Διπλό βραβείο με διπλό νόημα για την ηλεκτροκίνηση

Διπλό βραβείο με διπλό νόημα για την ηλεκτροκίνηση

Η αρχική είδηση αφορά την απόφαση της κριτικής επιτροπής του θεσμού International Truck of the Year (IToY)* [Διεθνές Φορτηγό της Χρονιάς] να απονείμει το βραβείο Truck Innovation Award 2021 σε δύο ηλεκτροκίνητα φορτηγά της Mercedes-Benz: τα eActros και GenH2 Truck. Θα μπορούσε κανείς να αφήσει αυτό το νέο στα ψιλά, ωστόσο ένα σχόλιο το αξίζει, αφού μέσα από αυτήν την βράβευση βλέπουμε να αναδύονται διαφορετικές προσεγγίσεις στο ίδιο θέμα, αυτό των οδικών μεταφορών μηδενικών ρύπων – οι οποίες προέρχονται μάλιστα από την ίδια εταιρία. 

Ενώ ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι από τη μια βραβεύεται ένα λειτουργικό προϊόν, ένα όχημα έτοιμα για παραγωγή που εξωτερικά δεν διαφέρει από τα αντίστοιχα συμβατικά μοντέλα της Mercedes-Benz και από την άλλη ένα concept, ένα πρωτότυπο, δηλαδή ένα πειραματικό όχημα που ενσωματώνει μια τεχνολογία η οποία από την άποψη της υποδομής υποστήριξής της βρίσκεται σε βρεφικό στάδιο.

Δύο φορτηγά, δύο αποστολές

Πρόκειται: α) για το αμιγώς ηλεκτρικό eActros, ένα όχημα μπαταρίας για αστικές διανομές που παρουσιάστηκε το 2018 και από τότε «τρέχει» με επιτυχία σε προγράμματα δοκιμών από πελάτες. H έναρξη της παραγωγής του έχει προγραμματιστεί για το 2021 με αυτονομία που θα ξεπερνά τα 200 χιλιόμετρα.

β) για το ηλεκτροκίνητο φορτηγό με κυψέλες υδρογόνου GenH2 Truck που προορίζεται για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και παρουσιάστηκε από τη Mercedes-Benz λίαν προσφάτως, τον περασμένο Σεπτέμβριο. Σε αυτήν την περίπτωση η έναρξη της κανονικής παραγωγής του αυτοκινήτου αναμένεται στο δεύτερο μισό της δεκαετίας, ενώ οι δοκιμές του από πελάτες θα ξεκινήσουν το 2023.

Το γεγονός ότι βαδίζουμε προς την έναρξη της παραγωγής του ηλεκτρικού Mercedes-Benz eActros δείχνει προφανώς ότι οι δοκιμές υπήρξαν επιτυχείς, επιβεβαιώνοντας ότι οι διανομές μεγάλων φορτίων με μηδενικούς ρύπους είναι εφικτές από οχήματα μπαταρίας. Το eActros, το οποίο δεν υστερεί σε δυνατότητες (βλ. ωφέλιμο φορτίο) έναντι ενός αντίστοιχου συμβατικού πετρελαιοκίνητου φορτηγού, θα είναι μάλιστα αναβαθμισμένο ως προς την αυτονομία και την ισχύ όταν θα αρχίσει να βγαίνει κανονικά από τη γραμμή παραγωγής ως διαξονικό και τριαξονικό φορτηγό.

Από την άλλη πλευρά, το Mercedes-Benz GenH2 Truck, το πρωτότυπο φορτηγό με κυψέλες υδρογόνου διαθέτει αυτονομία 1.000 χιλιομέτρων, η οποία σύμφωνα με τη γερμανική εταιρία θα είναι ακόμη μεγαλύτερη στην έκδοση μαζικής παραγωγής.

Daimler Trucks ePowertrain

Και τα δύο οχήματα εντάσσονται στη στρατηγική εξηλεκτρισμού της Daimler Trucks, στο πλαίσιο της οποίας η εταιρία παρουσίασε τη νέα αρχιτεκτονική της “modular” πλατφόρμας της, τη λεγόμενη “ePowertrain”. Ωστόσο ο γερμανικός κολοσσός δεν σταματά εδώ.

Στα σχέδια της εταιρίας βρίσκεται και η έναρξη της παραγωγής – το 2024 - του ηλεκτρικού eActros LongHaul ενός φορτηγού με αυτονομία 500 χιλιόμετρα, για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, αλλά σε προγραμματιζόμενα δρομολόγια, καθώς θα πρέπει να υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για την επαναφόρτιση των μπαταριών του. 

