Πόσο βαθύ είναι το στόρι της ανάκαμψης στις κατασκευές;

Πόσο βαθύ είναι το στόρι της ανάκαμψης στις κατασκευές;

Αυτή η περίοδος πριν από περίπου 15 χρόνια, για τους μικρομετόχους των κατασκευαστικών εταιριών ήταν η πιο «φορτωμένη», καθώς από τη μία γενική συνέλευση έβγαιναν, στην άλλη έμπαιναν.

Ηταν τόσες πολλές οι τεχνικές εταιρείες με σημαντικό ανεκτέλεστο που ολόκληρος ο Ιούνιος αφιερώνονταν στις εξελίξεις και τα νέα των εισηγμένων στις κατασκευές.

Ύστερα ήρθε το μνημόνιο και η κατάρρευση των κατασκευών που έφεραν αλυσιδωτά λουκέτα στις τεχνικές εταιρίες με αποτέλεσμα να μείνει ζωντανός ένας μονοψήφιος αριθμός παικτών.

Λόγω των τελευταίων θετικών εξελίξεων με την ολοκλήρωση της δημοπράτησης της γραμμής 4 του μετρό, την έναρξη υλοποίησης ορισμένων οδικών έργων και τις προοπτικές που δημιουργούν τα κεφάλαια του ταμείου Ανάκαμψης, το κλίμα έχει βελτιωθεί.

Ωστόσο, η κατάσταση δημιουργεί κατά βάση συγκρατημένη αισιοδοξία και γι’αυτό, όλοι πλέον, οι τεχνικοί όμιλοι «ποντάρουν» στη διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου τους, ώστε να αποφύγουν τις επιπτώσεις της κυκλικότητας των κατασκευών.

Είναι κοινό μυστικό στην αγορά ότι ο Γιώργος Περιστέρης, ο ισχυρός άνδρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε μιλήσει, πρώτος, για διαφοροποίηση του μίγματος του χαρτοφυλακίου των έργων του, υλοποιώντας σημαντικές επενδύσεις στην ενέργεια και τις παραχωρήσεις που συνδέονται με εξασφαλισμένες χρηματοροές.

Η αποφυγή της κυκλικότητας των κατασκευών υπήρξε κεντρικός πυλώνας του σχεδίου αναδιάρθρωσης της Ελλάκτωρ, για την Άβαξ αποτελεί προτεραιότητα η ενέργεια, τα ΣΔΙΤ, οι παραχωρήσεις και τα έργα δικτύων, ενώ και η Intrakat δίνει έμφαση στα αιολικά έργα.

Τι σημαίνει αυτή η αλλαγή στρατηγικής; Ότι η κατεύθυνση είναι διαφορετική στον κατασκευαστικό κλάδο, καθώς, όπως συνηθίζει να αναφέρει κορυφαίος παράγοντας του χώρου, τα μεγάλα έργα υποδομής έχουν, πια, ολοκληρωθεί.

Τα νέα έργα

Τα επόμενα μεγάλα έργα, τα οποία θα χρειαστούν χρόνο για να ωριμάσουν περιλαμβάνουν την Εγνατία Οδό, όπου όμως, μιλάμε για παραχώρηση της λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του δρόμου και για την υλοποίηση σημαντικών εργασιών συντήρησης. Σημειωτέον ότι ποσοστό μεγαλύτερο από 50% της Εγνατίας παραδόθηκε στην κυκλοφορία την άνοιξη του 2009, με το υπόλοιπο τμήμα να έχει αποπερατωθεί πριν από το 2004.

Σε όρους λοιπόν, κατασκευαστικού ανεκτέλεστο, το σημαντικότερο έργο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), που θα ενώνει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία και θα έχει συνολικό μήκος σχεδόν 300 χιλιόμετρα. Θα έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ και αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Το συγκεκριμένο έργο που θα δημοπρατηθεί σε τρία διαφορετικά κομμάτια θα λειτουργήσει ως σημαντική ένεση τόνωσης του ανεκτέλεστου των αναδόχων.

Σιδηροδρομικά έργα ύψους 3,3 δισ. ευρώ σχεδιάζει να δημοπρατήσει η ΕΡΓΟΣΕ, με τα βασικότερα να περιλαμβάνουν τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κορωπί-Λαύριο, τη γραμμή Ρίο-Πάτρα και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες Ξάνθης. Βέβαια, η ώρα της ανάδειξης αναδόχου θα καθυστερήσει αρκετά, μιας και θα πρέπει τα συγκεκριμένα έργα να ωριμάσουν.

Επίσης, η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με την Αττική οδό και τον ΠΑΘΕ θα μπορούσε να προσφέρει κατασκευαστικό αντικείμενο.

Επιπλέον, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης μέσω του οποίου έχει επιλεγεί, ήδη, σειρά έργων (από τα οποία τα περισσότερα αναφέρθηκαν νωρίτερα), δημιουργούν καλύτερες προοπτικές.

Ωστόσο, λίγοι θα αμφισβητούσαν ότι τα νέα έργα υποδομών δεν είναι…άπειρα, αφού οι λεγόμενοι δρόμοι ανάπτυξης (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ε-65), ολοκληρώθηκαν μόλις πριν από λίγα χρόνια, μεγάλα projects, όπως το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και η Γέφυρα Χ. Τρικούπη έχουν υλοποιηθεί, και  τα εργοτάξια στήνονται, ήδη, στη γραμμή 4 του Μετρό.

Έτσι, σε πρώτη γραμμή βρίσκονται τα έργα ΣΔΙΤ, με το υπουργείο Υποδομών να έχει δρομολογήσει 18 έργα - ΣΔΙΤ 3,7 δισ. ευρώ, σε όλους τους τομείς (κτιριακά, υδραυλικά, ύδρευσης, οδικά) με στόχο οι διαγωνισμοί τους να «τρέξουν» μέχρι το τέλος του 2021.

Έμφαση δίνεται και στη διεκδίκηση υπο- έργων στο πλαίσιο της ανάπλασης του Ελληνικού, όπου αναμένεται ότι όλες οι κατασκευαστικές εταιρίες θα συμμετάσχουν.

Οι παίκτες

Με τα δεδομένα αυτά,  καλύτερα τοποθετημένη εμφανίζεται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ανεκτέλεστο που αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ και με την εταιρεία να πρόκειται να αναλάβει εξ ολοκλήρου την ανάπτυξη του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο στο Ελληνικό.

Ακολουθεί η Άβαξ με ανεκτέλεστο 2 δισ. ευρώ που έχει ενισχυθεί λόγω της γραμμής 4 του Μετρό, ενώ στην Τρίτη θέση βρίσκεται η Ελλάκτωρ, η οποία με ανεκτέλεστο 1,7 δισ. ευρώ, βρίσκεται στην αναζήτηση επιπρόσθετου κατασκευαστικού αντικειμένου.  

Τέλος, η Intrakat διαθέτει ανεκτέλεστο 380,9 εκατ. και προς υπογραφή έργα άνω των 220 εκατ. ευρώ.