Πολιτισμός: Μια «προσευχή» από τον Λεωνίδα Καβάκο στην Επίδαυρο

Μια «προσευχή» από τον Λεωνίδα Καβάκο στην Επίδαυρο

Το φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου μας έχει γνωρίσει μεγάλες δόξες! Κατίνα Παξίνού, Μαρία Κάλλας, Μάργκοτ Φοντέιν, Αϊζακ Στερν, Φράνκο Τζεφιρέλι, Μορίς Μπεζάρ, Πίτερ Χολ είναι μόνο μερικά από τα «ιερά» τέρατα που χάρισαν στο ελληνικό κοινό στιγμές απαράμιλλης τέχνης. Ο Λεωνίδας Καβάκος είναι ένας καλλιτέχνης που θα μείνει στο πάνθεον της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Σε αυτή λοιπόν την δύσκολη συγκυρία που περνά ο κόσμος, το φεστιβάλ υποδέχεται τον κορυφαίο του βιολιού σε μία συναυλία υψηλού συμβολισμού: θα σταθεί μόνος στην ορχήστρα του εμβληματικού Θεάτρου της Επιδαύρου για να ερμηνεύσει έργα του Μπαχ.

Στα 65 χρόνια ζωής του θεσμού, το γεγονός δε σηματοδοτεί απλώς έναν ιστορικό κύκλο, αλλά μας επαναφέρει στην πρωτογενή λειτουργία του Θεάτρου, ως τόπου ίασης, ανακούφισης, θεραπείας. Στο μεγαλύτερο θεραπευτήριο της αρχαιότητας, τόπο λατρείας του θεού Ασκληπιού, ο Λεωνίδας Καβάκος μοιράζεται μαζί μας μια σπάνια στιγμή ανάτασης, μια μουσική προσευχή στην εποχή της πανδημίας.

Ο ίδιος ο μουσικός στην τελευταία συνέντευξή του στον Φιλελεύθερο, δήλωσε ότι «μας δίνεται η “ευκαιρία”, μέσα από αυτό το σταμάτημα της λειτουργίας του κόσμου, να αναστοχαστούμε ποιοι είμαστε… Μιλάω για τη νοοτροπία μας στα καθημερινά, απλά πράγματα. Μπορούμε και πρέπει να προτάσσουμε το γενικό καλό περιμένοντας ότι θα γυρίσει προσωπικά στον καθένα μας. (…) Αλλιώς, η ιστορία αυτή θα μείνει απλώς ως ένας ικανός χειρισμός της κυβέρνησης σε μία συγκυρία που στοίχισε σε ανθρώπινες ζωές, όχι ευτυχώς σε χιλιάδες».

Μέσα σ? αυτή τη μεγάλη δοκιμασία που βιώνει η ανθρωπότητα, ο Καβάκος επιχειρεί να μοιραστεί με το κοινό μια μυσταγωγική εμπειρία. Και η μουσική του Μπαχ προσφέρεται γι? αυτό. Οι Σονάτες και Παρτίτες για σόλο βιολί του 1720 είναι από τα βασικά έργα ρεπερτορίου που τοποθετούν το βιολί στο επίκεντρο. Μάλιστα, ο κορυφαίος συνθέτης είχε αρχικά τιτλοφορήσει αυτά τα κομμάτια Έξι σόλο έργα για βιολί δίχως συνοδεία, θέλοντας να καταδείξει την αυτάρκεια του βιολιού ως σολιστικού οργάνου. Οι τρεις σονάτες είναι γραμμένες σε μια φόρμα σονάτας της εποχής του Μπαρόκ που έχει επικρατήσει να ονομάζεται «εκκλησιαστική σονάτα». Ο ίδιος ο Καβάκος, μιλώντας για τον Μπαχ, έχει πει «ότι η μουσική του υπάρχει σε όλες τις εποχές».

Ο βιρτουόζος ερμηνεύει με το δικό του βιολί Στραντιβάριους, το «Abergavenny» (κατασκευής του 1724). Αναφέρεται ότι έχει πάθος με την τέχνη της κατασκευής βιολιών και δοξαριών, τόσο του παρελθόντος όσο και του παρόντος, μία τέχνη την οποία αποκαλεί «μέγα μυστήριο». Γεννημένος στην Αθήνα το 1967, έμαθε μουσική (από 6 ετών) με δάσκαλο στα πρώτα του βήματα, τον πατέρα του Κωνσταντίνο Καβάκο. Ο ίδιος αποδίδει όσα πέτυχε στη σκληρή δουλειά, καθώς «παρά τα όσα λένε, ποτέ δεν υπήρξα “παιδί – θαύμα”!».

Έφυγε για ανώτερες σπουδές στην Αμερική, στο Πανεπιστήμιο Ιντιάνα Πλούμιγκτον (με υποτροφία «Αλ. Ωνάσης»), όπου μαθήτευσε κοντά στον διακεκριμένο Τζόζεφ Γκίνγκολντ. Το 1984, προτού ακόμα τελειώσει τις σπουδές του, εμφανίστηκε στο Ηρώδειο και στο Φεστιβάλ Μidem των Καννών, όπου οι κριτικοί τον αποκάλεσαν «Μεγάλο Άρχοντα του βιολιού». Στη συνέχεια, το 1985, κερδίζει το Α? βραβείο και χρυσό Μετάλλιο στο Φεστιβάλ «Σιμπέλιους» του Ελσίνκι. Εκεί, η οικογένεια του Σιμπέλιους, του εμπιστεύτηκε την παρτιτούρα της αρχικής γραφής του Κοντσέρτου για βιολί (1903/4) του κορυφαίου Φινλανδού συνθέτη. Το Κοντσέρτο ηχογραφήθηκε στη Φινλανδία και υπό τις 2 μορφές του (η πρώτη, σε Α? παγκόσμια εκτέλεση) και το 1991 αυτός ο δίσκος τιμήθηκε με το βραβείο Deutsche Grammophon, ως η καλύτερη ηχογράφηση Κοντσέρτου της χρονιάς. Έχει συμπράξει ως σολίστ με τις σπουδαιότερες Ορχήστρες του Κόσμου.

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 17 Ιουλίου, 21:00. Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα.