7ος χρόνος, ημέρα 2178η
Δευτέρα, 18 Οκτωβρίου 2021

Black Box: Οι αεροπορικές απογειώνονται, τα διυλιστήρια φουλάρουν

Οι αεροπορικές απογειώνονται, τα διυλιστήρια φουλάρουν

Η στήλη σήμερα έχει...ενέργεια. Πως συνδέονται οι υψηλές πτήσεις της Aegean και συνολικά του αεροπορικού κλάδου με την ανάκαμψη των εταιρειών διύλισης; Κι όμως η απελευθέρωση των πτήσεων και η αύξηση του πτητικού έργου παίζουν σημαίνοντα ρόλο. Άλλο πάλι και τούτο με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Μέχρι σήμερα ξέραμε ότι το «παιχνίδι» γινόταν με τις χαμηλές προσφορές κάτω του κόστους. Τώρα στο Πεδίο του Άρεως τους έπιασε μια αγωνία γιατί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσέφερε τόσο υψηλό τίμημα για την Εγνατία... Στο τραπέζι των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ σήμερα το πρόβλημα των υψηλών τιμών σε φυσικό αέριο και ηλεκτρισμό. Τι εκπλήξεις κρύβει ο ισολογισμός της ΔΕΗ;

Τα καλά νέα που επικοινώνησε η Aegean στην τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, φαίνεται ότι θα έχουν συνέχεια. Από τις αρχές Νοεμβρίου οι ΗΠΑ θα άρουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη Ένωση καθώς και από μια σειρά από άλλες χώρες που ήταν στο κόκκινο υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι είναι εμβολιασμένοι.

Μέχρι πρότινος στις ΗΠΑ μπορούσαν να ταξιδέψουν μόνο Aμερικανοί πολίτες και κάτοχοι πράσινων καρτών. Αντίστοιχη άρση των περιορισμών ανακοίνωσε και η Μεγάλη Βρετανία από τις αρχές του επόμενου μήνα για όσες χώρες δεν είναι στο κόκκινο σε μια προσπάθεια να τονώσει την τουριστική κίνηση ενόψει και της πολύ σημαντικής για το εμπόριο Χριστουγεννιάτικης περιόδου.

Οι περιορισμοί δεν θα αφορούν μόνο τα πρωτόκολλα καραντίνας από και προς την χώρα αλλά και το είδος των τεστ που απαιτείται για εμβολιασμένους και μη. Προς το παρόν φαίνεται ότι υπάρχει η διάθεση να παρουσιαστεί στις αρχές Νοεμβρίου ένα «υπερ-Ατλαντικό» διαβατήριο κοινό για Ευρώπη και Αμερική.

Την ίδια στιγμή η Lufthansa ανακοινώνει αύξηση κεφαλαίου ύψους 2,14 δις ευρώ για την αποπληρωμή της κρατικής ενίσχυσης με ορίζοντα υλοποίησης έως το τέλος του μήνα. Πιθανόν, η απόφαση του Γερμανού αερομεταφορέα να σχετίζεται και με την αντίληψη ως προς τις κρατικές ενισχύσεις που θα έχει η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις ομοσπονδιακές εκλογές το ερχόμενο Σαββατοκύριακο ωστόσο δεν παύει να αποτελεί μια ένδειξη επιστροφής στην κανονικότητα για τον κλάδο.

---

Σε μια δεύτερη ανάγνωση η αύξηση της κίνησης των αεροπορικών εταιρειών είναι βέβαιο ότι θα ενισχύσει τα περιθώρια διύλισης. Ένας λόγος που η κίνηση των περιθωρίων δεν έχει ακολουθήσει την κίνηση των τιμών του αργού είναι η υστέρηση που παρατηρείται στην ζήτηση αεροπορικών καυσίμων. Δεν αποκλείεται μέσα στο δ’ τρίμηνο, σε μια περίοδο που και το ντίζελ θέρμανσης ενισχύει τα περιθώρια να δούμε αισθητή βελτίωση του περιβάλλοντος διύλισης μετά από κάμποσα μέτρια έως άσχημα τρίμηνα.

Ήδη το περιθώριο διύλισης για το ντίζελ έχει διπλασιαστεί από τις αρχές Ιουλίου, αποτέλεσμα και της θεαματικής βελτίωσης της τουριστικής κύησης. Για το υπόλοιπο της χρονιάς πολλά θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια του ανοίγματος στις πτήσεις καθώς και από την αποτελεσματικότητα των νέων ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων. Ωστόσο, αν λάβουμε υπόψη τις εκτιμήσεις της Aegean που θέλει στο τέταρτο τρίμηνο 2021 και το πρώτο τρίμηνο του 2022 η μείωση της κίνησης να κινείται μεταξύ 12% και 18% από την κορυφή του 2019 μάλλον οι οιωνοί είναι μετά από καιρό και πάλι με τα Διυλιστήρια.

