Η διαμάχη περί σοσιαλιστικού υπολογισμού - τότε και σήμερα (μέρος 2)
Shutterstock
Shutterstock

Η διαμάχη περί σοσιαλιστικού υπολογισμού - τότε και σήμερα (μέρος 2)

Γράφει ο Kristian Niemietz

(Συνέχεια από το πρώτο μέρος)

Στις 20 Σεπτεμβρίου, ο επικεφαλής της Πολιτικής Οικονομίας του IEA, Δρ. Kristian Niemietz, έδωσε μια ομιλία στο Kings Maths School στο Λονδίνο με θέμα: «Η Διαμάχη περί Σοσιαλιστικού Υπολογισμού - τότε και τώρα». Το παρακάτω άρθρο βασίζεται στην ομιλία του.

Ο ισχυρισμός του Μίζες σχετικά με το ανέφικτο του οικονομικού υπολογισμού στον σοσιαλισμό άλλαξε τη συζήτηση με πολλούς τρόπους.

Πρώτον, ήταν μια πλήρης αντιστροφή της ευρέως διαδεδομένης εκείνη την εποχή άποψης: ότι ο καπιταλισμός ήταν χαοτικός (ο Μαρξ και ο Ένγκελς είχαν μιλήσει για «αναρχία στην παραγωγή»), ενώ μια σοσιαλιστική οικονομία θα σχεδιαζόταν ορθολογικά. Ακριβώς το αντίθετο, είπε ο φον Μίζες.

Μια καπιταλιστική οικονομία μπορεί να φαίνεται «χαοτική», επειδή κανείς δεν είναι υπεύθυνος για αυτήν συνολικά. Αλλά είναι το μόνο είδος οικονομίας που μας δίνει τη δυνατότητα να συγκρίνουμε ορθολογικά το κόστος και τα οφέλη των διάφορων τρόπων δράσης. Η «προγραμματισμένη» οικονομία είναι αυτή που είναι χαοτική, γιατί καθιστά αδύνατον τον γνήσιο σχεδιασμό:

«Έχουμε το θέαμα μιας σοσιαλιστικής οικονομικής τάξης που παραπαίει στον ωκεανό των πιθανών και νοητών οικονομικών συνδυασμών χωρίς την πυξίδα του οικονομικού υπολογισμού. Έτσι, στη σοσιαλιστική κοινοπολιτεία, κάθε οικονομική αλλαγή γίνεται ένα εγχείρημα του οποίου η επιτυχία δεν μπορεί ούτε να εκτιμηθεί εκ των προτέρων ούτε να προσδιοριστεί αργότερα αναδρομικά. Προχωράμε μόνο στο σκοτάδι. Ο σοσιαλισμός είναι η κατάργηση της ορθολογικής οικονομίας».

Δεύτερον, εξανάγκασε τους σοσιαλιστές οικονομολόγους να σκεφτούν πιο προσεκτικά πώς θα πρέπει να μοιάζει στην πράξη ο «οικονομικός σχεδιασμός». Μερικοί σοσιαλιστές προσπάθησαν να αντικρούσουν τα επιχειρήματα του Μίζες - αυτό ήταν που έκανε διαμάχη τη Διαμάχη για τον Σοσιαλιστικό Υπολογισμό. Ο Όσκαρ Λάνγκε, ένας οικονομολόγος που αργότερα θα γινόταν υψηλόβαθμο στέλεχος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Πολωνίας, έγραψε το 1936, σχεδόν σίγουρα ελαφρώς ειρωνικά:

«Οι σοσιαλιστές έχουν σίγουρα καλούς λόγους να είναι ευγνώμονες στον καθηγητή Μίζες, τον μεγάλο συνήγορο του διαβόλου για τον σκοπό τους. Διότι ήταν η ισχυρή αμφισβήτησή του που ανάγκασε τους σοσιαλιστές να αναγνωρίσουν τη σημασία ενός επαρκούς συστήματος οικονομικής λογιστικής που θα καθοδηγεί την κατανομή των πόρων σε μια σοσιαλιστική οικονομία. [...] Τα εύσημα για το ότι οι σοσιαλιστές αναγκάστηκαν να προσεγγίσουν συστηματικά αυτό το πρόβλημα ανήκει εξ ολοκλήρου στον καθηγητή Μίζες. [...] Ένα άγαλμα του καθηγητή Μίζες θα πρέπει να καταλάβει μια τιμητική θέση στη μεγάλη αίθουσα του Υπουργείου Κοινωνικοποίησης ή του Κεντρικού Συμβουλίου Σχεδιασμού του σοσιαλιστικού κράτους».

