Οι τράπεζες ανοίγουν το σεντούκι, τα μυστικά του ομολόγου της Autohellas, η χρονιά του ΑΔΜΗΕ, η πορεία της RealCons, το reverse split στην Frigo και τα κινεζικά πειράματα

Οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν μια εξαιρετική χρήση το 2023, αυτό ωστόσο φαίνεται ότι θα είναι κοινός τόπος για όλο το ευρωπαϊκό οικοσύστημα. Με βάση τα αποτελέσματα του γ΄ τριμήνου του 2023 η συνολική εικόνα δείχνει αυξημένα επιτοκιακά περιθώρια σε σχέση με πέρυσι, χτίσιμο υψηλότερων δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας και χαμηλών σχετικά δεικτών κόκκινων δανείων.

Τον υψηλότερο δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας έχουν οι εσθονικές τράπεζες με 23%, ενώ στην τελευταία θέση βρίσκεται η Ισπανία με 12,63%, λίγο χαμηλότερα από τις ελληνικές τράπεζες. Το κόστος απομειώσεων περιορίστηκε στο 0,43% από 0,44% στο εξάμηνο, ενώ το σύνολο των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) κινήθηκε οριακά υψηλότερα στο 2,27% από 2,26% στο εξάμηνο. Η μέση απόδοση των ιδίων κεφαλαίων διαμορφώθηκε στο 10,01% από 7,55% στο γ’ τρίμηνο του 2022, ενώ η μέση αύξηση των εσόδων από τόκους ήταν 24%.

Όλα δείχνουν ότι τελικώς δίνεται το πράσινο φως για διανομή μερίσματος για τη χρήση του 2023. Με δεδομένο ότι η καθαρή κερδοφορία θα προσεγγίζει τα 3,9 δισ. ευρώ, η αναμενόμενη χρηματική διανομή θα διαμορφωθεί σε 800 εκατ. ευρώ ή 4,1% απόδοση με βάση τα τρέχοντα επίπεδα κεφαλαιοποιήσεων. Και επειδή δεν απέχουμε περισσότερο από έξι μήνες από τις ημερομηνίες των αποκοπών, οι αποδόσεις δεν είναι αμελητέες.


Ξεκινάει την Τετάρτη και ολοκληρώνεται την Παρασκευή η δημόσια προσφορά για το ομολογιακό δάνειο της Autohellas ύψους έως 200 εκατ. ευρώ και με πέντε έτη διάρκεια. Αρχικά θα πρέπει να σημειώσουμε πως η αγορά των ομολόγων δείχνει ανοδικές τάσεις, μετά την υποχώρηση των αποδόσεων που είχε καταγραφεί τους προηγούμενους μήνες. Αυτό γιατί όπως καταλαβαίνετε θα δούμε κάποια στιγμή, προς τα τέλη του έτους λογικά και μειώσεις επιτοκίων, ενώ έχει κάποιες αποδόσεις οι οποίες είναι ελκυστικές.

Οι πηγές της στήλης αναφέρουν πως η έκδοση της Autohellas θα καλυφθεί και μάλιστα εύκολα, γιατί ο όμιλος έχει εξαιρετικά κέρδη, καλή ανάπτυξη και θα την ενισχύσει περαιτέρω. Μάλιστα μεταφέρουν στη στήλη την εκτίμηση ότι θα μπορούσε να καλυφθεί τουλάχιστον 2 φορές. Το επιτόκιο μάλλον θα είναι μεταξύ 4,25% και 4,75%.

Αν κλείσει κοντά στο 4,50% δεν αποκλείουν κατά το πρώτο διάστημα της διαπραγμάτευσης να κινηθεί υψηλότερα κατά το παράδειγμα της Ideal. Θεωρείται μία καλή επενδυτική ευκαιρία από στελέχη της αγοράς για εκείνους τους επενδυτές που έχουν ρευστότητα και θέλουν μία καλή απόδοση ετησίως, την ώρα που τα τραπεζικά επιτόκια είναι χαμηλότερα και τα έντοκα επίσης δίνουν κάπως μικρότερη απόδοση.

Η Autohellas από τα 200 εκατ. ευρώ της έκδοσης θα αποπληρώσει τραπεζικά δάνεια 100 εκατ. ευρώ, θα διαθέσει 56 εκατ. ευρώ για ανανέωση και αναβάθμιση του στόλου αυτοκινήτων του ομίλου και περίπου 40 εκατ. ευρώ για κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών και κεφαλαίου κίνησης. Οι δαπάνες έκδοσης αναμένεται να ανέλθουν στα 4 εκατ. ευρώ.


