Πότε θα αρχίσουμε να βλέπουμε στη Βρετανία κάποια ρυθμιστική απόκλιση από την ΕΕ;

Πότε θα αρχίσουμε να βλέπουμε στη Βρετανία κάποια ρυθμιστική απόκλιση από την ΕΕ;

Γράφει ο Matthew Less 

Πριν από έξι και κάτι χρόνια, ο βρετανικός λαός επέλεξε να αποχωρήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμη και τώρα, υπάρχει μια μικρή αλλά ηχηρή μειοψηφία που δεν έχει ακόμη συμφιλιωθεί με αυτήν την απόφαση. Κάποιοι, όπως ο Steve Bray, στέκονται έξω από το Κοινοβούλιο ουρλιάζοντας μέρα και νύχτα. Άλλοι, πιο σιωπηλοί αλλά όχι λιγότερο αφοσιωμένοι, βλέπουν την οποιαδήποτε απόκλιση από το δίκαιο της ΕΕ ως προσβολή στις θεμελιώδεις ευαισθησίες τους. 

Οι Continuity Remainers θεωρεί τον όποιο νόμο που θεσπίστηκε στις Βρυξέλλες, ακόμη και μέσα από μια θολή διεθνική διαδικασία με άφθονο λόμπινγκ από εμπεδωμένα συμφέροντα, ως κάτι το εγγενώς ανώτερο. Αισθάνονταν άνετα με χιλιάδες κανόνες της ΕΕ και δικαστικές αποφάσεις που ενσωματώθηκαν στη νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου χωρίς εσωτερική συζήτηση ή κοινοβουλευτική εποπτεία, για πολλές δεκαετίες. Με μια υποκρισία που κόβει την ανάσα, τώρα φωνάζουν για το «τέλος της δημοκρατίας» επειδή οι κανόνες που επιβλήθηκαν στη Βρετανία καταργούνται. 

Το επίμαχο νομοσχέδιο είναι αφορά τους διατηρούμενους νόμους της ΕΕ (Retained EU Law Bill). Οι πιο ηχηρές φωνές έγραψαν με μανία στο Twitter για την επικείμενη απώλεια των δικαιωμάτων ετήσιας άδειας μετ' αποδοχών, της προστασίας της υγείας και της ασφάλειας και της 48ωρης εργάσιμης εβδομάδας. Άλλοι έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την υπερβολική υπουργική διακριτική ευχέρεια, που ονομάστηκε «εξουσίες του Ερρίκου VIII με στεροειδή», ή τις νομικές αβεβαιότητες που δημιουργούνται για τις επιχειρήσεις. 

Το παρασκήνιο αυτού του νομοσχεδίου θα πρέπει να κατευνάσει τυχόν ανησυχίες. Στο όνομα της ελαχιστοποίησης των διαταραχών, το Ηνωμένο Βασίλειο επέλεξε να διατηρήσει τη νομοθεσία της ΕΕ στο εγχώριο νομικό μας οπλοστάσιο στο τέλος της μεταβατικής περιόδου. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 2.400 νόμοι και άλλες νομικές υποχρεώσεις της ΕΕ εξακολουθούν να ισχύουν σήμερα (ανησυχητικά, υπάρχουν αναφορές ότι η κυβέρνηση ανακάλυψε επιπλέον 1.400 νόμους της ΕΕ που διατηρήθηκαν αργά στη διαδικασία). 

Λάβετε υπόψη ότι αυτοί οι νόμοι της ΕΕ που διατηρήθηκαν προορίζονταν να είναι μόνο προσωρινοί. Όμως, όπως φαίνεται, η αλλαγή τους είναι δύσκολη και χρονοβόρα, συχνά απαιτώντας πρωτογενή νομοθεσία ακόμη και για μικρές τεχνικές τροποποιήσεις. Εάν έχετε ακούσει έναν Brexiteer να παραπονιέται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο δεν εκμεταλλεύεται το Brexit, τότε μάλλον αναφέρεται στην αποτυχία να αποκλίνουμε από τους νόμους της ΕΕ, να εκπληρώσουμε την υπόσχεση να «αποκτήσουμε ξανά τον έλεγχο». 

