Του Θεόδωρου Σεμερτζίδη
Η νευρικότητα στα διεθνή χρηματιστήρια συνεχίζεται, παρά την άνοδο που σημείωσε η τιμή του πετρελαίου τις προηγούμενες ημέρες.
Οποιοδήποτε θετικό νέο δεν είναι ικανό να δώσει ώθηση στις αγορές, αφού η όποια αντίδραση πραγματοποιείται είναι είτε ενδοσυνεδριακή, είτε το πολύ δύο ημερών.
Φαίνεται πως το καύσιμο το οποίο θα τροφοδοτήσει τα διεθνή χρηματιστήρια προς μία άνοδο διαρκείας, είναι άλλη μία ποσοτική χαλάρωση από τις κεντρικές τράπεζες, στην προσπάθεια τους να σταθεροποιήσουν την παγκόσμια οικονομία. Ουσιαστικά η συνταγή αυτή των κεντρικών τραπεζών έχει αποδειχθεί πρόσκαιρη και αναποτελεσματική προς μία σταθερή μακροπρόθεσμα οικονομική ανάπτυξη.
Όπως παρατηρούμε στο παρακάτω γράφημα του S&P 500, η αδυναμία του να διατηρηθεί πάνω από τις 1,900 μονάδες είναι εμφανής κι ακόμη πιο εμφανής είναι η αδυναμία του να προσεγγίσει την αντίσταση (γραμμή AB) των 1.966 μονάδων (εβδομαδιαίο γράφημα). Επιπλέον κοντά στον Κινητό Μέσο Όρο των 200 ημερών βρίσκεται ο S&P 500 αφού απέχει από αυτόν περίπου 100 μονάδες. Από τεχνικής απόψεως όλα δείχνουν πως η πτωτική πορεία για τον συγκεκριμένο δείκτη θα έχει και συνέχεια με την στήριξη των 1.865,75 μονάδες (γραμμή CD) να αποτελεί ένα κρίσιμο τεστ για την περαιτέρω πορεία του S&P 500.
Πηγή γραφήματος:Stockcharts
Ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το παρακάτω γράφημα στο οποίο φαίνεται το ποσοστό των μετοχών του S&P 500 που βρίσκονται με αγοραστικό σήμα. Όπως διακρίνουμε στις αρχές του έτους το ποσοστό των μετοχών του S&P 500 που βρισκόταν με αγοραστικό σήμα ήταν στο 57,20%, για να υποχωρήσει τέλη Ιανουαρίου στο 23,20%. Εμφανής είναι και η αρνητική κλίση τόσο του Κινητού Μέσου όρου 50 ημερών όσο κι αυτού των 200 ημερών, με την πορεία του συγκεκριμένου δείκτη προς το παρόν να παραμένει πτωτική.
Πηγή γραφήματος:Stockcharts
Παρακάτω έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε δύο από τους σημαντικότερους κλάδους του αμερικανικού χρηματιστηρίου, αυτόν του χρηματοοικονομικού κλάδου καθώς κι αυτόν των μεταφορών, ο οποίος μάλιστα αποτελεί και πρόδρομο για την αλλαγή τάσης του Dow Jones.
Όπως διακρίνουμε στο παρακάτω γράφημα, ο χρηματοοικονομικός κλάδος φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί μεταξύ 20 και 21 μονάδων παρά το ότι βρίσκεται σταθερά κάτω από τους Κινητούς Μέσους Όρους των 50 και 200 ημερών. Το ενδιαφέρον έγκειται στο εάν το αμέσως προσεχές διάστημα ο συγκεκριμένος δείκτης θα προσπαθήσει να κινηθεί προς υψηλότερα ή χαμηλότερα επίπεδα. Αυτό θα εξαρτηθεί από τα νέα που θα υπάρξουν σχετικά με τις αμερικανικές τράπεζες και το ύψος των επισφαλειών τους προς τον κλάδο ενέργειας.
Πηγή γραφήματος:Stockcharts
Ο κλάδος των μεταφορών ουσιαστικά καθορίζει και την τάση του Dow Jones, αφού αποτελεί συνήθως πρόδρομο αυτής. Όπως διακρίνουμε (βλ. παρακάτω γράφημα) από τα χαμηλά στα μέσα Ιανουαρίου ο δείκτης μεταφορών έχει βρεθεί σε υψηλότερα επίπεδα με τον δείκτη RSI (relative Strength Index) να βρίσκεται αρκετά πάνω από τα υπέρ-πουλημένα επίπεδα που βρέθηκε στα μέσα του προηγούμενου μήνα. Η συνέχιση της ανοδικής πορείας του δείκτη μεταφορών θα σηματοδοτήσει και άνοδο για τον Dow Jones, κάτι το οποίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Πηγή γραφήματος:Stockcharts
Ακόμη ένας σημαντικός δείκτης ο οποίος προσμετρά την νευρικότητα και ανησυχία των επενδυτών στις διεθνείς αγορές είναι ο δείκτης TNX, ο οποίος καταγράφει την απόδοση του δεκαετούς αμερικανικού ομολόγου. Όπως διακρίνουμε στο παρακάτω γράφημα, οι αποδόσεις του αμερικανικού δεκαετούς συνεχίζουν να βρίσκονται σε πτωτική πορεία από τις αρχές του έτους, τείνοντας να προσεγγίσουν τα χαμηλά των 16,51 μονάδων που καταγράφηκαν πριν από ένα χρόνο περίπου.
Πηγή γραφήματος:Stockcharts
Τέλος ίσως ένας από τους σημαντικότερους δείκτες ο οποίος περιλαμβάνει την δραστηριότητα στο διεθνές εμπόριο είναι ο Baltic Dry Index (BDI), ο οποίος μετράει το επίπεδο των ναύλων ξηρού φορτίου. Όπως διακρίνουμε (βλ. παρακάτω γράφημα) ο συγκεκριμένος δείκτης βρίσκεται σε χαμηλά ετών στις 297 μονάδες και στην περιοχή της υπέρ-πουλημένης ζώνης. Ουσιαστικά η μείωση των ναύλων πέραν από την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου δημιουργεί αρκετά προβλήματα στις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες με τους ναύλους σε χαμηλά επίπεδα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα εξυπηρέτησης του χρέους τους, με άμεσες επιπτώσεις στην δημιουργία μεγαλύτερων επισφαλειών για τις τράπεζες.
Πηγή γραφήματος:Stockcharts
Όπως μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κανείς από τα παραπάνω, οι πιθανότητες είναι υπέρ της συνέχισης της πτώσης των χρηματιστηρίων και οι μόνες που θα μπορούσαν να αντιστρέψουν την πτωτική τους τάση είναι κεντρικές τράπεζες.
Εξάλλου οι αγορές το έχουν αποδείξει αρκετές φορές πως αγαπούν το φθηνό και άφθονο χρήμα...