Οι στρατηγικές κινήσεις του ομίλου Κοπελούζου, το ποδαρικό στα ομόλογα, τα μυστικά του Ελ. Βενιζέλος, η αποτίμηση των αεροδρομίων και τα buys του Καρέλια

Μια νέα αγορά, με πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο στον επιχειρηματικό και οικονομικό τομέα, αλλά και σε διπλωματικό επίπεδο δημιουργούν οι στρατηγικές κινήσεις του ομίλου Κοπελούζου, ο οποίος μετατρέπεται σε επιταχυντή πράσινης μετάβασης.

Η πρώτη στρατηγική κίνηση αφορά την κατασκευή της νέας ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας ισχύος 840 MW της εταιρείας «Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης», στην οποία συμμετέχουν η ΔΕΗ και η ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Η νέα, αυτή μονάδα έχει σημαντική συμβολή στην επίτευξη των στόχων της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και στον κρίσιμο ρόλο που έχει να επιδείξει η χώρα μας σ΄ αυτήν την κατεύθυνση, ενώ παράλληλα με την ύπαρξη πλουραλισμού στο ενεργειακό μείγμα, αναβαθμίζει τη θέση της Αλεξανδρούπολης στα Βαλκάνια, διασφαλίζοντας την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε χαμηλά επίπεδα τιμών στην εγχώρια αγορά με ταυτόχρονη τροφοδοσία των γειτονικών χωρών.

Η προστιθέμενη αξία της μονάδας, πολλαπλασιάζεται από τη δυνατότητα απευθείας σύνδεσής της με το FSRU Αλεξανδρούπολης και το οποίο αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου.  

Η δεύτερη σημαντική κίνηση, η οποία κινείται στην κατεύθυνση της ενεργειακής διπλωματίας, είναι η ηλεκτρική διασύνδεση της Αιγύπτου με την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας, το έργο GREGY. Η διασύνδεση, η οποία εγκρίθηκε από την Ε.Ε. βάζει την Ελλάδα σε πλεονεκτική θέση έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών που και αυτές επιδίωκαν να έχουν το μονοπώλιο της ενεργειακής σύνδεσης της Αιγύπτου με την Ευρώπη.

Στο πλαίσιο του έργου αυτού, ο Όμιλος Κοπελούζου, έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την Infinity Power, κοινοπραξία εταιρειών με έδρα το Άμπου Ντάμπι και την Αίγυπτο, ώστε να εξετάσουν τη δυνατότητα από κοινού ανάπτυξης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τα οποία θα τροφοδοτήσουν με πράσινη ενέργεια το καλώδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης.


«Ποδαρικό» στην αγορά ομολόγων αναμένεται να κάνει η Autohellas, του ομίλου Βασιλάκη, μια εταιρεία η οποία τα τελευταία δύο χρόνια έχει καταγράψει εντυπωσιακή πορεία, οφειλόμενη τόσο στην αύξηση της αγοράς leasing, όσο και στις συνέργειες που αναπτύσσονται με τις εταιρείες των βασικών μετόχων της Aegean και Βελμαρ.

Αν και οι όροι του ομολογιακού και το ύψος αυτού δεν έχουν γνωστοποιηθεί, πηγές αναφέρουν ότι το ύψος θα βρίσκεται στο εύρος των 150 με 200 εκατ. ευρώ και τα κεφάλαια θα αναχρηματοδοτήσουν υφιστάμενο δανεισμό.

Σημειώνεται ότι η εταιρία εντός του πρώτου εξαμήνου έχει να πληρώσει δόση μακροπρόθεσμων δανείων ύψους 114 εκατ. ευρώ με το σύνολο των δανείων του ομίλου να κινείται στα επίπεδα των 439 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται δε ότι τα δάνεια είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία σε κυμαινόμενο επιτόκιο και οι δαπάνες για τόκους το 2023 αυξήθηκαν αισθητά, ενώ το ομόλογο που θα εισαχθεί στο ΧΑ θα έχει σταθερό επιτόκιο.

Η περυσινή χρονιά έκλεισε με ιστορικές επιδόσεις σε τζίρο, λειτουργικά κέρδη και καθαρή κερδοφορία με την προσθήκη της Πορτογαλίας να φέρνει τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ στον τζίρο και περίπου 10 εκατ. ευρώ στα λειτουργικά κέρδη. 

Να υπενθυμίσουμε ότι η Autohellas παρουσίασε αύξηση 34,1% στον κύκλο εργασιών, με κέρδη προ τόκων φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) στα €214,2 εκατ. αυξημένα κατά 20,2%. Τα Λειτουργικά Κέρδη (ΕΒΙΤ) διαμορφώθηκαν σε €116,9 εκατ., ενώ τα Κέρδη μετά από φόρους (ΕΑΤ) του Ομίλου ανήλθαν σε €74,7 εκατ. έναντι €71,5 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 4,4%.