Αυτός ο χρόνος αναμονής προκύπτει, θα έλεγε κανείς, από την ευρωπαϊκή νομοθεσία: οι οδηγοί φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να κάνουν διάλειμμα τουλάχιστον 45 λεπτών μετά από 4,5 ώρες οδήγησης – και στο διάστημα αυτό, με σύνδεση σε ταχυφορτιστή DC μπορεί να ανακτηθεί ένα μεγάλο μέρος της ενέργειας που έχει καταναλωθεί, ώστε να συνεχιστεί η διαδρομή για περισσότερα χιλιόμετρα.

Αυτό ακριβώς το σημείο, η διάρκεια της φόρτισης και η ανακτώμενη αυτονομία είναι που κάνει πιο ελκυστικά για μεγαλύτερες αποστάσεις τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά υδρογόνου – και στη συγκεκριμένη περίπτωση το Mercedes-Benz GenH2 Truck: Το υδρογονοκίνητο φορτηγό χρειάζεται λίγα μόλις λεπτά της ώρας για ανεφοδιαστεί με καύσιμο, προσφέροντας σημαντικά μεγαλύτερη αυτονομία. Αυτό, εκτός των άλλων, σημαίνει ότι δεν απαιτείται ιδιαίτερος προγραμματισμός για τον ανεφοδιασμό, όπως συμβαίνει με τη φόρτιση, όπου η δέσμευση ενός σημείου φόρτισης συνεπάγεται έξτρα αναμονή στην «ουρά» για τα υπόλοιπα οχήματα.

Το υγρό υδρογόνο

Οι μηχανικοί της Daimler Trucks, κατά την εξέλιξη του GenH2 Truck χρησιμοποίησαν ως πρότυπο τις δυνατότητες του συμβατικού φορτηγού μεγάλων αποστάσεων Actros σε ό,τι αφορά στην ελκτική ικανότητα, την αυτονομία και τις επιδόσεις. Έτσι, η έκδοση μαζικής παραγωγής του Mercedes-Benz GenH2 Truck αναμένεται να έχει μικτό βάρος 40 τόνους και ωφέλιμο φορτίο 25 τόνους.

Από τεχνική σκοπιά ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η Daimler Trucks προτιμά τη χρήση υγρού υδρογόνου (LH2), καθώς έτσι ο απαιτούμενος όγκος για την αποθήκευση του υδρογόνου είναι πολύ μικρότερος, σε σχέση με την «κλασική» επιλογή του συμπιεσμένου υπό υψηλή πίεση αερίου (H2). Κατά συνέπεια, τα σχετικά ρεζερβουάρ υδρογόνου μπορούν να είναι σημαντικά μικρότερα, προσφέροντας ταυτοχρόνως μεγαλύτερη αυτονομία. Βεβαίως, σε αυτήν την περίπτωση, τα ρεζερβουάρ απαιτούν ενισχυμένη θερμομόνωση, προκειμένου να διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα η θερμοκρασία στο εσωτερικό τους.

Ενώ λόγω της χαμηλότερης πίεσης υπό την οποία θα φυλάσσεται το υδρογόνο οι δομικές απαιτήσεις θα είναι μικρότερες, και εντέλει τα ρεζερβουάρ αυτά θα είναι και σημαντικά ελαφρύτερα. Γεγονός που έχει αντίκτυπο και στο ωφέλιμο φορτίο, και στον όγκο φόρτωσης.

Είναι προφανές, λοιπόν, ότι το GenH2 Truck μαζικής παραγωγής θα είναι εξίσου κατάλληλο με ένα συμβατικό diesel φορτηγό για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και μεγάλης χρονικής διάρκειας. Κάτι που σημαίνει ότι θα προτιμηθεί για τέτοια χρήση έναντι των πλήρως ηλεκτρικών φορτηγών μπαταρίας.

Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι Daimler Trucks και Volvo Group έχουν ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα συνεργασίας, με την ίδρυση κοινοπραξίας. για την εξέλιξη κυψελών υδρογόνου, κατάλληλων για φορτηγά διεθνών μεταφορών.

* Η κριτική επιτροπή του IToY, η οποία αποτελείται από 25 δημοσιογράφους του ειδικού τύπου που εκπροσωπούν τα μεγαλύτερα περιοδικά για φορτηγά στην Ευρώπη και τη Νότια Αφρική. Η βράβευση πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά με τους Martin Daum, Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG και Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler AG, και Sven Ennerst, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG και υπεύθυνο για την Ανάπτυξη, τις Προμήθειες και την αγορά της Κίνας να «παραλαμβάνουν» το σχετικό βραβείο.