Έρχονται στοχευμένα μέτρα για λιανεμπόριο, εστίαση, τουρισμό

Έρχονται στοχευμένα μέτρα για λιανεμπόριο, εστίαση, τουρισμό

Επιλογή στην ανάγκη στήριξης της οικονομίας δεν υπάρχει. Αυτή πρέπει να στηριχθεί και θα στηριχθεί για όσο διάστημα κριθεί απαραίτητο.

Στο Υπουργείο Ανάπτυξης ετοιμάζουμε στοχευμένες παρεμβάσεις για τη στήριξη των επιχειρήσεων της εστίασης, του κλάδου που μαζί με τον τουρισμό, έχει πληγεί περισσότερο από κάθε άλλο, ώστε η επόμενη μέρα να τις βρει με «ανεβασμένα ρολά».

Το σχέδιο για την εστίαση που βρίσκεται υπό εξέταση περιλαμβάνει σειρά επιλέξιμων δαπανών που θα χρηματοδοτηθούν και οι οποίες θα συνδυαστούν με τα μέτρα που ήδη έχουν ανακοινωθεί και εξελίσσονται όσο διαρκούν οι περιορισμοί (π.χ. ενοίκια και μισθολογικό κόστος).

Παρόμοιας λογικής, στην κατεύθυνση δηλ. προσαρμογής των επιχειρήσεων μέσα στην πανδημία, είναι και η δράση «e-λιανικό», για την οποία οι αιτήσεις ξεκίνησαν από τις 22 Φεβρουαρίου και αφορά την επιδότηση 100% έως 5.000 ευρώ για δημιουργία e-shop λιανικής πώλησης.

Στόχος της, οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, των οποίων η λειτουργία έχει ανασταλεί εδώ και εβδομάδες, να μπορέσουν να δημιουργήσουν ή να αναβαθμίσουν το ηλεκτρονικό τους κατάστημα (e-shop) προκειμένου να στηριχθεί η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, να ενισχυθεί ο βαθμός ενσωμάτωσης της ψηφιακής τεχνολογίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, να αποφευχθεί ο συνωστισμός στους εσωτερικούς χώρους και εντέλει να διασφαλιστεί η συνέχεια της οικονομικής δραστηριότητας τους.

Την ίδια στιγμή από την Δευτέρα 1η Μαρτίου ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων για τον δεύτερο κύκλο του προγράμματος επιδότησης κατά 100% των τόκων ενήμερων δανείων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων πληττόμενων από τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid 19.

Οι δικαιούχοι μπορούν μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Κρατικών Ενισχύσεων (www.ependyseis.gr/mis) να υποβάλουν ως και τις 7 Μαΐου τις αιτήσεις τους, ενώ το πρόγραμμα έχει τρίμηνη διάρκεια καλύπτοντας τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο με τον προϋπολογισμό του να φτάνει τα 200 εκατ. ευρώ.

Ήδη καταγράφεται ικανοποιητική συμμετοχή καθώς την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας της πλατφόρμας κατατέθηκαν 147 αιτήσεις προϋπολογισμού 691.000 ευρώ ενώ άλλες 2.159 αιτήσεις προϋπολογισμού 3,6 εκατ. ευρώ βρίσκονται στη φάση του σχεδιασμού.

Τέτοιες δράσεις ΕΣΠΑ για λιανικό εμπόριο, εστίαση και τουρισμό είναι ανάμεσα σε αυτές που βρίσκονται στην τελική ευθεία του σχεδιασμού ως «ασπίδα» απέναντι στην πανδημία. Απλώς, τα κριτήρια των προγραμμάτων θα γίνονται όλο και πιο στοχευμένα.

Το φως ήδη έχει αρχίσει να φαίνεται στην άκρη του τούνελ. Η επόμενη μέρα σίγουρα θα έρθει και θα φέρει έναν κόσμο εντελώς διαφορετικό από αυτόν που ξέραμε, με μια παγκόσμια οικονομία να ξαναχτίζεται σε διαφορετικές βάσεις πλέον. Τάσεις της αγοράς που είχαν ξεκινήσει εδώ και καιρό, σήμερα έχουνε επιταχυνθεί σημαντικά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η στροφή της Nike σε ένα εντελώς διαφορετικό ψηφιακό μοντέλο, που ξεκίνησε το 2017, καταργώντας ή συρρικνώνοντας σημαντικά όλα τα βασικά κανάλια διανομής, όπως αυτό των χονδρεμπόρων και των συνεργαζόμενων καταστημάτων, στοχεύοντας πλέον απευθείας στον τελικό καταναλωτή.

Βίαιη προσαρμογή λοιπόν σε μια νέα πραγματικότητα. Και για την Ελλάδα τρεις είναι οι βασικές προτεραιότητες για την αγορά: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, έτσι ώστε τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα και η ψηφιακή εφοδιαστική αλυσίδα να γίνουν ο πυρήνας αυτών των ελληνικών επιχειρήσεων. Η βιώσιμη ανάπτυξή τους, σε συνδυασμό με την αειφoρία, προκειμένου να διασφαλίσουν τη μακροημέρευση τους. Και τέλος, η σταδιακή δημιουργία ανθεκτικότητας -resilience- που θα τους επιτρέψει να απορροφούν ασύμμετρα σοκ της αγοράς, χωρίς σημαντικές απώλειες εσοδών και μεριδίου αγοράς.

Με το ΕΣΠΑ 2021-2027, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου και τα τρία στοχεύουν στο «πράσινο», το «ψηφιακό» και στο «βιώσιμο» άλμα της ελληνικής οικονομίας, με μαθηματική ακρίβεια, αν βέβαια αποφύγουμε και κάποιους επιχειρηματικούς «νεοελληνισμους», θα οδηγήσουμε την ελληνική αγορά και την ελληνική οικονομία προς την κατεύθυνση της ανθεκτικότητας που είναι και το βασικό ζητούμενο για την αντιμετώπιση μελλοντικών κρίσεων.

Πριν από τα παραπάνω πρέπει όμως να κερδίσουμε το στοίχημα του «τώρα» που είναι η έξοδος από το τούνελ με τις μικρότερες δυνατές απώλειες.

* Ο Γιάννης Τσακίρης, είναι υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιος για τις Δημόσιες Επενδύσεις και το ΕΣΠΑ