ΜμΕ με μικρές οφειλές θα μπορούν να συμμετάσχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς προμηθειών

ΜμΕ με μικρές οφειλές θα μπορούν να συμμετάσχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς προμηθειών

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις με μικρές οφειλές στο δημόσιο θα μπορούν να συμμετάσχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς προμηθειών. Το ύψος των οφειλών σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία θα εξειδικευτεί στο νομοσχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομίας για τις δημόσιες συμβάσεις και θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Μαρτίου 2016.

Αυτό αναφέρθηκε από το γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Αντώνη Παπαδεράκη σε συνέντευξη Τύπου για το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (Ε.ΣΗ.ΔΗ.Σ.)

Μέχρι το τέλος του 2017 θα έχει αλλάξει πλήρως το σύστημα κρατικών προμηθειών για τη βελτιστοποίηση του δημοσίου χρήματος, όπως ανέφερε ο κ. Παπαδεράκης και εξήγησε ότι στόχος δεν είναι μόνο οι φθηνότερες προμήθειες αλλά και οι καλύτερες υπηρεσίες και αγαθά στο δημόσιο.

Σημειώνεται ότι με βάση όσα δήλωσε ο κ. Παπαδεράκης ζητήθηκε από το υπουργείο Υποδομών να εξαιρεθεί για να υπάρχει εύλογος χρόνος για την εκπαίδευση των υπαλλήλων γι'' αυτό και τα δημόσια έργα θα ενταχθούν στο σύστημα από τον Μάιο του 2017.

"Έχουμε πολύ δουλειά αλλά πιστεύουμε στην εθνική σημασία του εγχειρήματος του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων. Το έργο είναι στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας αλλά το αντιμετωπίσαμε ως ανάγκη για να αντιμετωπίσει τα νοσηρά σημεία του ισχύοντος συστήματος και προς όφελος της οικονομίας και των παραγωγικών δυνάμεων.

Το δημόσιο συνήθως αγοράζει ακριβά και από λίγους λόγω του πολυδαίδαλου νομοθετικού συστήματος των πολυπληθών προδιαγραφών, των προβληματικών διακηρύξεων ως αποτέλεσμα των σύνθετων προδιαγραφών, με ελλιπή δημοσιότητα προσκλήσεων και διακηρύξεων, με καθυστερήσεις στην πληρωμή και όλες αυτές οι δυσλειτουργίες - οι σκοτεινές ζώνες - ωφελούν συμφέροντα. Δεν μπορεί όμως να υπάρχουν επιχειρήσεις με μοναδικό πελάτη το κράτος και χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ενταχθούν στο σύστημα. Αυτό θέλουμε να αλλάξουμε" ανέφερε ο γενικός γραμματέας σχολιάζοντας την κατάσταση των δημοσίων συμβάσεων και σχολίασε ότι σήμερα ο μέσος χρόνος διαγωνισμού και εκτέλεσης είναι 110 μέρες αν και υπάρχουν και ακραίες περιπτώσεις που διαρκούν διαγωνισμοί δύο και τρία χρόνια.

Το ύψος των δημοσίων συμβάσεων, συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων έργων, με στοιχεία 2914 εκτιμάται στο ύψος των 18 δις ευρώ.

Βασικοί άξονες

Ο κ. Παπαδεράκης έδωσε τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους επιχειρείται η αναμόρφωση του συστήματος.

- διαμόρφωση νέου λειτουργικού περιβάλλοντος για τις κρατικές αγορές με το νομοσχέδιο για τις κρατικές προμήθειες που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τέλος του μήνα. Μέχρι τώρα υπήρχαν τρεις διαφορετικοί τρόποι διαγωνισμών (αυτοδιοίκηση, δημόσιο κ.λπ.) θα ενοποιηθεί το σύστημα αλλά ταυτόχρονα θα είναι υποχρεωτική πλέον η διαίρεση του αντικειμένου του διαγωνισμού είτε γεωγραφικά, είτε κατά κατηγορίες για την πρόσβαση περισσότερων επιχειρήσεων στη διαδικασία. "Δεν σημαίνει κεντρικοποίηση των προμηθευτών ή κεντρικοποίηση των προμηθειών αυτό που θα κάνουμε..." εξήγησε ο γενικός γραμματέας.

- Με πολύ απλά πιστοποιητικά θα μπορούν να υποβάλλουν προσφορά οι υποψήφιοι προμηθευτές.

- Οι προθεσμίες θα είναι μικρότερες για το διαγωνιστικές διαδικασίες από 52 μέρες που χρειάζονται σήμερα για προσφορα σε ανοικτο διαγωνισμο θα γίνουν 32 ή και 30 οι μέρες και θα γίνεται και σύντμηση στις 15 μέρες όταν υπάρχει προδημοσίευση του διαγωνισμού.

- Θα υιοθετηθούν νέες μορφές για τους διαγωνισμούς όπως είναι οι συμφωνίες πλαίσιο τριετούς διάρκειας που μπορούν να γίνουν και για πέντε χρόνια, ή μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων αξίας πάνω από 60.000 ευρώ αλλά ίσως και για χαμηλότερης αξίας. Θα υπάρχουν και ειδικές κατηγορίες συμβάσεων όπως οι πράσινες συμβάσεις με συγκεκριμένες προδιαγραφές (για κοινωνικούς συνεταιρισμούς ) και οι συμβάσεις καινοτομίας.

- Θα δημιουργηθεί ένα νέο σύστημα που θα μοιάζει με το "Διαύγεια", θα είναι το "διαύγεια των συμβάσεων" όπως είπε ο κ. Παπαδεράκης με την υποχρεωτικότητα δημοσίευσης όλων των στοιχείων για να γίνει κοινωνικός έλεγχος της διαδικασίας

- Αξιόπιστοι μηχανισμοί σε όλο το εύρος της διαδικασίας από όλες τις αρχές προμηθειών για αγαθά και υπηρεσίες και για τις προμήθειες υγείας και για τη γενική γραμματεία δημοσίων έργων για τα έργα και τις μελέτες έργων. Κάτω από αυτές τις αρχές θα δουλεύουν οι αναθέτουσες αρχές που είναι σήμερα 4.500-5.000 σε όλο το δημόσιο και οι οποίες θα περιοριστούν στον ελάχιστο βαθμό (στόχος είναι να μείνουν 1000) για την καλύτερη και αξιόπιστη της διαγωνιστικής διαδικασίας.

- Θα υπάρχει ανεξάρτητη αρχή για τις προσφυγές. Αφορά σε εξωδικαστικό μηχανισμό που διαμορφώνει το υπουργείο Δικαιοσύνης διότι έχουμε πάρα πολλές προδικαστικές προσφυγές οπότε με αυτό το μηχανισμό θα μειωθεί η δικαστική εμπλοκή.

- Τεχνική αξιολόγηση των προμηθειών θα γίνει ένα δίκτυο και σύστημα εκπαίδευσης των αναθετουσών αρχών και τα στατιστικά στοιχεία θα συγκεντρώνονται για να γίνονται διορθώσεις στις στρατηγικές.

- Για να εξασφαλίζονται οι χαμηλότερες τιμές σχεδιάζονται ενιαία μητρώα προμηθευτών και τεχνικών προδιαγραφών.

- "Ο νόμος δεν εφαρμόστηκε ποτέ ουσιαστικά και με το νέο νομικό περιβάλλον θα δημιουργηθεί κοινή ομπρέλα για καλύτερο έλεγχο και αποτελέσματα" είπε ο κ. Παπαδεράκης.

Τα στατιστικά στοιχεία του συστήματος από το 2014 μέχρι σήμερα παρουσιάζουν την εξής εικόνα:

- 5600 δημοσιευμένοι ισολογισμοί αξίας 2,041 δισ. ευρώ

- 13100 υποβληθείσες ηλεκτρονικές συμβάσεις

- 4900 εκπαιδευθέντες δημόσιοι υπάλληλοι

- 2500 εκπαιδευθέντες υπάλληλοι φορέων

- 145.143 επισκέπτες

- 8728 εγγεγραμμένες επιχειρήσεις (οι περισσότερες από τη Στερεά Ελλάδα) και

- 1,5 εκατ. και πλέον οι αναρτήσεις στο σύστημα (ΚΗΜΔΗΣ)

- 13103 προφορές από 4124 οικονομικούς φορείς.

- Το 59% των επιχειρήσεων έχει συμμετάσχει σε έναν με δύο διαγωνισμούς και το 28% τρεις έως πέντε διαγωνισμούς.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