Τα ΜΜΕ ανοίγουν την πόρτα στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Springer - ChatGPT

Τα ΜΜΕ ανοίγουν την πόρτα στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου ανακοινώθηκε μία συμφωνία που κατά πολλούς μπορεί να αποτελέσει την αρχή για τη μεταμόρφωση των μέσων μαζικής ενημέρωσης και του κόσμου της δημοσιογραφίας.

Όπως αναφέρεται στην κοινή ανακοίνωση του δημοσιογραφικού οίκου Axel Springer και της OpenAI, η συμφωνία μεταξύ των δύο μερών έχει ως στόχο την ενδυνάμωση της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Πριν προχωρήσουμε περισσότερο, αξίζει να πούμε δύο λόγια για τις δύο επιχειρήσεις.

Ο όμιλος Axel Springer έχει τη βάση του στο Βερολίνο της Γερμανίας και δραστηριοποιείται σε πάνω από 40 χώρες ανά τον κόσμο, με εφημερίδες, περιοδικά και ηλεκτρονικό ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Είναι μία από τις ισχυρότερες επιχειρήσεις του κλάδου στον κόσμο, με πάρα πολύ γνωστά σήματα όπως οι γερμανικές εφημερίδες (έντυπες και ηλεκτρονικές) Bild και «Die Welt» και τα αμερικανικά διαδικτυακά ενημερωτικά δίκτυα Politico, Insider και «Business Insider».

Από την άλλη, είναι δύσκολο να βρούμε άλλη επιχείρηση που να βρίσκεται τόσο συχνά στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος όσο η OpenAI η οποία θεωρείται από πολλούς ως η πρωτοπόρος εταιρεία του χώρου της Τεχνητής Νοημοσύνης και τάραξε τα νερά πριν περίπου έναν χρόνο με την εμφάνιση του δικού της ChatGPT. Ποιο είναι όμως το αντικείμενο της συμφωνίας;

Σύμφωνα με την επίσημη κοινή ανακοίνωση, οι χρήστες του ChatGPT θα λαμβάνουν περιλήψεις επιλεγμένου ειδησεογραφικού περιεχομένου που θα προέρχεται από τα έντυπα και τις ιστοσελίδες που ανήκουν στον όμιλο Axel Springer. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως στις περιλήψεις αυτές θα περιλαμβάνεται και περιεχόμενο στο οποίο έχουν πρόσβαση μόνο επί πληρωμή συνδρομητές.

Οι απαντήσεις του ChatGPT στις ερωτήσεις των χρηστών θα συνοδεύονται από την παράθεση των άρθρων πάνω στην περίληψη των οποίων βασίζονται, καθώς και από διαδικτυακούς συνδέσμους προς τα πρωτότυπα άρθρα. Επίσης, το ενημερωτικό και ειδησεογραφικό υλικό από τον όμιλο Springer θα χρησιμοποιείται για την «εκπαίδευση» των μοντέλων και των αλγορίθμων της OpenAI ChatGPT.

Οι τίτλοι και τα σχόλια των διεθνών ειδησεογραφικών ιστοσελίδων και πρακτορείων μας δείχνουν αμέσως πόσο σημαντική θεωρείται η παραπάνω συμφωνία. Το CNBC αναφέρεται σε μία συμφωνία χωρίς προηγούμενο, οι Financial Times εκτιμούν πως η συνεργασία των δύο επιχειρήσεων θέτει τις βάσεις για μία νέα πλατφόρμα συνεργασίας μεταξύ των μέσων ενημέρωσης και των κολοσσών της τεχνολογικής βιομηχανίας και οι New York Times βλέπουν εκεχειρία μεταξύ ενός γίγαντα των μέσων ενημέρωσης και της OpenAI. 

Οι New York Times εκτιμούν μάλιστα πως η συμφωνία μπορεί να μεταμορφώσει τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Οι Financial Times την χαρακτηρίζουν συμφωνία ορόσημο και προσθέτουν πως συνιστά τεράστια πρόοδο στην προσπάθεια της παγκόσμιας βιομηχανίας ενημέρωσης να εξασφαλίσει το επιχειρηματικό της μέλλον μπροστά στην επέλαση της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Η ίδια εφημερίδα μνημονεύει και την άποψη του αναλυτή της βιομηχανίας μαζικής ενημέρωσης Ian Whittaker, ο οποίος περιγράφει την συμφωνία ως ένα μοντέλο για όλους τους υπόλοιπους. Το μοντέλο στο οποίο αναφέρεται ο αναλυτής έχει σχέση με το γεγονός πως η OpenAI συμφώνησε να πληρώνει τον οίκο Springer για την χρήση του περιεχομένου του. Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ της αγγλικής εφημερίδας, η συμφωνία προβλέπει την εφ’ άπαξ αμοιβή του ομίλου Springer για την χρήση προϋπάρχοντος ειδησεογραφικού (ιστορικού όπως λέγεται συχνά) υλικού και την συνεχή αμοιβή του για την χρήση νέου περιεχομένου που θα παράγουν οι συντάκτες του.

Πάλι σύμφωνα με τους FT, τα δημοφιλή άρθρα θα φέρνουν μεγαλύτερα έσοδα στην Axel Springer. Το οικονομικό μέρος της συμφωνίας έχει παραμείνει μυστικό αλλά οι πληροφορίες του διεθνούς Τύπου αναφέρονται σε ποσά κοντά στα 100 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως η συμφωνία αυτή δεν δίνει καμία αποκλειστικότητα στην OpenAI, καθώς ο όμιλος Springer είναι ελεύθερος να κάνει κάτι ανάλογο και με άλλες επιχειρήσεις.

Το καλοκαίρι που πέρασε, η OpenAI είχε κάνει μία συμφωνία για τη χρήση ειδησεογραφικού περιεχομένου με το Associated Press αλλά με πολύ στενότερο πεδίο εφαρμογής.

Το γεγονός πως μία τόσο μεγάλη επιχείρηση των Μ.Μ.Ε. προχώρησε σε μία ευρεία συμφωνία με επιχείρηση του κλάδου της Τεχνητής Νοημοσύνης δείχνει και το πόσο επιθυμούν οι εταιρείες που παράγουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο να αποφύγουν ό,τι έγινε με την ξαφνική επέλαση των μηχανών αναζήτησης. Η εμφάνιση των μηχανών αυτών που έκαναν εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους να αναζητούν τις ειδήσεις μέσα από αυτές είχε καταφέρει ισχυρό πλήγμα στα έσοδα ομίλων όπως ο Axel Springer αφού οι χρήστες δεν είχαν καμία ανάγκη να επισκεφθούν τις πηγές των ειδήσεων.

Η, σε εξέλιξη ευρισκόμενη, υποκατάσταση των μηχανών αναζήτησης τύπου Google από τις εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης τύπου Chat GPT δίνει στους παραγωγούς ειδησεογραφικού περιεχομένου μία σπάνια ευκαιρία να αλλάξουν επ’ ωφελεία τους τους όρους του παιχνιδιού. Η πίεση που ασκούν εδώ και καιρό οι εποπτικές αρχές ανά τον κόσμο στις μεγάλες τεχνολογικές επιχειρήσεις για να αρχίσουν να αμείβουν δίκαια τους δημιουργούς βοηθά τις ειδησεογραφικές επιχειρήσεις να κινηθούν πιο αποτελεσματικά.

Το γεγονός πως η OpenAI έσπευσε να συνάψει συμφωνία με έναν από τους πιο ισχυρούς ομίλους Μ.Μ.Ε. στον κόσμο ίσως δείχνει πως η εταιρεία – και μέσω αυτής η Microsoft που είναι ο βασικός υποστηρικτής της – θέλει να ξεκινήσει με σωστό τρόπο την νέα εποχή, έτσι ώστε να αποφύγει μελλοντικές προστριβές με τους παραγωγούς ειδησεογραφικού περιεχομένου και φυσικά με τις εποπτικές αρχές ανά τον κόσμο.

Εδώ αξίζει να επισημάνουμε πως οι New York Times πήγαν το πράγμα λίγο πιο μακριά, καθώς πιθανολογούν πως η OpenAI (και μέσω αυτής η Microsoft) διάλεξε τον όμιλο Axel Springer για να κάνει την πρώτη της τέτοια συμφωνία λόγω της ικανότητας του γερμανικού ομίλου να «πείθει» τις κατά τόπους εποπτικές αρχές αλλά και τους νομοθέτες για την ορθότητα των απόψεών της.

Καθόλου απίθανο να έχουν δίκιο οι συντάκτες των New York Times, οι οποίοι είναι βέβαιο πως παρακολουθούν πολύ προσεκτικά αυτές τις εξελίξεις, καθώς από την έκβαση των διαπραγματεύσεων που σίγουρα έχουν αυτή την εποχή όλες οι επιχειρήσεις των μέσων μαζικής ενημέρωσης με τις τεχνολογικές εταιρείες που κινούνται στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης κρίνεται και το δικό τους επαγγελματικό μέλλον.

Όπως άλλωστε και το επαγγελματικό μέλλον κάθε είδους δημιουργών που αργά ή γρήγορα μπορεί να απειληθούν από την πιθανή κατάχρηση των εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης που σταδιακά κατακλύζουν τη ζωή μας. Αν η συμφωνία Springer – OpenAI βρει γρήγορα πολλούς μιμητές, θα είναι ίσως μία ένδειξη πως αυτή τη φορά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι δημιουργοί που εργάζονται σε αυτά θα καταφέρουν να αντιμετωπίσουν πιο αποτελεσματικά την επέλαση της τεχνολογίας.