Βάζουν τα χέρια τους και βγάζουν τα μάτια της Ελλάδας

Βάζουν τα χέρια τους και βγάζουν τα μάτια της Ελλάδας

Τη μια οργανώνουν υπέρλαμπρες  πομπές χρυσοντυμένων Φαραώ, την άλλη στέλνουν στην υφήλιο ειδήσεις για ανεύρεση σημαντικής αρχαίας αιγυπτιακής πόλης 3.400 ετών. Τα τελευταία χρόνια η Αίγυπτος κάνει μεγάλη επικοινωνιακή εκστρατεία με το αρχαίο παρελθόν της, διοχετεύοντας αφειδώς νέα και φωτογραφίες από ευρήματα ανασκαφών κυρίως, που πάντοτε έχουν σημασία. Έστω και υπερβάλλοντας λίγο, καμιά φορά και πολύ, διαλαλεί σε όλο τον  κόσμο τις ομορφιές του αρχαίου της πολιτισμού.

Πώς λέμε Ελλάδα; Εντελώς το αντίθετο. Εμείς εδώ, σε μέρες που ο τουρισμός ανοίγει και ξεκινούν οι κρατήσεις, μόνο δυσφήμηση στέλνουμε διεθνώς, με fake news.

Κορυφαίο, το δήθεν «τσιμέντωμα» των διαδρόμων στην Ακρόπολη, ψέμα έμπνευσης της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το οποίο έχει φτάσει, όπως λένε κάποιες αριστερίστικες παραφυάδες της, μέχρι την UNESCO. Δεν φτάνει που ελέω κορονοϊού οι ανασκαφές διεξάγονται με μεγάλες δυσκολίες και με λίγο προσωπικό, που τα έργα εκτελούνται σε περισσότερο χρόνο, που τα μουσεία είναι ακόμα κλειστά, η Ελλάδα πρέπει να αντιμετωπίσει και όσους βάζουν τα χέρια τους και βγάζουν τα μάτια της.

Απέναντι σε μια καλοσχεδιασμένη εκστρατεία προς άγραν τουρισμού που έχει η Αίγυπτος, επιστρατεύοντας τον πολιτισμό της, αντιτάσσουμε έριδες, διαμάχες, εμφυλίους, ανθρωποφαγία (τραγική ανθρωποφαγία) και ιδίως ψεύδη.

Δεν φταίμε εμείς, σου λένε οι ψευδόμενοι, η κυβέρνηση τσιμέντωσε την Ακρόπολη. Δεν αναλαμβάνουν ούτε την ευθύνη για την ανευθυνότητά τους. Τα πιο χολερικά σχόλια γεμίζουν το διαδίκτυο από τους οπαδούς τους, αλλά και από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (και τις βουλεύτριες- sic) όπως και από τον ίδιο τον πρόεδρο Αλέξη Τσίπρα.

Η Αίγυπτος αυτό τον καιρό ετοιμάζει το νέο της αρχαιολογικό μουσείο με τα αρχικά GEM, Grand Egyptian Museum αλλά και «πετράδι» στις πυραμίδες της Γκίζας, έξω από το Κάιρο. Έργο φαραωνικό μεν, που θα κάνει πάταγο, δε,  όταν επιτέλους θα εγκαινιαστεί (καθυστερεί έτη και έτη, αλλά πλέον βρίσκεται σε τελική ευθεία.

Στο συγκεκριμένο μεγάλο μουσείο μεταφέρθηκαν εν πομπή οι μούμιες των Φαραώ με τις χρυσές σαρκοφάγους. Ήταν ένα θέαμα απολύτως κιτς για τα ευρωπαϊκά μέτρα, που όμως θαυμάστηκε από εκατομμύρια ανθρώπους οι οποίοι είδαν τα σχετικά βίντεο, με μεγαλοπρέπεια, λάμψη και πολύ χρυσό- έστω και σε χρώμα, και  όχι σε αυθεντικό μέταλλο. Σκεφτείτε πόσοι έχουν, πλέον, την επιθυμία να το επισκεφθούν! Κι η υπογράφουσα ανάμεσά τους.

Δεν πρόλαβαν να «κατακαθίσουν» οι εντυπώσεις από την «παρέλαση» των Φαραώ, αμέσως  εμφανίστηκε η  ανακάλυψη από  ομάδα αρχαιολόγων, κοντά στο Λούξορ της Αιγύπτου, στην περίφημη Κοιλάδα των Βασιλέων. Η σκαπάνη έφερε στο φως την Άτεν, μια χαμένη «χρυσή πόλη». Οι ανασκαφείς, ομάδα του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς, δηλώνουν πως θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα μετά την ανακάλυψη του τάφου του Τουταγχαμών και χρονολογείται στα  3.400 έτη πριν. Ακόμα και αν δεχτούμε πως οι αρχαιολόγοι υπερβάλλουν κάπως, (μπορεί και όχι) δεν μπορούμε παρά να τους θαυμάσουμε για το πώς έκαναν την ανακοίνωση.

Ποιος ανέλαβε να μιλήσει; Ο δρ Ζάχι Χαουάς, ο σούπερ- σταρ των αρχαιολόγων της χώρας και πρώην υπουργός αρχαιοτήτων, γνώριμος των ΜΜΕ και των τηλεοπτικών δικτύων ανά την υφήλιο.

Είπε πως η Ατεν χρονολογείται στη βασιλεία του Αμενχοτέπ (ή Αμένωφις) ΙΙΙ και συνέχισε να χρησιμοποιείται από τους Τουταγχαμών και Φαραώ Άυ. Πολλοί αρχαιολόγοι έψαξαν, μα βρέθηκε μόλις τώρα. Ο Αμενχοτέπ  είχε κληρονομήσει μια αυτοκρατορία που εκτεινόταν από τον Ευφράτη ως το Σουδάν. Κυβέρνησε για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, και η βασιλεία του έγινε γνωστή για την πολυτέλεια και το μεγαλείο των μνημείων της. Πέθανε το 1354 π.Χ.

«Τα αρχαιολογικά στρώματα έχουν παραμείνει ανέγγιχτα για χιλιάδες χρόνια, τα οποία άφησαν οι αρχαίοι κάτοικοι σαν να ήταν χθες» σημειώνουν οι αρχαιολόγοι. «Η πόλη θα μας δώσει μια σπάνια ματιά στη ζωή των Αρχαίων Αιγυπτίων τη στιγμή που η αυτοκρατορία βρισκόταν στον πλουσιότερο του».

«Ύστερα από χρόνια πολιτικής αστάθειας που συνδέονται με μια λαϊκή εξέγερση το 2011, η οποία έπληξε σοβαρά τον βασικό τουριστικό τομέα της Αιγύπτου, η χώρα επιδιώκει να φέρει πίσω τους επισκέπτες, ιδίως προωθώντας την αρχαία κληρονομιά της» γράφει ο Guardian.

Εμείς, κάνουμε το αντίθετο. Θεωρούμε ντροπιαστικό να απευθύνονται οι αρχαιολογικοί μας θησαυροί, οι χώροι και τα μουσεία μας στους τουρίστες. Μόνο και μόνο επειδή κάνουν τουρισμό, οι κάτοικοι αυτού του πλανήτη δεν έχουν δικαίωμα να «πλημμυρίζουν» τα μέρη όπου μπορούν να θαυμάσουν τον πολιτισμό μας. Διασύνδεση πολιτισμού- τουρισμού; Εξοβελιστέα λέει η Αριστερά! Γιατί; Διότι εξ ορισμού για εκείνους, ο τουρίστας δεν θα προσέλθει ως προσκυνητής, όπως πρέπει, (πράγματι πρέπει) αλλά ως καταναλωτής πολιτισμού. Πού ζούνε; Σε άλλο πλανήτη όπως φαίνεται.

Θα πάμε πάλι στο σήριαλ που δεν έχει τέλος, με τις διαστρώσεις στην Ακρόπολη. Ο Μανόλης Κορρές σε προχθεσινή του διάλεξη απάντησε με απόλυτη πειθώ για το υλικό που χρησιμοποιήθηκε, το τσιμέντο, όπως και για τους λόγους που επέβαλαν τη χρήση αυτού του συγκεκριμένου υλικού. Επειδή δεν έχουν κάτι να παρατηρήσουν, από χθες υπάρχει μια κακοφωνία: Ναι, σου λέει, αλλά παραδέχτηκε πως η διάστρωση δεν έγινε για τα ΑΜΕΑ, έγινε για τους επισκέπτες. Παραλείπουν ότι οι παλιές διαστρώσεις είχαν φθαρεί τόσο ώστε να προξενούνται ατυχήματα. Και αποφαίνονται πως οι επισκέπτες δεν δικαιούνται ασφαλείς διαδρόμους.

Μόνο θλίψη προξενεί η τεράστια διαφορά της Ελλάδας από άλλα κράτη, που παλεύουν να σώσουν τον τουρισμό τους μέσω και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Εμείς εδώ από το σχολείο και μετά, συνήθως δεν την περιλαμβάνουμε στην ψυχαγωγία μας. Εκτός εξαιρέσεων. Λαμπρών εξαιρέσεων, ανθρώπων που πάνε και ξαναπάνε σε ένα μουσείο, σε έναν χώρο, που αγαπούν τις αρχαιότητες και αισθάνονται άνετα με αυτές, όπως στο σπίτι ή στην αυλή τους.

Αυτή θα έπρεπε να είναι μια επιδίωξη όλων των κομμάτων και της Αριστεράς, να αγαπήσουμε περισσότερο το παρελθόν μας, να αποκτήσουμε βαθιές ρίζες σε αυτό ώστε να ψηλώσουμε με ασφάλεια, να μην κινδυνεύουμε να γκρεμιστούμε. Δεν γίνεται να αγαπήσεις κάτι όμως που διασύρεται χωρίς λόγο, είτε επειδή η Αριστερά  έχει κάποιες περίεργες απόψεις περί… «εθνικισμού» είτε επειδή το βρίσκει εύκολο να ασκήσει αντιπολιτευτική τακτική. Που βασίζεται σε fake news, όμως ως γνωστόν λέγε- λέγε κάτι μένει.

Αλλά τι να περιμένει κανείς όταν μια υπουργός (η Λίνα Μενδώνη εν προκειμένω) αποστέλλει προσωπική επιστολή στον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ για ξενάγηση  στην Ακρόπολη και εκείνος δεν απαντά; Την απορρίπτει, αλλά αφήνει τον ΣΥΡΙΖΑ  να εκδώσει (ούτε καν να στείλει) την απάντηση. Από την άλλη, θα μείνουμε με την απορία. Ο Αλέξης Τσίπρας σπούδασε  πολιτικός μηχανικός. Υποτίθεται πως θα μπορούσε να κοντράρει τον Μανόλη Κορρέ στα ίσα. Γιατί, άραγε, έστριψε δια του κόμματος;