Ο Λάνγκε πίστευε ότι ο φον Μίζες έκανε εντέλει λάθος και ότι το κράτος μπορούσε να καθορίσει τις τιμές εξίσου καλά με την αγορά:

«Σε μια σοσιαλιστική οικονομία […] η διαδικασία προσδιορισμού της τιμής είναι αρκετά ανάλογη με την αντίστοιχη σε μια ανταγωνιστική αγορά. Το Κεντρικό Συμβούλιο Προγραμματισμού εκτελεί τις λειτουργίες της αγοράς. […] Η υποκατάσταση των λειτουργιών της αγοράς από τον σχεδιασμό είναι εφικτή και εφαρμόσιμη».

Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά μέχρι αυτό το σημείο, οι σοσιαλιστές δεν είχαν ποτέ πραγματικά σκεφτεί πώς θα λειτουργούσε στην πράξη μια σοσιαλιστική οικονομία. Ο Μαρξ και ο Ένγκελς σίγουρα δεν είχαν ασχοληθεί ποτέ με αυτό. Ακόμη και ο Λένιν είχε μόνο αυτό να πει:

«Όλοι οι πολίτες μετατρέπονται σε μισθωτούς υπάλληλους του κράτους που αποτελείται από τους ένοπλους εργάτες. Όλοι οι πολίτες γίνονται υπάλληλοι και εργάτες ενός ενιαίου πανεθνικού κρατικού «συνδικάτου».

Το μόνο που απαιτείται είναι να εργάζονται ισότιμα, να επιτελούν το μερίδιο εργασίας που τους αναλογεί και να λαμβάνουν ίσες αμοιβές. Η λογιστική και ο έλεγχος που είναι απαραίτητος για αυτό έχουν απλοποιηθεί από τον καπιταλισμό στο έπακρο και έχουν περιοριστεί στις εξαιρετικά απλές πράξεις - τις οποίες μπορεί να εκτελέσει κάθε εγγράμματος άνθρωπος - της επίβλεψης και της καταγραφής, της γνώσης των τεσσάρων πράξεων της αριθμητικής και της έκδοσης των κατάλληλων αποδείξεων».

Αυτό είναι όλο. Τόσο εύκολο. Λίγη τήρηση βιβλίων και έκδοση αποδείξεων και η δουλειά έγινε. Μετά τη Ρωσική Επανάσταση, αυτός, ή μάλλον, οι άνθρωποι που ήταν αρκετά ατυχείς να υποβληθούν σε αυτό το πείραμα, έμαθαν με τον δύσκολο τρόπο ότι η οικονομία είναι κάτι περισσότερο από την έκδοση αποδείξεων.

Τέλος πάντων - αυτός ήταν ο πρώτος γύρος της Διαμάχης για τον Σοσιαλιστικό Υπολογισμό. Ένας από τους μαθητές του Μίζες, ο μελλοντικός νομπελίστας Φρίντριχ Χάγιεκ, βελτίωσε αργότερα τα επιχειρήματα.

Ο Χάγιεκ κατέστησε σαφέστερο τι ακριβώς καθιστά τις τιμές της αγοράς ένα τόσο ζωτικής σημασίας εργαλείο και γιατί οι κρατικές τιμές δεν ήταν επαρκές υποκατάστατό τους.

Η βασική ιδέα είναι η εξής:

Σε μια προηγμένη, πολύπλοκη οικονομία, βασιζόμαστε στην εξειδίκευση και στον καταμερισμό της εργασίας. Κανείς δεν ξέρει πώς να τα κάνει όλα. Δεν υπάρχουν χειρουργοί εγκεφάλου που να είναι επίσης σπουδαίοι υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, ποιητές, μεταφραστές και ειδικοί στην εξωτερική πολιτική. Όλοι όμως ξέρουν πώς να κάνουν κάτι. Έτσι όλοι κάνουμε διαφορετικά πράγματα, και στη συνέχεια κάνουμε αυτά τα διαφορετικά κομμάτια να ταιριάζουν μεταξύ τους.

