζόμενους, έχει εκτιμώμενο μερίδιο αγοράς περί το 12% και κάνει ετήσιο τζίρο 188 εκατ. ευρώ (χρήση 2016-2017).

Η Media Markt αποτελεί τον 1ο Retailer στην Ευρώπη στον κλάδο των consumer electronics (21.4B κύκλο εργασιών, 650Μ EBITDA, 1000 καταστήματα στην Ευρώπη, 59.000 εργαζόμενοι). Είναι ένας κορυφαίος διεθνής retailer στο χώρο των λευκών οικιακών και μαύρων συσκευών.

Η Public σε αριθμούς

Η καλύτερη χρονιά από την ίδρυση της εταιρείας ήταν το 2018 για την Public, καθώς καταγράφηκαν μεγέθη - ρεκόρ σε πωλήσεις και κέρδη. Οι πωλήσεις ανήλθαν στα 256,4 εκατ. ευρώ ενισχυμένες κατά 6,4% έναντι του 2017 που ήταν στα 241 εκατ. ευρώ, ενώ η λειτουργική κερδοφορία ανήλθε στα 9,1 εκατ. ευρώ, έναντι 3,4 εκατ. ευρώ το 2017. Πρόκειται για επίδοση που μεταφράζεται σε ποσοστιαία αύξηση 164%!

Η Public ύστερα από 14 χρόνια λειτουργίας, διαθέτει 55 καταστήματα, 49 στην Ελλάδα και 6 στην Κύπρο. Έχει 29,2 εκατ. επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα και 50,5 εκατ. στα e-commerce κανάλια, ενώ το 20% του κύκλου εργασιών είναι από τις on line πωλήσεις. Το 2019 υλοποιεί επενδύσεις 4,5 εκατ. ευρώ, ενώ διαθέτει 133.000 εταιρικούς πελάτες. Στη φαρέτρα της νέας εταιρείας συμπεριλαμβάνονται το Public Marketplace, το πρώτο ελληνικό marketplace, που έκανε την είσοδό του στην ελληνική αγορά το Μάιο του 2018.