Συνολικά, ο απασχολούμενος στόλος για βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ενοικιάσεις ξεπέρασε τα 57.000 αυτοκίνητα, με 11.600 συνολικές αγορές νέων αυτοκινήτων.


Πλησιάζοντας προς την περίοδο του pre-marketing πάντως εντείνεται η κινητικότητα από τους αναδόχους με στόχο τον προσδιορισμό του εύρους τιμής στο τέλος του μήνα. Οι πρώτες εκτιμήσεις δίνουν το εύρος της συνολικής επιχειρηματικής αξίας κοντά στα 3,8 - 3,9 δισ ευρώ. Με εκτιμώμενα λειτουργικά κέρδη 380 εκατ. ευρώ φέτος η σχέση EBITDA προς επιχειρηματική αξία κινείται στο εύρος 10,0 - 10,1 φορές, η οποία είναι συμβατή με την αποτίμηση των 10,5 φόρων των εισηγμένων ευρωπαϊκών αεροδρομίων.

Και ενώ το Ελευθέριος Βενιζέλος παίρνει το δρόμο του για το ΧΑ υπάρχουν και άλλες αναγνώσεις στο επιχειρηματικό πλάνο που δεν αφορούν μόνο την αναπτυξιακή πορεία των οικονομικών του αεροδρομίου.

Σύμφωνα με το master plan το 2045 η δυνητική εξυπηρέτηση σε επιβάτες θα αυξηθεί κατά 92% στα 50 εκατ. από 26 εκατ. που είναι σήμερα με επενδύσεις ύψους 1,35 δισ ευρώ. Η αύξηση της δυναμικότητας θα γίνει σε τρεις φάσεις (2024-2028, 2031-2034, 2042 -2045). Η τρίτη φάση περιλαμβάνει επέκταση με την κατασκευή τρίτου τερματικού σταθμού, ο οποίος θα προσθέσει χωρητικότητα περίπου 10 εκατ. επιβατών. Οι αμέσως επόμενοι ωφελημένοι αυτών των αναπτύξεων είναι:

  • Οι αεροπορικές εταιρίες που χρησιμοποιούν το Ελ. Βενιζέλος ως επιχειρησιακή βάση για τις δραστηριότητες τους στην Ελλάδα.
  • Οι εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων που θα έχουν πλέον ειδικό χώρο στάθμευσης εντός του αεροδρομίου.
  • Η Αττική Οδός, η οποία θα δει την κίνηση των αυτοκινήτων από και προς το αεροδρόμιο να αυξάνεται, ίσως όχι γραμμικά αλλά σίγουρα με δείκτη συσχέτισης που θα αποτυπώνει μέρος της αύξησης.
  • Στο εμπορικό πάρκο που εφάπτεται του αεροδρομίου έχουν μεγάλα καταστήματα ο Κωτσόβολος και το ΙΚΕΑ. Το ίδιο ισχύει και με τις άλλες εταιρίες λιανικής και εστίασης που δραστηριοποιούνται εντός του αεροδρομίου.

Η οριστική αποτίμηση στην οποία θα βγει το Ελ. Βενιζέλος θα μας δώσει μια αίσθηση της αξίας που έχει η επένδυση του νέου αεροδρομίου της Κρήτης στο Καστέλι, το οποίο θα αντικαταστήσει σύντομα το αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκης.

Το νέο αεροδρόμιο έχει πλάνο δυναμικότητας τα 14,6 εκατ. επιβάτες το 2045 από 7,7 εκατ. επιβάτες το 2022. Σε όρους δυνητικής εξυπηρέτησης επιβατών το Ν. Καζαντζάκης αντιστοιχεί στο 29,2% του Ελ. Βενιζέλος, επομένως μια γρήγορη αναγωγή στα μεγέθη δίνει μια αποτίμηση επιχειρηματικής αξίας 1,1 δισ. ευρώ.

Η ΓΕΚΤΕΡΝΑ κατέχει το 32,5% και η εμπορική εκμετάλλευση του αεροδρομίου εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει το 2027. Εξετάζοντας τις αποτιμήσεις των αεροδρομίων πέσαμε πάνω σε μια πρόσφατη έκθεση της JPM για  την Fraport, η οποία αποτιμά τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια 2,9 δισ. ευρώ. Η κίνηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 34 εκατ. επιβάτες φέτος.


Άλλες 1.045 μετοχές αγόρασε στις 2 Ιανουαρίου ο κ. Ανδρέας Καρέλιας, βασικός μέτοχος και διευθύνων σύμβουλος της Καπνοβιομηχανίας Καρέλιας. Στις 12 Δεκεμβρίου 2023 είχε αγοράσει άλλες 974 μετοχές. Τέτοιες κινήσεις μάλλον έχουν και συνέχεια, αφού η ελεύθερη διασπορά της εταιρίας στο ταμπλό είναι οριακά στο 5%.


