Βαλτιμόρη: Γιατί κατέρρευσε η γέφυρα - Τι γνωρίζουμε για το πλοίο
AP Photo/Matt Rourke
AP Photo/Matt Rourke

Βαλτιμόρη: Γιατί κατέρρευσε η γέφυρα - Τι γνωρίζουμε για το πλοίο

Η γέφυρα Francis Scott Key της Βαλτιμόρης κατέρρευσε νωρίς το πρωί της Τρίτης, έπειτα από την πρόσκρουση ενός φορτηγού πλοίου σε έναν από τους πυλώνες της, ρίχνοντας αρκετούς ανθρώπους στα παγωμένα νερά του ποταμού Πατάπσκο.

Τι συνέβη στη Βαλτιμόρη;

Στις 7:27 π.μ. ώρα Ελλάδας, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με το όνομα Dali έπλεε στον ποταμό Πατάπσκο όταν προσέκρουσε σε πυλώνα της γέφυρας, γκρεμίζοντας σχεδόν ολόκληρη την κατασκευή. Το πλήρωμα του πλοίου ενημέρωσε τις αρχές για πρόβλημα ηλεκτροδότησης πριν από τη σύγκρουση, δήλωσε ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουές Μουρ. Δεν υπήρχαν δομικά προβλήματα με τη γέφυρα, είπε.

Επίσης, η αστυνομία δήλωσε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις τρομοκρατικής ενέργειας.

Υπάρχουν θύματα;

Ένα συνεργείο που εργαζόταν για τη συντήρηση του δρόμου, πάνω στη γέφυρα, και οκτώ άτομα έπεσαν στο ποτάμι. Δύο άνθρωποι διασώθηκαν, ένας που καλά στην υγεία του και ένας σοβαρά τραυματισμένος. Έξι άτομα εξακολουθούν να αγνοούνται.

Τι γνωρίζουμε για το πλοίο;

Το Dali έφευγε από τη Βαλτιμόρη με προορισμό το Κολόμπο της Σρι Λάνκα. Κανένα μέλος του πληρώματος δεν έχει τραυματιστεί, δήλωσε η διαχειρίστρια εταιρεία, η Synergy Marine Group.

Ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του πλοίου με σημαία Σιγκαπούρης είναι η Grace Ocean Pte Ltd, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG. Το πλοίο έχει μήκος 289 μέτρα και μετέφερε εμπορευματοκιβώτια.

Το πλοίο μπορεί να χωρέσει έως και 10.000 TEU. Μετέφερε 4.679 TEU.

Το πλοίο είχε προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου

Το πλοίο «έχασε το προωθητικό σύστημα» καθώς έφευγε από το λιμάνι και το πλήρωμα ενημέρωσε τις τοπικές αρχές ότι δεν μπορούσε να το ελέγξει, μετέδωσε το ABC News, επικαλούμενο μια αναφορά των υπηρεσιών πληροφοριών των ΗΠΑ. «Οι άνθρωποι αυτοί είναι ήρωες. Έσωσαν ζωές την περασμένη νύχτα», είπε ο Γουές Μουρ αναφερόμενος στο πλήρωμα του πλοίου Dali το οποίο κατάφερε να ενημερώσει τις αρχές ότι αντιμετώπιζε μηχανικό πρόβλημα ενώ έπλεε με ταχύτητα οκτώ κόμβων στον ποταμό Πατάπσκο.

Τι γνωρίζουμε για τη γέφυρα που κατέρρευσε;

Η γέφυρα Francis Scott Key είναι μια από τις τρεις διαδρομές από και προς το λιμάνι της Βαλτιμόρης και εξυπηρετούσε 31.000 αυτοκίνητα την ημέρα ή 11,3 εκατομμύρια οχήματα το χρόνο. Άνοιξε το 1977 και διασχίζει τον ποταμό Πατάπσκο.

Η γέφυρα μήκους 2,6 χιλιομέτρων, η οποία διαθέτει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας και περνά πάνω από τον ποταμό Πατάπσκο, βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της Βαλτιμόρης, στο Μέριλαντ. Βρίσκεται σε ύψος 56 μέτρων πάνω από τον ποταμό.