---

Μην περιμένετε μεγάλες εκπλήξεις στα αποτελέσματα της ΔΕΗ στο β τρίμηνο που ανακοινώνεται αύριο. Στα αποτελέσματα είπα, όχι στον ισολογισμό… Εκεί πιθανόν να δούμε …ιστορικές εξελίξεις στις πιο κάτω γραμμές.

---

Και μιας και ο λόγος για τη ΔΕΗ, η μετοχή έχει καταγράψει απώλειες 14% μέσα στις τελευταίες έξι συνεδριάσεις καθώς από τα 10,84 βρέθηκε χθες μέχρι τα 9,33 ευρώ. Η πολύ θετική εξέλιξη πώλησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ οδήγησε τη μετοχή σε τοπικά υψηλά, ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν αυτή που περίμεναν οι επενδυτές. Η εταιρεία παραμένει πάντως ένα κορυφαίο turnaround story και στην τρέχουσα αποτίμηση των 2,1 δισ. ευρώ αρχίζει να προσελκύει τα βλέμματα.

-

Απαιτητική και σεβαστή η δουλειά της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αλλά αυτό το χθεσινό που είδαμε να στέλνει ερώτημα στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ γιατί πλήρωσε τόσο μεγάλο τίμημα για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (1,5 δισ. ευρώ χωρίς τα πρόσθετα έργα), είναι κυριολεκτικά από τα άγραφα. Το ερώτημα μέχρι στιγμής έχει τεθεί μόνο στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όχι στην Egis η οποία κατέχει το 25% της κοινοπραξίας.

Αν θυμόμαστε καλά ένα πρόβλημα πάντα με τις κατασκευαστικές ήταν οι πολύ χαμηλές τιμές με τις οποίες χτυπούσαν τα έργα με αποτέλεσμα τις υπερβάσεις προϋπολογισμών, τον αθέμιτο ανταγωνισμό κ.α. Τώρα δηλαδή που έπεσαν τόσα λεφτά στο τραπέζι για ένα τόσο μεγάλο έργο τι πρέπει να υποθέσουμε για την «κινητοποίηση» της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Μήπως πρέπει να το ξαναδούν εκεί στο Πεδίο του Άρεως για τα μηνύματα που εκπέμπουν;

---

Σε θετικό κλίμα κινήθηκε η συνάντηση μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και του στρατηγικού επενδυτή, της ONEX για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, φέρνοντας ακόμη πιο κοντά την ολοκλήρωση της εξυγίανσης.

Η πρόταση εξυγίανσης από την ONEX και την DFC κινείται σε τρεις βασικούς άξονες, οι οποίοι διασφαλίζουν την χρηματοοικονομική βιωσιμότητα του εγχειρήματος, την περικοπή (κούρεμα) των οφειλών του ναυπηγείου τουλάχιστον κατά 50% κατάω μέσο όρο, μακροχρόνια περίοδο αποπληρωμής, αλλά και σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα περί τα 150 εκατ. ευρώ.

Οι διαδικασίες φαίνεται ότι θα «δώσουν σήμα» στο επόμενο δεκαπενθήμερο, το πολύ, και ταυτόχρονα με τη συναίνεση των πιστωτών, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί και θα ξεκινήσει η νέα αναπτυξιακή περίοδος για τα Ναυπηγεία. Περίοδος η οποία χαρακτηρίζει το σύνολο της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, καθώς το Νεώριο ήδη λειτουργεί, ο Σκαραμαγκάς έχει ήδη ισχυρό μέτοχο και η Ελευσίνα ακολουθεί μετά τις συγκεκριμένες εξελίξεις.

---


Το ράλι των ενεργειακών τιμών θα τεθεί επί τάπητος στο σημερινό άτυπο συμβούλιο των υπουργών Ενέργειας της Ε.Ε στο οποίο θα συμμετάσχει ο Έλληνας υπουργός Κ. Σκρέκας. Η στήλη δεν ξέρει αν θα πιάσουν τόπο τα σχέδια του Γάλλου Προέδρου Μακρόν, του Ιταλού πρωθυπουργού Ντράγκι, του Ισπανού Πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ και των λοιπών ηγετών που κατά την Σύνοδο των χωρών του ευρωπαϊκού Νότου στην Αθήνα έθεσαν το θέμα της συνολικής παρέμβασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ώστε να συγκρατηθούν ή να αποκλιμακωθούν οι τιμές στο φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια.