Πρώτη χρηματιστηριακή εταιρία σε μερίδιο αγοράς η Πειραιώς ΑΕΠΕΥ με 20,82% το 2023 διατηρώντας την πρωτιά του 2022. Οι τέσσερις πρώτες χρηματιστηριακές της λίστας των 41 ενεργών μελών του ΧΑ πραγματοποιούν το 62,5% των συναλλαγών της αγοράς (2022: 63%), ενώ οι 10 πρώτες το 88,9% (2022: 87.3%). 


Μια κυβερνοεπίθεση που θα διαταράξει τις καθημερινές τους εργασίες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν 109 τράπεζες μέσα στο 2024. Σύμφωνα με την ΕΚΤ η κυβερνοεπίθεση αυτή θα είναι μια άσκηση, ένα πρωτότυπο stress test και θα αξιολογήσει τον τρόπο με τον οποίο οι τράπεζες θα αποκαταστήσουν τη λειτουργία τους και όχι την ικανότητά τους για την αποφυγή της.

Σύμφωνα με το σχέδιο, οι εποπτικές αρχές θα αξιολογήσουν τον βαθμό απόκρισης των τραπεζών σε ένα σενάριο κυβερνοεπίθεσης. Επιπρόσθετα, 28 τράπεζες θα υποβληθούν σε ενισχυμένη αξιολόγηση. Το συγκεκριμένο δείγμα έχει επιλεγεί ώστε να καλύπτονται τα διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα που ακολουθούν οι τράπεζες, αλλά και οι γεωγραφικές ιδιαιτερότητες. Στόχος αυτής της αξιολόγησης είναι η διασφάλιση του αποτελεσματικού συντονισμού με άλλες εποπτικές δραστηριότητες.

Τα αποτελέσματα και τα ευρήματα της άσκησης αυτής θα ανακοινωθούν, αργότερα, μέσα στο 2024, πιθανότατα στις αρχές του καλοκαιριού. Τα ευρήματα, αλλά και οι συνέπειες της κυβερνοεπίθεσης θα συζητηθούν από τις εποπτικές αρχές στο πλαίσιο της διαδικασίας Εποπτικού Ελέγχου και Αξιολόγησης, η οποία και είναι υπεύθυνη για την κατάρτιση του προφίλ κινδύνου της κάθε τράπεζας. Η άσκηση αυτή που είναι ποιοτικού χαρακτήρα δεν θα έχει αντίκτυπο στο κεφάλαιο των τραπεζών.


Η κούρσα των αγορών από τον Δεκέμβριο, όταν η Fed φάνηκε να αλλάζει στάση, δείχνει να κάνει μια παύση για να ανακτήσει δυνάμεις. Η έλευση του 2024 είναι υπενθύμιση στις αγορές ότι οι προσδοκίες επιτοκιακών μειώσεων από τις κεντρικές τράπεζες μπορεί τελικά να μην είναι τόσο επιθετικές, όσο αναμένεται από τους επενδυτές. Οι αγορές τιμολογούσαν μειώσεις έως 160 μονάδες βάσης τη νέα χρονιά, διπλάσιες από τις προβολές της Fed.

Στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς οι traders αναθεωρούν τις προοπτικές με τις αγορές να προεξοφλούν πλέον συνολική μείωση επιτοκίων μικρότερη των 150 μονάδων βάσης. Βέβαια, η επανεκτίμηση αυτή μπορεί να αποδειχτεί προσωρινή και να δούμε επιστροφή στις προσδοκίες μεγάλων μειώσεων το 2024.

Η διάθεση στις αμερικανικές αγορές στο ξεκίνημα του 2024 είναι «bearish» με την απόδοση του 10ετούς ομολόγου αναφοράς να ανεβαίνει στο 3,97%, τα futures στον S&P 500 να καταγράφουν πτώση 0,3% και το δολάριο να κερδίζει έδαφος για τέταρτη συνεχή συνεδρίαση.

Η προσοχή των αγορών θα είναι στραμμένη στα πρακτικά της συνεδρίασης της Fed τον Δεκέμβριο που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στο ράλι των κρατικών ομολόγων που ακολούθησε. Η συζήτηση των αξιωματούχων στα πρακτικά ενδέχεται να μην είναι υποστηρικτική των προσδοκιών για σημαντικές μειώσεις επιτοκίων. Ωστόσο, οι αγορές θα εστιάσουν στις αναφορές για μειώσεις επιτοκίων, στο τι μπορεί να τις προκαλέσει και στο πόσο νωρίς μπορεί να αναμένονται.


