Ελλάκτωρ: Ένα διαφορετικό και καινοτόμο ομόλογο

Ελλάκτωρ: Ένα διαφορετικό και καινοτόμο ομόλογο

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ένα καινοτόμο επενδυτικό προϊόν που δεν επηρεάζεται από τις συνθήκες στις αγορές, αλλά δίνει τη δυνατότητα στους διεθνείς επενδυτές να «ποντάρουν» στα… ασημικά του Ομίλου Ελλάκτωρ, ήτοι στη… χρυσοφόρα Αττική Οδό και στα Αιολικά Πάρκα εκδίδει η εισηγμένη. 

Πρόκειται για ένα ομόλογο διαφορετικό απ' όσα έχουμε δει έως τώρα, καθώς δεν περιλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων του ομίλου Ελλάκτωρ σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά αποκλειστικά τις Παραχωρήσεις και τις δραστηριότητες στις ΑΠΕ.

Το όχημα ειδικού σκοπού που εκδίδει το ομόλογο -η θυγατρική ELLAKTOR Value Plc- είναι στην πραγματικότητα η «ομπρέλα» που έχει τα ασημικά του ομίλου, αφού σε αυτήν δεν περιλαμβάνονται όλες οι συμμετοχές του Ομίλου αλλά οι πιο κερδοφόρες και όσες παράγουν ρευστότητα.

Θυμίζουμε πως την Παρασκευή η Ελλάκτωρ Α.Ε. ανακοίνωνε πως προχωράει μέσω της 100% θυγατρικής της «ELLAKTOR Value Plc» στην έκδοση ομολογιών συνολικής ονομαστικής αξίας 600 εκατ. ευρώ και λήξεως το 2024, ανοίγοντας ταυτόχρονα το βιβλίο προσφορών.

Αρχικά αυτή η εξέλιξη αντιμετωπίστηκε ως αναμενόμενη, καθώς δεν είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία που στρέφεται στις διεθνείς αγορές για την άντληση κεφαλαίων, σε μια συγκυρία άλλωστε που η Ελλάδα έχει θετικό momentum σε όλα τα επίπεδα. Άλλωστε οι ομοιότητες με το πρόσφατο ομόλογο της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ήταν πολλές, παρόμοιο ποσό, παραπλήσιοι διεθνείς ανάδοχοι, σχεδόν ίδια αξιολόγηση από FITCH (BB) και S&P (B).

Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως μετά την ανακοίνωση της έκδοσης, ξεκίνησαν στην Αθήνα οι παρουσιάσεις του ομολόγου από τη διοίκηση της Ελλάκτωρ σε fund managers και τραπεζίτες, με την αγορά να αντιδρά θετικά, οδηγώντας τη μετοχή σε άνοδο 3,18% την Παρασκευή.

Το ομόλογο της Ελλάκτωρ δεν αφορά το σύνολο του ομίλου

Σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν στους αναλυτές και τους fund managers την Παρασκευή, εγγυητής του ομολόγου δεν είναι όλη η Ελλάκτωρ, αλλά ένα ιδιότυπο γκρουπ δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη Μητρική Ελλάκτωρ (άρα τον Κλάδο των Αιολικών σε συνέχεια της πρόσφατης συγχώνευσης δι' απορροφήσεως της ΕΛ.ΤΕΧ.ΑΝΕΜΟΣ) και την ΗΛΕΚΤΩΡ, δηλαδή τη διαχείριση απορριμμάτων.

Η επιλογή αυτή είναι απόλυτα συνεπής με τη στρατηγική της νέας διοίκησης που έχει χαρακτηρίσει τις δραστηριότητες των παραχωρήσεων, των ανανεώσιμων και του περιβάλλοντος ως «μηχανές ανάπτυξης» του ομίλου, ωστόσο δεν φαίνεται να είναι αυτός μόνο ο λόγος.

Το management της Ελλάκτωρ με την κίνηση αυτή, προσφέρει ένα πρωτοποριακό επενδυτικό προϊόν στη διεθνή κοινότητα με σταθερές, εγγυημένες και καλές αποδόσεις, αφού άλλωστε όπως ξεκαθάρισε και στις παρουσιάσεις, πρόκειται για high yield bond, άρα το επιτόκιο δεν μπορεί να πέσει κάτω από 4%.

Επενδυτικό προϊόν που δεν επηρεάζεται από τις συνθήκες της αγοράς

Σύμφωνα με τις παρουσιάσεις της Παρασκευής, τα χαρακτηριστικά του ομόλογου, δείχνουν ότι περισσότερο προσομοιάζει με εξειδικευμένο επενδυτικό προϊόν παρά σε ευρωομόλογο.

1. Οι δραστηριότητες που παρέχουν εγγυήσεις – με έμφαση στις Παραχωρήσεις και στα Αιολικά – πλαισιώνονται από σαφώς οριοθετημένες μακροχρόνιες συμβάσεις, που δεν επηρεάζονται από τις συνθήκες της αγοράς.

- Τα αιολικά πάρκα που διαθέτει η Ελλάκτωρ ή που θα θέσει σε λειτουργία έως το τέλος του 2020, διαθέτουν υπογεγραμμένες συμφωνίες με τον ΛΑΓΗΕ με μέση διάρκεια 18,5 χρόνια και προκαθορισμένη εγγυημένη αμοιβή για την ενέργεια που προσφέρουν στο σύστημα.