Το 2025 θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, αλλά η δοκιμαστική λειτουργία θα ξεκινήσει προς τα τέλη του έτους. Η πρόοδος του έργου που υλοποιεί η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection, διαπιστώθηκε με πρόσφατη επίσκεψη του CEO του ομίλου, Μάνου Μανουσάκη, ενώ υπενθυμίζεται πως ήδη είναι σε λειτουργία η μικρή διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου. Η Κρήτη πλέον δε θα αντιμετωπίσει θέματα επάρκειας, ενώ υπάρχουν φυσικά και περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη. Τα οφέλη υπάρχουν και για τους μετόχους της εισηγμένης, αφού όσο προχωρούν τα έργα θα βελτιώνεται ο τζίρος.

Επιπλέον, μέσω και διαθέσεων μετοχών θα αντλεί ρευστότητα για να προχωρούν τα έργα. Ένα ποσοστό 20% της Αριάδνη αναμένεται να πουληθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Τα τέσσερα επενδυτικά σχήματα (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Terna SpA, η Μacquarie με την Phaethon και η StateGrid) θα αποκτήσουν πρόσβαση στο εικονικό data room, ώστε να καταθέσουν στη συνέχεια τις προσφορές τους.

Η μετοχή του ΑΔΜΗΕ θεωρείται υποτιμημένη σύμφωνα με αναλυτές, καθώς όχι μόνο δεν έχουν ενσωματωθεί οι ισχυρές προοπτικές που δημιουργούν τα μεγάλα επενδυτικά έργα που υλοποιούνται, αλλά ούτε η βελτίωση των αποτελεσμάτων η οποία προέκυψε από τη βελτίωση του WACC και αποτυπώθηκε στο εννεάμηνο με τα καθαρά κέρδη να ανέρχονται στα 46 εκατ. ευρώ από 20,4 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2022.


Σχεδόν αθόρυβα η Real Cons. κατευθύνεται προς νέα ιστορικά υψηλά. Έδωσε ευκαιρίες πριν λίγους μήνες όταν διαπραγματευόταν πέριξ των 2,20 ευρώ έχοντας κάνει και μία συσσώρευση εκεί. Η αγορά περιμένει πολλά από τη συγκεκριμένη καθώς υπάρχει growth και αναμένεται να παρουσιάσει και βελτίωση αποτελεσμάτων. Ο κλάδος παραμένει hot λόγω των μεγάλων έργων που θα υλοποιηθούν και χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.


Στις 16 Ιανουαρίου θα σταματήσει η διαπραγμάτευση των μετοχών της Frigoglass προκειμένου να γίνει το reverse split με αναλογία μία νέα για κάθε 4 παλιές. Στις 22 Ιανουαρίου θα επιστρέψει στο ταμπλό η εισηγμένη με μειωμένο συνολικό αριθμό μετοχών 89,078 εκατ. μετοχές.  

Η κίνηση όταν είχε ανακοινωθεί είχε προκαλέσει αίσθηση καθώς η εισηγμένη μετά την απώλεια του μεγαλύτερου μέρους των περιουσιακών στοιχείων της δεν έχει ιδιαίτερες προοπτικές, εκτός και αν οι βασικοί μέτοχοι ετοιμάζουν κάτι. Υπενθυμίζεται πως οι ομολογιούχοι απέκτησαν ουσιαστικά το 85% των συνολικών δραστηριοτήτων και η εισηγμένη πλέον κατέχει μόλις το 15%. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τη συνέχεια…


Στις πωλήσεις αυτοκινήτων πάντοτε τα σπορ ονόματα «ιντριγκάρουν» το ενδιαφέρον αφού αποτελούν και έναν έμμεσο δείκτη ευμάρειας των υψηλών εισοδημάτων. Τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2023 ανέρχονται σε 145.667 έναντι 115.661 που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2022, παρουσιάζοντας αύξηση 25,9%.

Στις σπορ κατηγορίες παρατηρούνται οι εξής μεταβολές (καινούργια και μεταχειρισμένα εξωτερικού): Porsche 800 (2022: 526), Ferrari 18 (20), Lamborghini 9 (14) Aston Martin 3 (1) και Mclaren 2 (1). Τα ηλεκτρικά της Tesla παρουσιάζουν υπερτριπλασιασμό των πωλήσεων στα 1.884 αυτοκίνητά από τις 620 μονάδες πέρυσι.


H Barclays ανεβάζει τον στόχο για τον πανευρωπαϊκό χρηματιστηριακό δείκτη αναφοράς, τον STOXX 600, στις 510 μονάδες για φέτος από 485 πριν με βάση το σενάριο για μειώσεις επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες και απαλής προσγείωσης της οικονομίας. Ο νέος στόχος για το 2024 ισοδυναμεί με 7% ανοδικό περιθώριο από τα τρέχοντα επίπεδα του δείκτη.

Τον προηγούμενο μήνα και η Citigroup έκανε παρόμοια πρόβλεψη, εκτιμώντας οτι ο δείκτης θα φτάσει στις 510 μονάδες έως το τέλος του 2024, ενώ η UBS αυτήν την εβδομάδα αύξησε τον στόχο της στις 450 μονάδες, επίπεδο που είναι περίπου 6% κάτω από τα τρέχοντα επίπεδα.

