Οι «ταύροι» βλέπουν ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι πιέσεις στην Πλαστικά Θράκης και τα mega έργα στην Κρήτη

Η ανάλυση της Piraeus Securities για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν ώθησε μόνο τη μετοχή σε υψηλότερα επίπεδα χθες, αλλά έβαλε και τα πράγματα στη θέση τους. Με λίγα λόγια λέει πως η αποτίμηση είναι εξαιρετικά χαμηλή και προφανώς οι επενδυτές δεν έχουν ενσωματώσει στην τιμή της μετοχής την αξία του χαρτοφυλακίου πλην ΑΠΕ που διαθέτει.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις κατά την περίοδο 2023-27 η μητρική εταιρεία θα λάβει 0,8 δισ. ευρώ από μερίσματα και επιστροφές κεφαλαίου από θυγατρικές και μαζί με τα 0,6 δισ. ευρώ μετρητά στο ταμείο, η ρευστότητα θα είναι παραπάνω από επαρκής ώστε να καλύψει τις επενδύσεις και αποπληρωμές χρέους, αλλά και επιστροφές στους μετόχους. 

Η μακροπρόθεσμη στρατηγική της ΓΕΚ ΤΕΡΝA στον τομέα των υποδομών έχει οδηγήσει στη δημιουργία ενός ελκυστικού χαρτοφυλακίου, η αξία του οποίου δεν αντικατοπτρίζεται στην τιμή της μετοχής, λέει η Piraeus. Η τιμή στόχος αυξάνεται στα 17 ευρώ, προσφέροντας περιθώρια ανόδου 45%, ενώ διατηρείται η σύσταση υπεραπόδοσης («outperform»).

Η χρηματιστηριακή αναμένει σημαντική αύξηση της οργανικής κερδοφορίας (adj.EBITDA) στα 494 εκατ. ευρώ για το 2022 και 529 εκατ. ευρώ για το 2023 από 324 εκατ. ευρώ το 2021. Αντίστοιχα τα καθαρά κέρδη στους μετόχους προβλέπεται να ανέλθουν στα 94 εκατ. ευρώ το 2022 και στα 112 εκατ. ευρώ το 2023. Να σημειωθεί ότι η χρηματιστηριακή αναμένει αύξηση και στη μερισματική απόδοση με το μέρισμα να ανέρχεται σε 0,18 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2022 και 0,27 για τη χρήση του 2023, έναντι 0,12 για το 2021.

Σε επίπεδο αποτίμησης, η αξία του τομέα παραχωρήσεων εκτιμάται στα 760 εκατ. ευρώ (ή 7,3 ευρώ ανά μετοχή) και η αξία του ενεργειακού χαρτοφυλακίου (εκτός ΑΠΕ) εκτιμάται στα 450 εκατ. ευρώ (4,3 ευρώ ανά μετοχή).

Για τον τομέα ΑΠΕ (Τέρνα Ενεργειακή) σημειώνεται ότι κάνει trade περίπου 14.0x  EV/EBIDTA, που είναι 15-20% πάνω από τα επίπεδα παρόμοιων συναλλαγών στη χώρα (σε επίπεδο αποτίμησης χρησιμοποιείται η τρέχουσα κεφαλαιοποίηση).

Στον τομέα της κατασκευής η ΤΕΡΝΑ είχε ανεκτέλεστο 4,8 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2022 και με βάση τις εκτιμήσεις για δημοπράτηση έργων αξίας 10 δισ. ευρώ τα προσεχή χρόνια και λαμβάνοντας υπόψη την ηγετική θέση της εταιρείας στον κλάδο, η χρηματιστηριακή υπολογίζει ότι η ΤΕΡΝΑ θα διασφαλίσει ένα μερίδιο αγοράς 20-25% επί αυτών.

---

Μία πρώτη γεύση της εικόνας των αποτελεσμάτων χρήσης 2022 έδωσε η Τιτάν. Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της δείχνουν ότι οι πωλήσεις θα ξεπεράσουν τα 2,25 δισ. ευρώ και τα EBITDA τα 330 εκατ. ευρώ. Πήγε ικανοποιητικά το τελευταίο τρίμηνο και μάλιστα οι ταμειακές ροές ήταν καλές μειώνοντας τον καθαρό δανεισμό κάτω από τα 800 εκατ. ευρώ την ώρα που στο τρίτο τρίμηνο ήταν στα 912 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως έχουν γίνει πολλές ανατιμήσεις από την εταιρεία στις αγορές που δραστηριοποιείται και έχουν υπερκαλύψει την αύξηση στα κόστη (ενεργειακό, μεταφορές κ.α.) δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο υπερκέρδη. Η διοίκηση προχωρά σε νέες αγορές μετοχών έως 10 εκατ. ευρώ.   