Προτάσεις έχουν κατατεθεί και θα κατατεθούν κι άλλες, όπως λ.χ η παροχή περισσότερων δικαιωμάτων εκπομπής αερίων ρύπων ώστε να σταματήσει η κερδοσκοπία με τις τιμές του Co2. Όπως και να είναι, αν δεν ληφθούν σοβαρές αποφάσεις, η εκτίναξη των τιμών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας δεν θα εκτροχιάσει μόνο τους προϋπολογισμούς των καταναλωτών προκαλώντας πολιτικό κόστος, αλλά θα ζημιώσει σημαντικά τις ενεργειακές επιχειρήσεις και τη βιομηχανική παραγωγή που βρίσκεται σε ευαίσθητο στάδιο ανάκαμψης και θα οδηγήσει σε ντόμινο χρεοκοπιών ή ανεξέλεγκτων αυξήσεων.

---

Σημαντικά βήματα κάνει η διοίκηση Μεγάλου προκειμένου να πετύχει ανάπτυξη για την Τράπεζα Πειραιώς και να εξυγιάνει τον ισολογισμό της. Κάτι που αναγνωρίζεται άλλωστε από την αγορά,όπως δείχνει η αναβάθμιση από την Moody’s κατά δύο βαθμίδες. Στο πλαίσιο αυτό «ψήνεται» κλείσιμο του deal με την Bain Capital με τις διαπραγματεύσεις να είναι προχωρημένες. Πρόκειται για το portfolio με μη εξυπηρετούμενες συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης, λογιστικής αξίας 535 εκατ. ευρώ. Το πακέτο αφορά σε περίπου 5.000 συμβάσεις μικρομεσαίεων επιχειρήσεων, με την αξία των εξασφαλίσεων να είναι περίπου 240 εκατ. ευρώ. Μια ενδεχόμενη συμφωνία θα είχε θετικά αποτελέσματα στα οικονομικά μεγέθη της τράπεζας, ενώ δρομολογείται νέο project Sunrise 2, όπου περιλαμβάνει ρυθμισμένα δάνεια άνω των δύο δισ. ευρώ.

---

Παραμένοντας στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα τα θετικά νεά δεν σταματούν μετά την αναβάθμιση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών από την Moody’s. Η Citigroup έδωσε σήμα για τις θετικές προοπτικές των ελληνικών τραπεζών καθώς η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας θα συμπαρασύρει και το τραπεζικό σύστημα. Η περαιτέρω αναβάθμιση των τραπεζών θα εξαρτηθεί από το επίπεδο των κεφαλαίων τους, τη ρευστότητά τους και τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, είναι το μήνυμα της Citi.

---

Νέες εκδόσεις τίτλων από το ελληνικό δημόσιο ύψους 2 δισ. ευρώ περιμένει η JP Morgan μέσα στο τέταρτο τρίμηνο καθώς τα επιτόκια διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα. Οι αναλυτές εκτιμούν πως θα συνεχιστεί η στήριξη της ΕΚΤ στα ελληνικά ομόλογα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος PEPP, με τους αναλυτές να κάνουν λόγο για σημαντική ζήτηση και ελκυστικές αποτιμήσεις. Την ίδια εκτίμηση εξέφρασε και ο διοικητής της ΤτΕ Γιάννης Στουρνάρας ο οποίος όταν μιλά, ξέρει τι λέει.

---

Νέο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 12 εκατ. ευρώ τρέχει η Agrino. Στόχος της εταιρείας είναι να επεκταθεί στο εξωτερικό και το βλέμμα της διοίκησης της εταιρείας ρυζιού και οσπρίων στρέφεται στις αγορές των ΗΠΑ και της Ε.Ε. Η εταιρεία μέχρι στιγμής καταγράφει ικανοποιητικές πωλήσεις, ενώ το 2020 έκλεισε με τζίρο 33,5 εκατ. ευρώ από 22,9 εκατ. ευρώ το 2019, με αύξηση δηλαδή 14,5%. Επίσης η εταιρεία διατηρεί γραμμές πίστωσης άνω των 24 εκατ. ευρώ, με τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις να είναι 13,6 εκατ. ευρώ και τα διαθέσιμα 4 εκατ.ευρώ.

---