Αποτελεί τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ι-95, του βασικού αυτοκινητόδρομου που διατρέχει την ανατολική ακτή των ΗΠΑ από τον βορρά ως τον νότο. Έχει το όνομα του Φράνσις Σκοτ Κι, ο οποίος έγραψε τους στίχους του αμερικανικού εθνικού ύμνου.

Η καταγραφή της πρόσκρουσης

Βίντεο που αναρτήθηκε στο YouTube δείχνει ένα πλοίο να προσκρούει σε πυλώνα της γέφυρας και στη συνέχεια μεγάλο μέρος της να καταρρέει και να πέφτει στον ποταμό Πατάπσκο.

Πάνω στη γέφυρα φαίνονται φωτάκια τα οποία μοιάζει να ανήκουν σε οχήματα τα οποία βρίσκονταν εκείνη την ώρα στη Francis Scott Key Bridge, προτού αυτή αρχίσει να καταρρέει.

«Πιστεύουμε ότι οχήματα και πιθανόν ένα ημιρυμουλκούμενο έχουν πέσει στο νερό», πρόσθεσε ο επικεφαλής του γραφείου Τύπου της πυροσβεστικής υπηρεσίας της Βαλτιμόρης, ο Κέβιν Κάρτραϊτ μιλώντας στην εφημερίδα Baltimore Sun, σημειώνοντας ότι «ολόκληρη η γέφυρα» κατέρρευσε.

Ο μηχανικός Τζούλιαν Κάρτερ εξήγησε στο skynews γιατί η γέφυρα κατέρρευσε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Σύμφωνα με τον ίδιο, γέφυρες σαν αυτή στη Βαλτιμόρη είναι «πολύ αδύναμες σε κάποια σημεία».

Προσθέτει ότι η «καταστροφική κατάρρευση» μεγάλου μέρους της οφείλεται στο ότι όλα είναι «αλληλένδετα» κατά μήκος της κατασκευής. Άλλες μεγάλες γέφυρες μπορεί να έχουν κεντρικά σημεία, όπου υπάρχει αποσύνδεση από τα υπόλοιπα τμήματα.

Πώς θα επηρεάσει η κατάρρευση της γέφυρας το λιμάνι της Βαλτιμόρης; 

Η κυκλοφορία στο λιμάνι διακόπηκε μετά τη σύγκρουση. Πρόκειται για ένα από τα μικρότερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στη βορειοανατολική ακτή, το οποίο διαχειρίζεται περίπου το ένα δέκατο του όγκου που περνάει από το λιμάνι της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ.

Η ροή των εμπορευματοκιβωτίων προς τη Βαλτιμόρη μπορεί πιθανότατα να αναδιανεμηθεί σε μεγαλύτερα λιμάνια, δήλωσε ειδικός στο Reuters. Ωστόσο, θα μπορούσαν να υπάρξουν σημαντικές διαταραχές στη μεταφορά αυτοκινήτων, άνθρακα και ζάχαρης.

Είναι το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για μεταφορές αυτοκινήτων, καθώς τουλάχιστον 750.000 οχήματα πέρασαν από εκεί το 2023, σύμφωνα με στοιχεία από τη διοίκηση λιμένων του Μέριλαντ.

Το 2023, το λιμάνι ήταν το δεύτερο πιο πολυσύχναστο για εξαγωγές άνθρακα.

Είναι επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι των ΗΠΑ σε όγκο για τη μεταφορά γεωργικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων, καθώς και προϊόντων όπως η ζάχαρη και το αλάτι.

AP Photo/Matt Rourke

Η ναυτιλιακή εταιρεία Maersk δήλωσε την Τρίτη ότι τα πλοία της θα παρακάμψουν το λιμάνι της Βαλτιμόρης μέχρι νεωτέρας λόγω της σύγκρουσης πλοίου που κατέστρεψε μια γέφυρα και απέκλεισε την πρόσβαση στο λιμάνι.

Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali που ενεπλάκη στο περιστατικό ήταν ναυλωμένο από τη Maersk, αλλά δεν επέβαινε πλήρωμα ή προσωπικό της εταιρείας κατά τη στιγμή του συμβάντος.