Άσχημα τα πράγματα στην Σουηδία, από οικονομικής απόψεως τουλάχιστον. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι πτωχεύσεις επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 29% το 2023 σε σχέση με το 2022 και έφθασαν στο υψηλότερο σημείο από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 όταν η χώρα είχε ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ από μία σοβαρότατη κρίση στην αγορά ακινήτων, η οποία βρίσκεται και πάλι σε κρίση.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας UC, η οποία ασχολείται με την συλλογή στοιχείων γύρω από την πιστοληπτική ικανότητα και την οικονομική κατάσταση επιχειρήσεων, η κατάσταση είναι αρκετά δύσκολη. Όπως ανέφερε στο Bloomberg η Gabriella Goransson, διευθύνουσα σύμβουλος της επιχείρησης, ενώ το φθινόπωρο είχε αρχίσει να διαφαίνεται μία σχετική επιβράδυνση των νέων πτωχεύσεων, προς το τέλος του 2023 τα πράγματα άλλαξαν και οι νέες πτωχεύσεις άρχισαν να αυξάνονται και πάλι με έντονο ρυθμό.

Όπως είναι ήδη γνωστό, η Σουηδία έχει πληγεί ισχυρά τους τελευταίους 18 μήνες από τον συνδυασμό της σημαντικής αύξησης των επιτοκίων με την σχετική επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας και την ενίσχυση του πληθωρισμού. Παρά το γεγονός πως η κεντρική τράπεζα της χώρας φαίνεται πως σταμάτησε την διαδικασία αύξησης των επιτοκίων αναφοράς που είχε ξεκινήσει πριν 18 μήνες και ο πληθωρισμός έχει μπει σε σαφώς καθοδική τροχιά, οι οικονομολόγοι και οι αναλυτές των τραπεζών είναι σχεδόν βέβαιοι πως η χώρα θα μπει κάποια στιγμή τους επόμενους μήνες σε κατάσταση οικονομικής ύφεσης.

Κατά την άποψη της Goransson, αν επαληθευθούν οι εκτιμήσεις περί οικονομικής ύφεσης υπάρχει σημαντική πιθανότητα να παρατηρηθεί δεύτερο κύμα πτωχεύσεων, καθώς αυτή την περίοδο οι ερευνητές της εταιρείας της βλέπουν πως πολλές επιχειρήσεις είναι σχεδόν αδύνατον να κρατήσουν τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους επίπεδα κύκλου εργασιών και ρευστότητας. Η μεγάλη ελπίδα των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε δύσκολη θέση είναι πως η κεντρική τράπεζα της χώρας θα αρχίσει τις μειώσεις των επιτοκίων αναφοράς, κάτι που θεωρείται βέβαιο πως θα τις ανακουφίσει.

Σύμφωνα όμως με το Bloomberg αυτό δεν αναμένεται να γίνει πριν το καλοκαίρι. Μέχρι τότε τα πράγματα ίσως συνεχίσουν  να χειροτερεύουν και δεν αποκλείεται να έχουμε και άλλα φαινόμενα τύπου όπως αυτό της εταιρείας Samhallsbyggnadsbolaget i Norden AB ή αλλιώς SBB (SBB-B STOCKHOLM).

Η εταιρεία αυτή που ασχολείται με τον τομέα της ακίνητης περιουσίας, προχώρησε λίγο πριν το τέλος του 2023 σε μία κίνηση που ήταν αναμενόμενη από τις αγορές και τους επενδυτές: την αναστολή των πληρωμών των τόκων στους κατόχους των υβριδικών ομολόγων που έχει εκδώσει, προκειμένου να ενισχύσει την ρευστότητά της. Αυτά τα ομόλογα είναι ονομαστικής αξίας 1,5 δισ. ρυρώ περίπου και η συγκεκριμένη κίνηση αναμένεται να βοηθήσει την SBB να εξοικονομήσει περίπου 45 εκατ. ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Bloomberg, η εταιρεία πρέπει μέσα στο 2024 να αναχρηματοδοτήσει ή να αποπληρώσει δανειακές της υποχρεώσεις ύψους σχεδόν 800 εκατ. ευρώ, κάτι που πρακτικά είναι αδύνατον δεδομένης της κατάστασής της. Η λύση που προκρίνεται είναι η ριζική αναδιάρθρωση της επιχείρησης και η διάσπασή της σε 3 κομμάτια.

Η απόφαση αναστολής των πληρωμών των τόκων εντάσσεται μάλλον στην προσπάθεια της SBB να κερδίσει χρόνο για την εφαρμογή του σχεδίου αναδιάρθρωσης. Δεν ξέρουμε αν το σχέδιο θα πετύχει αλλά πιθανολογούμε πως αν δεν συμβεί κάτι απρόσμενα ευχάριστο στην σουηδική οικονομία, στην θέση της SBB θα μπουν σύντομα και άλλες εταιρείες.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.