- Αντίστοιχα, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διαθέτοντας σημαντικά μερίδια στην Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει ένα χαρτοφυλάκιο επενδύσεων με πλήρως προδιαγεγραμμένη πορεία και με μέση διάρκεια σύμβασης τα 16 χρόνια. Εξαίρεση φυσικά αποτελεί η σύμβαση της Αττικής Οδού, η οποία λήγει το 2024.

- Γι' αυτό και οι ομολογίες λήγουν το 2024, καθώς είναι το τελευταίο έτος που η Ελλάκτωρ μπορεί να εγγυηθεί ότι θα διαθέτει υπό τον έλεγχό της τον πολύτιμο αυτοκινητόδρομο, από όπου προέρχεται σήμερα και το μεγαλύτερο μέρος των ροών της.

2. Οι Παραχωρήσεις και τα Αιολικά εκτός από μεγάλη και προβλέψιμη διάρκεια ζωής, έχουν και ένα ακόμα πιο σημαντικό χαρακτηριστικό: Διαθέτουν μακροπρόθεσμα και απόλυτα ορατά έσοδα.

Τι ισχύει με την Αττική Οδό 

Έργο που πλέον βρίσκεται στην ώριμη φάση του είναι η Αττική Οδός, καθώς έχουν ολοκληρωθεί οι δαπάνες κατασκευής, έχουν σχεδόν αποπληρωθεί τα δάνεια, εξού και το ότι από το 2013 έχει ξεκινήσει η διανομή μερισμάτων στους μετόχους του.

Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια τα μερίσματα αυτά ανέρχονται σε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και με δεδομένο ότι η Ελλάκτωρ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) ελέγχει το 65,75% της Αττικής Οδού, που σημαίνει ότι και για την επόμενη 5ετία και μέχρι τη λήξη της παραχώρησης θα εισπράττει 50 εκατ. ευρώ το χρόνο, μόνο από το συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο.

Σημειώνεται πως η πρόβλεψη αυτή βασίζεται στα σημερινά δεδομένα, και άρα δεν περιλαμβάνει αυξημένα μερίσματα, λόγω πιθανής περαιτέρω ενίσχυσης της κυκλοφορίας (π.χ. το διάστημα 2014-2018 η κυκλοφορία αυξήθηκε σχεδόν 15%) ή αύξησης των διοδίων.

Παράλληλα, υπάρχουν και οι ροές από τις συμμετοχές της στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, που ναι μεν δεν έχουν ωριμάσει ώστε να αποφέρουν μερίσματα του επιπέδου της Αττικής Οδού, εκτιμάται όμως πως προσθέτουν στα έσοδα της Ελλάκτωρ κατά μέσο όρο γύρω στα 5 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Επίσης, εισέρχονται σταδιακά σε φάση ωριμότητας μετά τη λήξη της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, άρα θα μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά μέσω διανομής μερίσματος.

Σε ό, τι αφορά το θέμα της λήξης της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάκτωρ, ως βασικός μέτοχος που σχεδίασε, χρηματοδότησε, κατασκεύασε, συντηρεί και λειτουργεί το έργο, βρίσκεται εύλογα σε πλεονεκτική θέση έναντι του ανταγωνισμού σε περίπτωση προκήρυξης νέου διαγωνισμού.

Ακόμη όμως κι αν ο αυτοκινητόδρομος δεν περάσει ξανά στον έλεγχό της, αφενός θα λάβει μέρισμα περί τα 50 εκατ. ευρώ το 2025 (από τη χρήση του 2024) κι αφετέρου τα επόμενα 2-3 χρόνια (2026-2028) έχει να λαμβάνει περί τα 115 εκατ. ευρώ από την επιστροφή του μετοχικού κεφαλαίου και των αποθεματικών της κοινοπραξίας που της αναλογούν.

Αιολικά

Ακόμη πιο ξεκάθαρη είναι η εικόνα των ροών από τα αιολικά όπου η μέση συμβαιολοποιημένη ταρίφα για την Ελλάκτωρ κυμαίνεται πάνω από τα 90 ευρώ ανά MW, ενώ κάθε MW υπολογίζεται πως παράγει 114.000 ευρώ λειτουργικές ροές.

Το γεγονός αυτό σημαίνει πως με τα 296 MW που διαθέτει σήμερα η Ελλάκτωρ παράγει σε ετήσια βάση 33 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές, ενώ με τα 491 MW που θα έχει σε λειτουργία το 2020 θα παράγει 56 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές και από το 2021 και μετά – όταν θα έχει ολοκληρώσει το υπό εξέλιξη επενδυτικό της πλάνο που προβλέπει 579 MW- οι λειτουργικές ροές σε ετήσια βάση θα είναι 66 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Ελλάκτωρ βρίσκεται ήδη ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση των 196 MW από τα συνολικά 284 MW που έχει υπό κατασκευή, με τις εργασίες να ολοκληρώνονται εντός του έτους και να απομένει η κατασκευή μόλις 87 MW εντός του 2020, ενώ η χρηματοδότηση για την υλοποίηση αυτών έχει ήδη εξασφαλιστεί.