Λάβετε επίσης υπόψη ότι αυτοί οι νόμοι αγγίζουν σχεδόν κάθε τομέα της σύγχρονης ζωής: Από μια οδηγία για την άδεια οδήγησης σύμφωνα με την οποία δεν μπορούν να εκδίδονται άδειες για ορισμένους διαβητικούς μέχρι παραπλανητικούς κανονισμούς για την ενεργειακή επισήμανση που έδειχναν αρνητική προκατάληψη προς στις ηλεκτρικές σκούπες χωρίς σακούλα της Dyson. Αλλά ίσως περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, η ποσότητα των ρυθμίσεων για τα πάντα, από τις οδοντόβουρτσες μέχρι τα τρόφιμα επιβάλλει κόστος για τις επιχειρήσεις, το οποίο μετακυλίεται στους καταναλωτές και δημιουργεί γραφειοκρατικά εμπόδια για καινοτόμες νεοφυείς επιχειρήσεις. 

Το νομοσχέδιο για το διατηρημένο δίκαιο της ΕΕ τερματίζει την υπεροχή του δικαίου της ΕΕ έναντι του δικαίου του Ηνωμένου Βασιλείου, ακυρώνει τις γενικές αρχές του δικαίου της ΕΕ στο δίκαιο του Ηνωμένου Βασιλείου (συμπεριλαμβανομένης της αρχής της προφύλαξης) και παρέχει στα δικαστήρια του Ηνωμένου Βασιλείου μεγαλύτερη ελευθερία να παρεκκλίνουν από τη διατηρούμενη νομολογία της ΕΕ.

Το πιο αμφιλεγόμενο είναι ότι θα «λήξει» όλους τους κανόνες της ΕΕ στο τέλος του 2023. Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση πρέπει να αποφασίσει εάν θα τροποποιήσει, θα καταργήσει ή θα αντικαταστήσει τη διατηρούμενη νομοθεσία της ΕΕ – ή θα παρατείνει την ημερομηνία αναθεώρησης έως τον Ιούνιο του 2026. Ο σχεδιασμός αυτός έχει ως στόχο να ενθαρρύνει την εκκίνηση της επανεξέτασης του συσσωρευμένου δικαίου. 

Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι η κυβέρνηση πρόκειται να καταργήσει τα δικαιώματα των εργαζομένων, την προστασία του περιβάλλοντος ή την υγεία και την ασφάλεια (ακόμα και αν, από πολλές απόψεις, θα έπρεπε να αποκλίνουμε πιο ριζικά). Η κυβέρνηση, για παράδειγμα, δεν έχει δείξει κανένα ενδιαφέρον για την απελευθέρωση των επαχθών κανονισμών εργασίας. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι το Ηνωμένο Βασίλειο θα αποκλίνει σε οποιοδήποτε συγκεκριμένο θέμα, και το να υποθέτει κανείς το αντίθετο ισοδυναμεί με πολιτική τρομολαγνεία. 

Ούτε η διαδικασία αυτή σημαίνει το τέλος της δημοκρατίας ή κάτι παρόμοιο. Το επίπεδο της υπουργικής διακριτικής ευχέρειας στο νομοσχέδιο για το Διατηρούμενο Δίκαιο της ΕΕ μπορεί να μην αντιστοιχεί στην τελειότητα της αθηναϊκής δημοκρατίας – σε έναν ιδανικό κόσμο, κάθε νόμος και κανονισμός της ΕΕ που διατηρείται θα έπρεπε να εξετάζεται και να μεταρρυθμίζεται ξεχωριστά από τους βουλευτές. Στον πραγματικό κόσμο, ωστόσο, δεν θα υπάρχει ποτέ αρκετός κοινοβουλευτικός χρόνος για μια τέτοια άσκηση. Αυτό σημαίνει ότι, στην πράξη, η μόνη εναλλακτική λύση έναντι της λήξης των νόμων είναι η αδράνεια – το να αφεθούν σε ισχύ οι θεσπισμένοι νόμοι της ΕΕ χωρίς κοινοβουλευτική εποπτεία. 