«Ο πήχης για θετικές εκπλήξεις έχει ανεβεί και τα θεμελιώδη παραμένουν υποστηρικτικά για μία απαλή προσγείωση», αναφέρει η Barclays. «Όσο θα συνεχίζεται η τάση αποπληθωρισμού, η προοπτική επιτοκιακών μειώσεων θα συνεχίσει να προσφέρει στήριξη στις μετοχές και εισροές μετρητών» αναφέρουν οι αναλυτές.

Η Barclays βλέπει περιθώριο για αύξηση των Ρ/Ε στην Ευρώπη και αναμένει μονοψήφιο ρυθμό αύξησης στα κέρδη των επιχειρήσεων, κυρίως στο δεύτερο εξάμηνο.


Όλοι γνωρίζουμε πλέον πως η Κίνα είναι με διαφορά η πρωτοπόρος στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και από πλευράς πωλήσεων και από πλευράς παραγωγής. Κάτι που είναι επίσης γνωστό είναι πως η χώρα έχει κάνει πολύ σημαντική πρόοδο και στον τομέα της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, κυρίως από τον ήλιο και τον άνεμο.

Ξέρουμε επίσης πως η πολιτική ηγεσία θέλει διαχρονικά να καταστρώνει διάφορα μακροχρόνια σχέδια για όλους τους τομείς της οικονομίας που θεωρεί σημαντικούς δίνει οδηγίες στις επιχειρήσεις και τους πολίτες με βάση αυτά τα σχέδια. Αν κανείς συνδυάσει όλα αυτά μέσα στο μυαλό του δεν πρόκειται να εκπλαγεί από ένα πείραμα που έγινε πρόσφατα στην βιομηχανική περιοχή Wuxi κοντά στην πόλη της Σανγκάης.

Σε άρθρο του Bloomberg, το οποίο βασίστηκε σε αναφορές υπό κρατικό έλεγχο κινεζικών μέσων ενημέρωσης, είδαμε πως σκέφτονται κάποιοι κρατικοί αξιωματούχοι να αντιμετωπίσουν ορισμένα προβλήματα σχετικά με τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Η λύση που έχουν σκεφθεί είναι η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως μέσων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ιδέα ακούγεται σχετικά απλή. Τα αυτοκίνητα θα φορτίζουν τις μπαταρίες τους όταν υπάρχει αφθονία ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο και θα τις αποφορτίζουν όταν στο δίκτυο δεν κυκλοφορεί αρκετό ρεύμα. Αυτό είναι το μακροπρόθεσμο σχέδιο και όπως φαίνεται, έχουν αρχίσει ήδη οι σχετικές δοκιμές. Το πείραμα στο οποίο αναφερόμαστε αφορά 50 ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία συνδέθηκαν την ίδια στιγμή με το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος και για 30 λεπτά άδειαζαν τις μπαταρίες τους στέλνοντας ηλεκτρική ενέργεια πίσω στο δίκτυο.

Όπως μετέδωσε το CCTV, τα αυτοκίνητα έστειλαν στο δίκτυο αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για την πλήρη ηλεκτροδότηση 133 σπιτιών για μία ολόκληρη ημέρα. Όπως μας ενημερώνει το διεθνές πρακτορείο, η αρμόδια κρατική αρχή της Κίνας (National Development and Reform Commission, NDRC) έχει σκοπό να προχωρήσει ενεργά αυτό το σχέδιο και πρόσφατα ανακοίνωσε πως σχεδιάζει άλλα 50 παρόμοια πειράματα σε μεγάλες πόλεις της χώρας, τα οποία θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2025.

Επίσης, η αρχή επιθυμεί την δημιουργία, μέχρι το 2030, μίας τυποποιημένης τεχνολογικής υποδομής και ενός οργανωμένου εμπορικού συστήματος που θα επιτρέψει την ευρεία χρήση αυτής της μεθόδου.

Η τεχνολογική υποδομή αφορά κυρίως την προμήθεια από την μεριά των ιδιοκτητών αυτοκινήτων του απαραίτητου εξοπλισμού ενώ το εμπορικό σύστημα είναι απαραίτητο προκειμένου να δοθούν χρηματικά κίνητρα στους ιδιοκτήτες των οδηγών που θα αποφασίσουν να φορτίζουν πλήρως τα αυτοκίνητά τους με σκοπό να στείλουν αργότερα αυτή την ενέργεια πίσω στο δίκτυο.

Σύμφωνα με αναλυτές του Bloomberg NEF, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εκτιμάται πως θα κυκλοφορούν στην Κίνα το 2040 θα μπορούν να τροφοδοτήσουν το δίκτυο με όση ενέργεια είναι απαραίτητη τις ώρες της μέγιστης ζήτησης. Αρκετά φιλόδοξα και πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά αλλά θα περάσει καιρός μέχρι να φανεί το κατά πόσον είναι και εφαρμόσιμα και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως οι προβλέψεις δεν είναι πάντα εύκολο να επαληθευθούν.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.