Με τον ίδιο τρόπο, οι προηγμένες, πολύπλοκες οικονομίες βασίζονται σε μια κατανομή της γνώσης. Κανείς δεν ξέρει τα πάντα για την οικονομία. Κανείς δεν ξέρει περισσότερο από ένα πολύ μικρό μέρος της. Όλοι όμως ξέρουμε από κάτι. Όλοι έχουμε μια κάποια σχετική οικονομική γνώση: ίσως για τον κλάδο στον οποίο εργαζόμαστε, την περιοχή στην οποία ζούμε ή αν μη τι άλλο – όλοι γνωρίζουμε τις προτιμήσεις μας καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον.

Όλοι φέρνουμε κάποια γνώση στην αγορά. Η αγορά συγκεντρώνει όλη αυτή τη γνώση και τη διαδίδει. Ένα παράδειγμα που χρησιμοποίησε ο Χάγιεκ ήταν αυτό μιας ξαφνικής πτώσης της προσφοράς κασσίτερου κάπου στον κόσμο, ή εναλλακτικά, της ανακάλυψης μιας νέας βιομηχανικής χρήσης για τον κασσίτερο, που οδηγεί σε ένα άλμα στη ζήτηση.

Οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουμε την παραμικρή ιδέα για αυτόν τον τομέα της οικονομίας. Δεν γνωρίζουμε τίποτα για την εξόρυξη του κασσίτερου και δεν έχουμε ιδέα ότι αυτό συνέβη. Αλλά δεν χρειάζεται να το γνωρίζουμε. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να παρατηρήσουμε ότι οι τιμές του κασσίτερου και οι τιμές των προϊόντων που περιέχουν κασσίτερο έχουν αυξηθεί και να αντιδράσουμε σε αυτό με κάποιο τρόπο.

Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν κασσίτερο για την κατασκευή επίπλων, για παράδειγμα, μπορεί να αναζητήσουν κάποιο υποκατάστατο. Οι καταναλωτές μπορούν να στραφούν σε ένα εναλλακτικό προϊόν που χρησιμοποιεί λιγότερο κασσίτερο ή, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, απλώς να μειώσουν την κατανάλωση προϊόντων που περιέχουν κασσίτερο. Ταυτόχρονα, κάποιος, κάπου, θα εντοπίσει την ευκαιρία για κέρδος και θα προσπαθήσει να φέρει νέες προμήθειες κασσίτερου ή κοντινά υποκατάστατα στην αγορά.

Όλοι το κάνουμε αυτό πολλές φορές μέσα στη μέρα: αντιδρούμε στις αλλαγές των τιμών, μερικές φορές σχεδόν αυτόματα, συνήθως χωρίς να γνωρίζουμε τίποτα για το τι τις προκάλεσε. Και δεν χρειάζεται να το ξέρουμε αυτό. Κάποιος, κάπου, το προκαλεί, και η γνώση του περιέχεται στις τιμές. Οι οικονομικές συνθήκες αλλάζουν συνεχώς, με τρόπους που ως επί το πλείστον αγνοούμε, και μέσω του συστήματος των τιμών, σχετικά κομμάτια αυτής της γνώσης εξαπλώνονται σε όλη την οικονομία.

Οι σχεδιασμένες οικονομίες δεν διαθέτουν αυτόν τον μηχανισμό. Βασίζονται σε ένα συμβούλιο σχεδιασμού για τη συλλογή και αξιολόγηση όλων των σχετικών πληροφοριών. Ο Χάγιεκ δεν πήγε το επιχείρημα τόσο μακριά όσο ο Μίζες: δεν είπε ότι μια σοσιαλιστική οικονομία είναι κυριολεκτικά ανέφικτη. Είπε απλώς ότι είναι ένας πολύ κατώτερος τρόπος οργάνωσης μιας οικονομίας.

Συνεχίζεται…

*Ο Kristian Niemietz είναι επικεφαλής ζητημάτων Πολιτικής Οικονομίας στο Institute of Economic Affairs.    

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 22 Σεπτεμβρίου 2023 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του Institute of Economic Affairs και τη συνεργασία του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών.