Ιησούν ή Βαραββάν; Παρών.

Ο Πόντιος Πιλάτος απευθύνθηκε στον όχλο και τον ρώτησε: «Τίνα θέλετε απολύσω υμίν, Βαραββάν ή Ιησούν τον λεγόμενον Χριστόν;» Ο όχλος από κάτω το σκέφτηκε και απάντησε δίχως περιστροφές «Βαραββάν». Καθαρές και ξάστερες κουβέντες. Ευτυχώς που στην πλατεία δεν ήταν ο Αλέξης Τσίπρας, διότι θα φώναζε «παρών» με αποτέλεσμα να έχει πάρει άλλη τροπή η παγκόσμια ιστορία. Ο Πιλάτος από τα νεύρα του, είτε θα τους σταύρωνε και τους δυο, είτε θα έσφαζε τον όχλο να ησυχάσει.

Με το που μπήκαμε στο σχολείο, ένα από τα πρώτα μαθήματα που κάναμε ήταν να μάθουμε ότι η ζωή είναι μια ατέλειωτη καθημερινή σειρά από διλήμματα. Στο πρώτο μάθημα της μυθολογίας, η δασκάλα μας είπε ότι ο Ηρακλής βρέθηκε μπροστά σ’ ένα σταυροδρόμι που από δω πήγαινε ο δρόμος της αρετής κι από κει ο δρόμος της κακίας. Ο Ηρακλής θα πρέπει να ήταν δεξιός και διάλεξε ξεκάθαρα έναν δρόμο (της αρετής), διότι αν ήταν Συριζαίος θα φώναζε ένα βροντερό «παρών» και θα ‘κοβε μέσα απ’ τα χωράφια. Μόνο που τότε δεν θα ‘ταν ημίθεος και ήρωας, θα ήταν ένας αγανακτισμένος της πρώιμης αρχαιότητας που θα τον κατάπινε η αφάνεια.

Στο δίλημμα «Ολυμπιακός ή Παναθηναϊκός», κάποιος μπορεί να απαντήσει «ΠΑΟΚ ή ΑΕΚ» ή ακόμα και «παρών» υπό την έννοια ότι δεν τον ενδιαφέρει το ποδόσφαιρο. Αλλά στο «Ναι ή Όχι στο σχέδιο Ανάν» για το Κυπριακό, δεν υπήρχε «παρών», χρειαζόταν υποχρεωτικά μια καθαρή θέση. Στο δίλημμα «κουτσομούρα ή κοψίδια», μπορεί κάποιος να απαντήσει «κινέζικο», αλλά στο αν η Ελλάδα στο β’ παγκόσμιο θα ‘πρεπε να ταχθεί με τον Άξονα ή με τους συμμάχους δεν υπήρχε «παρών». Η ουδετερότητα ήταν αδύνατη αφού είχαμε υποστεί επίθεση, έπρεπε να διαλέξουμε.

Στα εθνικά θέματα όπου οι αδήριτες ανάγκες δεν αφήνουν περιθώρια τρίτου δρόμου, το «παρών» ή το «δεν απαντώ σε ψευτοδιλήμματα», δείχνουν αμηχανία, υπεκφυγή και δειλία. Το ίδιο και στα σοβαρά κοινωνικά ζητήματα. Δεν γίνεται σ’ ένα δυνητικό (και φρικαλέο) δίλημμα «να φυλακίζουμε ή όχι τους ομοφυλόφιλους» η απάντηση να είναι «παρών». Δεν είναι αποδεκτή από υπεύθυνο πολίτη με σώας τα φρένας. Πολύ περισσότερο αν αυτός ο «υπεύθυνος» έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του ότι μ’ αυτό το «παρών» θα τον αγαπήσουν και οι ομοφοβικοί και οι ομοφυλόφιλοι.

Το «παρών» του Τσίπρα στην διευθέτηση της ΑΟΖ με την Αίγυπτο, αποτέλεσμα ταπεινότατων εσωτερικών συμβιβασμών εντός του Σύριζα, τοποθετεί τον αρχηγό της αντιπολίτευσης στην β’ εθνική του εθνικού αγώνα που γίνεται σήμερα. Διότι αυτό το «παρών» δεν τελειώνει σε μια ψηφοφορία στην Βουλή, που θα χει ξεχαστεί μέσα σε μια βδομάδα, όπως ελπίζει ο Αλέξης. Αν εξ αιτίας της ελληνοαιγυπτιακής συμφωνίας η χώρα εμπλακεί με την Τουρκία τι θα πει ο Αλέξης; «Παρών» ή ότι τάσσεται σ’ ένα εθνικό μέτωπο που δημιουργείται για την υπεράσπιση μιας συμφωνίας που δεν ξέρει αν είναι καλή ή κακή;