---

Στις 30 Ιανουαρίου οι μετοχές της Πλαστικά Θράκης θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στο προμέρισμα ύψους 0,06629 ευρώ ανά μετοχή (μετά την αφαίρεση του φόρου). Η μετοχή το τελευταίο διάστημα προσπάθησε να ξεπεράσει τα 4,5 ευρώ, έχοντας ανακάμψει από τα χαμηλά, αλλά βγήκαν σημαντικές πιέσεις και τη γύρισαν κάπως χαμηλότερα.

Με βάση τις εκτιμήσεις που έχει δώσει η διοίκηση η αποτίμηση των 190 εκατ. ευρώ θεωρείται φθηνή ,όχι μόνο λόγω του επενδυτικού προγράμματος που έχει υλοποιηθεί και παράλληλα τρέχει και νέο, αλλά και λόγω της εκτίμησης που έχει δώσει η διοίκηση για τα καθαρά κέρδη. Τα κέρδη προ φόρων θα είναι κοντά στα 25 εκατ. ευρώ από το παραδοσιακό χαρτοφυλάκιο, ενώ υπάρχουν και ακόμα και περίπου 5 εκατ. ευρώ από τη μη παραδοσιακή δραστηριότητα (μάσκες).

---

Η μετοχή της Inform Lykos ενισχύθηκε χθες 4,48% και έκλεισε στα 2,33 ευρώ.  Έχει καταγράψει σημαντική άνοδο λόγω της επικείμενης διασυνοριακής συγχώνευσης το τελευταίο διάστημα. Ουσιαστικά θα απορροφηθεί από την AustriaCards και για κάθε 4,57 μετοχές της Lykos θα λάβουν οι κάτοχοι 1 μετοχή της AustriaCards. Βέβαια η τιμή εκκίνησης των νέων μετοχών θα είναι σύμφωνα με το ενημερωτικό στα 13,42 ευρώ. Προς το τέλος Μαρτίου αναμένεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές διαδικασίες.

Η τιμή βέβαια εισαγωγής των νέων μετοχών δίνουν με βάση και τη σχέση ανταλλαγής τιμή 2,93 ευρώ ή 0,60 ευρώ υψηλότερα από το χθεσινό κλείσιμο. Λογικά θα πρέπει να δούμε την απόσταση να κλείνει μέχρι την εισαγωγή.

---

Καλές είναι οι αντιπαραθέσεις στη Βουλή, αλλά τα μεγάλα έργα υποδομής είναι ακόμη καλύτερα. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης είναι από τα πιο σημαντικά projects της χώρας-ανεξαρτήτως της χθεσινής επίσκεψης στα εργοτάξια των δύο αυτών έργων του Κ. Μητσοτάκη.

O BOAK παρά τις όποιες προκλήσεις, που σχετίζονται με την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, είναι κομβικής σημασίας έργο με συνολικό προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ, έχοντας ταυτιστεί με έναν πολύ μεγάλο αριθμό θανατηφόρων τροχαίων.

Εξυπηρετεί τις ανάγκες σε μεταφορά του συνόλου της Βόρειας Κρήτης και καλύπτοντας μεγάλο μέρος της Νότιας Κρήτης, η οποία δεν διαθέτει επαρκές οδικό δίκτυο σύνδεσης. Κατά συνέπεια αποτελεί βασική αναπτυξιακή συγκοινωνιακή υποδομή της νήσου συνδέοντας όλες τις πρωτεύουσες των νομών, τα μεγάλα λιμάνια-αεροδρόμια (πύλες εισόδου – εξόδου), καθώς και τους ισχυρούς οικονομικούς πόλους (ΒΙΠΕ, εγκαταστάσεις τουριστικού ενδιαφέροντος κ.λπ.).

Για το μεγαλύτερο τμήμα του έργου, ύψους 1,1 δισ. ευρώ, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν στις 31 Μαρτίου, με όλους τους μεγάλους των κατασκευών να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον (Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Αβαξ, Vinci, και το σχήμα ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-Intertoll). Το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος, που υλοποιείται ως δημόσιο έργο, υλοποιείται από την Άκτωρ, ενώ το κομμάτι Χερσόνησος-Νεάπολη έχει ως ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ Παραχωρήσεις -Ιntrakat.

Εξίσου σημαντικό έργο είναι το αεροδρόμιο στο Καστέλι που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ. Στο νέο αυτό διεθνές αεροδρόμιο, που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης»,  η κατασκευαστική πρόοδος ξεπερνάει το 15%. Όταν ολοκληρωθεί -τέλη 2025- θα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της Ελλάδας, με δυνατότητα διαχείρισης έως και 18 εκατ. επιβατών ετησίως (κατά την έναρξή του θα εξυπηρετεί 10 εκατ. επιβάτες, με πρόβλεψη τα 15 εκατ.).

---

Διόλου άσχημες είναι οι επιδόσεις της Ελλάδας όσον αφορά το ρυθμό ανάπτυξης start-ups. Σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ η χώρα ξεκίνησε «εκ του μηδενός σχεδόν» το 2010, σήμερα αριθμεί 2.100-2.500 νεοφυείς επιχειρήσεις. Αθροιστικά, από το 2010 έως και το 2016, περίπου 80% των start ups είχαν έδρα την Αθήνα, και στην περιφέρεια αναλογούσε ένα ποσοστό λίγο κάτω από το 7%.

Το υπόλοιπο αντιστοιχούσε σε startups με έδρα εκτός Ελλάδας. Το 2021, το ποσοστό των επιχειρήσεων που είχαν ως έδρα την Αθήνα είχε μειωθεί στο 51,7% και της περιφέρειας είχε αυξηθεί σε περίπου 30%. Στο διεθνές οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων, η πρώτη τριάδα (σε σύνολο 100 χωρών) αποτελείται από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ. H Ελλάδα είναι 48η παγκοσμίως, 5η στα Βαλκάνια και 18η στη Δυτική Ευρώπη.

---

Οι μετοχές των αναδυόμενων αγορών θα είναι οι νικητές αυτής της δεκαετίας, εκτιμά η Morgan Stanley που προστίθεται στους θεσμικούς επενδυτές που δείχνουν προτίμηση σε περιοχές εκτός των ΗΠΑ. Οι μετοχές των αναδυόμενων αγορών έχουν ελκυστικές αποτιμήσεις και οι οικονομίες τους, όπως η Ινδία, θα έχουν υψηλότερη ανάπτυξη απ’ ό,τι οι ΗΠΑ.

Κάθε δεκαετία προβάλλει ένας νέος ηγέτης στην αγορά. Τη δεκαετία του 2010 ήταν οι αμερικανικές μετοχές και η μεγάλης κεφαλαιοποίησης μετοχές της τεχνολογίας. «Οι ηγέτες αυτής της δεκαετίας μπορεί ξεκάθαρα να είναι οι μετοχές των αναδυόμενων αγορών», σύμφωνα με την επικεφαλής μακροοικονομικής έρευνας του Morgan Stanley Investment Management που έχει ενεργητικό υπό διαχείριση γύρω στα $1,3 τρισ.

Η κατηγορία αυτή είχε δυνατό ξεκίνημα φέτος με τον δείκτη MSCI αναδυόμενων αγορών να καταγράφει κέρδη 8,6% σε σύγκριση με άνοδο 4,7% του S&P 500 στις ΗΠΑ. Η εκτίμηση είναι πως οι αποτιμήσεις των μετοχών στις αναδυόμενες αγορές εμφανίζουν discount γύρω στο 30% σε σύγκριση με τις πιο ακριβές αμερικανικές.

Ο κύριος οδηγός της κατηγορίας αυτής είναι η διαφορά στους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης. Η ανάπτυξη στις αναδυόμενες οικονομίες βελτιώνεται σε σύγκριση με τις ΗΠΑ και κατά μέσο όρο προβλέπεται ανάπτυξη 4,1% το 2023 και 4,4% το 2024 έναντι 0,5% και 1,2% στις ΗΠΑ αντίστοιχα.

---

Η ανάκαμψη της παγκόσμιας αγοράς μικροεπεξεργαστών θα καθυστερήσει λίγο ακόμα, τουλάχιστον σύμφωνα με δύο μεγάλες δυνάμεις του κλάδου, την Ολλανδική ASML (ASML AMSTERDAM) και την αμερικανική Texas Instruments (TXN NASDAQ). Και οι δύο ανακοίνωσαν τα ετήσια αποτελέσματά τους και ενημέρωσαν τους επενδυτές και τους αναλυτές για τις εκτιμήσεις τους σχετικά με το τι θα γίνει το 2023. Και οι δύο υποστήριξαν πως αυτήν τη στιγμή οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως και οι τελικοί πελάτες της βιομηχανίας κινούνται πολύ επιφυλακτικά λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί σχετικά με την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ASML, η οποία προμηθεύει όλες τις βιομηχανίες μικροεπεξεργαστών με τις λιθογραφικές της μηχανές, επισήμανε πως η αβεβαιότητα οφείλεται στον υψηλό πληθωρισμό, τα ανοδικά επιτόκια, τον φόβο της ύφεσης και τις γεωπολιτικές εξελίξεις που σχετίζονται με τους περιορισμούς στις εξαγωγές προϊόντων. Παρ’ όλα αυτά, ο Πέτερ Βένικ επισήμανε πως περιμένει ανάκαμψη της αγοράς στο δεύτερο μισό του 2023, σύμφωνα με τα μηνύματα που δέχεται από τους πελάτες.

Από την μεριά της η Texas Instruments, η οποία θεωρείται πως έχει το ευρύτερο πελατολόγιο από όλες τις εταιρείες που παράγουν microchips, επιβεβαίωσε και αυτή την σχετικά δύσκολη κατάσταση της αγοράς αυτή την περίοδο. Η αμερικανική εταιρεία παράγει μικροεπεξεργαστές για ένα πολύ ευρύ φάσμα πελατών σε διάφορους τομείς της οικονομίας. Έχει περίπου 100.000 πελάτες, από αυτοκινητοβιομηχανίες και βαριές βιομηχανίες μέχρι τις εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρονικά προϊόντα μαζικής κατανάλωσης.

Λόγω της έκθεσής της σε ένα τόσο ευρύ φάσμα πελατών και τομέων της οικονομίας, πάντα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των αναλυτών σε περιόδους αναταραχής. Οι αξιωματούχοι της εταιρείας είπαν πως οι πελάτες τους έχουν μειώσει τις παραγγελίες τους ή έχουν ακυρώσει άλλες. Σύμφωνα με αυτούς, αυτό που γίνεται αυτή την στιγμή είναι κάτι που έχει γίνει πάρα πολλές φορές στην βιομηχανία μικροεπεξεργαστών τα τελευταία 50 χρόνια. Οι περισσότεροι πελάτες παρήγγειλαν περισσότερα microchips απ’ ότι χρειάζονταν στην πραγματικότητα στην προσπάθειά τους να αυξήσουν το επίπεδο των αποθεμάτων τους εν όψει πιθανής εμφάνισης ελλείψεων.

Οι μόνοι τομείς που ακόμα εμφανίζουν υγιή ζήτηση είναι αυτοί της αυτοκινητοβιομηχανίας και της κατασκευής βιομηχανικών συστημάτων (industrial systems). Σε αντίθεση με αυτούς της ASML, οι αξιωματούχοι της αμερικανικής εταιρείας απέφυγαν να προβλέψουν πότε θα επανέλθει η ζήτηση. Μάλιστα ο οικονομικός διευθυντής είπε χαρακτηριστικά: «μακάρι να ήξερα. Οι πελάτες μας έκαναν αυτό που κάνουν εδώ και δεκαετίες και θα συνεχίσουν να το κάνουν στο μέλλον.

Έχουν γεμίσει τις αποθήκες τους με παραπάνω αποθέματα. Ο χρόνος θα δείξει πότε θα εξομαλυνθεί η κατάσταση». Όσο αφορά στο απώτερο μέλλον, οι αξιωματούχοι και των δύο επιχειρήσεων είναι ξεκάθαρα αισιόδοξοι. Οι αγορές βέβαια δεν νοιάζονται πάντα για το τι θα γίνει ύστερα από λίγα χρόνια, οπότε δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την πιθανότητα να δώσουν πιο πολλή σημασία στις τωρινές δυσκολίες.

---

Η Circle, η εταιρεία πίσω από την έκδοση του stablecoin USDC, δήλωσε ότι τα σχέδιά της για εισαγωγή στο χρηματιστήριο με αποτίμηση 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων δεν υλοποιήθηκαν επειδή η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) δεν συμφώνησε.

Σε μια ανάρτηση στο twitter στις αρχές Δεκεμβρίου, ο διευθύνων σύμβουλος της Circle, Jeremy Allaire, ανέφερε ότι η εταιρεία του δεν ολοκλήρωσε έγκαιρα τις προϋποθέσεις που τέθηκαν από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ.

Η εταιρεία πίσω από το USDC, το δεύτερο μεγαλύτερο stablecoin, είχε ανακοινώσει σχέδια να εισέλθει στο χρηματιστήριο τον Ιούλιο του 2021, με αποτίμηση 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία διπλασιάστηκε τον Φεβρουάριο του 2022, όταν η εταιρεία διαπραγματεύτηκε μια νέα συμφωνία με την εταιρεία εξαγορών ειδικού σκοπού (SPAC), Concord Acquisition. Corp. Με αυτόν τον τρόπο αντικατοπτρίζονται βελτιώσεις στις χρηματοοικονομικές προοπτικές και την ανταγωνιστική της θέση. Σύμφωνα με τους FT, η Circle δήλωσε ότι ούτε οι ταραγμένες αγορές, ούτε οι φοβισμένοι επενδυτές ήταν παράγοντες για την εγκατάλειψη της συμφωνίας SPAC.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.