Πρέπει να θυμόμαστε ότι οι υπουργοί εκλέγονται και λογοδοτούν στη Βουλή. Υλοποιούν την εντολή των εκλογών του 2019. Το Κοινοβούλιο μπορεί πάντα να αντικαταστήσει την υπουργική δράση, μέσω νέας νομοθεσίας ή μιας «διαδικασίας αρνητικής επίλυσης». Η διάταξη του νομοσχεδίου δεν θα ισχύει επίσης για το διατηρούμενο δίκαιο της ΕΕ που είναι απαραίτητο για τη διατήρηση των υποχρεώσεων διεθνών συνθηκών, των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών ή της πρωτογενούς νομοθεσίας (όπως ο νόμος περί ισότητας ή ο νόμος για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία). 

Ο εκ των ιδρυτών των ΗΠΑ Τόμας Τζέφερσον πίστευε ότι το Σύνταγμα θα έπρεπε να ξαναγράφεται κάθε 19 χρόνια – έτσι ώστε κάθε γενιά να έχει την ευκαιρία να γράψει το δικό της ιδρυτικό έγγραφο. Αυτό το επίπεδο συνταγματικής ανατροπής θα ήταν χαοτικό. Αλλά όντως προκαλεί την περαιτέρω σκέψη ότι ίσως όλη η νομοθεσία και οι κανονισμοί θα πρέπει να έχουν ημερομηνία λήξης, ώστε κάθε γενιά να μπορεί να επαναξιολογήσει τι είναι (και τι δεν είναι) απαραίτητο – αντί να επιτρέπει στο παρελθόν να φυλακίζει το μέλλον. 

Αυτό δεν σημαίνει ότι το νομοσχέδιο για τους διατηρούμενους νόμους της ΕΕ πρέπει να γίνει άκριτα αποδεκτό. Το σχέδιο για τη λήξη των νόμων στο τέλος του 2023 μπορεί να μην παρέχει αρκετό χρόνο για να πραγματοποιηθεί η απαραίτητη ανάλυση. Ως απάντηση, οι υπουργοί και οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορεί απλώς να ακολουθήσουν τον εύκολο δρόμο της αντιγραφής και επικόλλησης της διατηρούμενης νομοθεσίας της ΕΕ στο εγχώριο δίκαιο του Ηνωμένου Βασιλείου και να χαρακτηρίσουν την αποστολή εκπληρωμένη.

Σε αυτό το σενάριο, η μεταρρύθμιση ή η κατάργηση της νομοθεσίας της ΕΕ δεν θα συνέβαινε ποτέ στην πραγματικότητα. Δεν υπάρχει επίσης καμία εγγύηση ότι η νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου θα βελτιώσει τη νομοθεσία που προέρχεται από την ΕΕ (απλώς δείτε τον καταστροφικό νόμο για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο ή τον νόμο για τις παγίδες κόλλας του 2022). 

Μακριά από τις υπερβολικές αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο πραγματικός κίνδυνος του νομοσχεδίου για τους διατηρούμενους νόμους της ΕΕ μπορεί να είναι η αποτυχία του να αποδειχθεί όσο ριζοσπαστικό χρειάζεται. 

-- 

Ο Matthew Less είναι επικεφαλής ζητημάτων Δημόσιας Πολιτικής στο Institute of Economic Affairs. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 25 Ιανουαρίου 2023 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια της Library of Economics and Liberty και τη συνεργασία του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών