Η τελική στάση του ΣτΕ και η μορφή με την οποία θα ψηφιστεί το νέο νομοσχέδιο θα κρίνουν την επόμενη μέρα για εκατοντάδες επαγγελματίες του χώρου.
Αναλυτικότερα, ένα χρόνο μετά την προσφυγή του Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA) στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της εγκυκλίου της ΑΑΔΕ που χαρακτήριζε κάθε ακίνητο βραχυχρόνιας μίσθωσης ως υποκατάστημα, το θέμα επαναφέρεται και προκαλεί νέα ένταση στην αγορά.
Να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με την εγκύκλιο, για κάθε τέτοιο «υποκατάστημα» προβλεπόταν ετήσιο τέλος επιτηδεύματος 600 ευρώ, επιπλέον της υποχρέωσης καταβολής ΦΠΑ, τέλους παρεπιδημούντων και τέλους κλιματικής αλλαγής ανά διανυκτέρευση.
Τον περασμένο Απρίλιο, το Β’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με την Απόφαση Α602/2025 έκανε δεκτή σε πρώτο βαθμό την προσφυγή του STAMA, κρίνοντας μη σύννομη την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος με βάση την επίμαχη εγκύκλιο της ΑΑΔΕ. Η υπόθεση, ωστόσο, παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΣτΕ, η οποία θα κρίνει οριστικά το ζήτημα τους επόμενους μήνες.
Η απόφαση του Β’ Τμήματος ερμηνεύθηκε ως θετικό πρόσημο για τους επαγγελματίες του κλάδου, αλλά δεν είχε ακόμα κανονιστικό χαρακτήρα. Έτσι, όλα πλέον κρέμονται από την επικείμενη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Αν η προσφυγή του STAMA γίνει οριστικά δεκτή, τότε το τέλος επιτηδεύματος ίσως καταπέσει ή περιοριστεί. Αν απορριφθεί, το νέο καθεστώς θα παγιωθεί και ενδεχομένως επεκταθεί.
Κρίσιμο σημείο για το μέλλον πολλών επιχειρήσεων
Η υπόθεση αποτελεί κρίσιμο σταυροδρόμι για τη φορολόγηση και βιωσιμότητα των επιχειρήσεων στο χώρο της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Η τελική έκβαση της Ολομέλειας καλεί σε στρατηγική επαγρύπνηση και προετοιμασία, τόσο από τις εταιρείες διαχείρισης όσο και από ιδιοκτήτες με πάνω από ένα ακίνητο στην πλατφόρμα Airbnb.
Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει ακόμη οριστική δικαστική απόφαση. Η Ολομέλεια αναμένεται να κρίνει αν η αισθητά αυξημένη φορολογική επιβάρυνση είναι συνταγματικά και νομικά θεμελιωμένη.
Όσοι είναι στον χώρο αναμένουν την προσεχή απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, πιθανόν μέσα στους επόμενους μήνες. Αν δικαιωθούν οι προσφεύγοντες δε θα ισχύσει πλέον το τέλος των 600 €/ακίνητο και η κυβέρνηση ίσως προχωρήσει σε νομοθετική διόρθωση ή ερμηνευτική εγκύκλιο.
Αν απορριφθεί η προσφυγή τότε θα ισχύει η εγκύκλιος και οι επιχειρήσεις θα επιβαρυνθούν κανονικά από το 2024 και μετά.
Ο Νίκος Γαβαλάς, Πρόεδρος της STAMA (Short Term Accommodation Management) μίλησε στον Liberal για το θέμα.
Συνέντευξη στη Μαρία Γεωργιάδου
Πόσο επηρεάζει αυτό το ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο της Κυβέρνησης τη βραχυχρόνια μίσθωση;
Εμείς πήγαμε στην Ολομέλεια, όμως το θέμα είναι ότι τώρα προσπαθούν να το περάσουν ως νόμο του κράτους, ενδεχομένως να περάσει και νωρίτερα από την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ που θα είναι σε μερικούς μήνες, οπότε βλέπουμε στην πράξη πως το Κράτος πάει να το επιβάλλει απευθείας μέσω νόμου. Δεν ξέρω αν πρέπει να με εκπλήσσουν οι ενέργειες της Κυβέρνησης. Δε θέλω να μπω σε λεπτομέρειες για το παράλογο τέλος των 8 ευρώ ανά διανυκτέρευση, το οποίο έχει να κάνει και με αυτό, ανεξάρτητα από το είδος του καταλύματος όσον αφορά στο κομμάτι της κλιματικής κρίσης.
Από το ύφος σας θα έλεγε κανείς ότι περιμένατε κάτι τέτοιο
Γενικότερα έχουμε παρατηρήσει ότι υπάρχει συντονισμένα ένας στοχευμένος πόλεμος της Κυβέρνησης, όχι μόνο κατά της βραχυχρόνιας, αλλά και του επιχειρείν συνολικά, καθώς είμαστε ένας κλάδος που έχει συμμόρφωση κατά 95% και φέρνει έσοδα στα κρατικά ταμεία πάνω από 1 δισ. ευρώ. Με όλες αυτές τις κινήσεις νομίζω ότι δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με έναν ανελέητο φοροεισπρακτικό πόλεμο.
Όσον αφορά το υποκατάστημα, σκεφτείτε ότι μια εταιρεία η οποία διαχειρίζεται για λογαριασμό ιδιοκτητών, επειδή δεν μπορούν να το κάνουν μόνοι τους, 100 διαμερίσματα θα πρέπει να δηλώσει 100 διαφορετικά υποκαταστήματα. Να πληρώσει δηλαδή 60.000 φόρο, ανεξαρτήτως τι έσοδα φέρνουν αυτά τα καταλύματα, από τα οποία κιόλας δεν εκπίπτουν και ως έξοδα. Το τέλος επιτηδεύματος δεν εκπίπτει και είναι τελείως διαφορετικό σε μια εταιρεία να έχει 1000 ευρώ και τελείως διαφορετικό να είναι σε μια εταιρεία με μεγάλα μεγέθη.
Αυτό δείχνει και μια προχειρότητα στον συλλογισμό και δεν ξέρω με ποια λογική το έκαναν πέραν του «ας βάλουμε και άλλα λεφτά στα ταμεία και ας προσπαθήσουμε να εξοντώσουμε τον κλάδο με αυτό τον τρόπο».
Πιστεύετε ότι είναι μια συλλογική προσπάθεια της Κυβέρνησης να μειωθεί το Airbnb;
Προσπάθεια της κυβέρνησης ήταν αυτό που έκανε με τον Δήμο Αθηναίων. Ένας τρόπος που σκέφτηκαν ήταν ότι δε βγαίνουν νέες άδειες. Αυτό μπορώ να πω ότι είναι -παρά το ότι δεν απέδωσε με κανένα δεδομένο στην πράξη- λίγο πιο ξεκάθαρο. «Ότι βάλατε μέχρι τώρα και εφεξής τίποτα». Το να μπαίνουν επιπλέον φόροι, οι οποίοι αλλάζουν κάθε τρεις μήνες και να βγαίνει κάθε υπουργός και λέει εγώ θέλω τόσα…
Γιατί το λέτε αυτό;
Σας θυμίζω ότι το τέλος κλιματικής αλλαγής ήταν 1,5 ευρώ και έχει πάει στα 8 ευρώ. Προσωπικά δεν έχω καμία εμπιστοσύνη πλέον γιατί μπορεί να το πάνε του χρόνου στα 15 ευρώ, δε θα με εκπλήξει τίποτα πλέον.
Πρέπει να το δούμε συνολικά, όχι μόνο ως κλάδος, που επιχειρούμε σωστά σε αυτό. Πρέπει να εξετάσουμε συνολικά πόσο ένας επενδυτής εμπιστεύεται μια Κυβέρνηση που έχει ένα τόσο ασταθές φορολογικό περιβάλλον και ανά τρίμηνο μπορεί να σου βγάλει και κάτι άλλο και να σου ανατρέψει τα δεδομένα.
Ειδικά όμως σαν κλάδος πως θα κινηθείτε;
Εμείς κρίναμε ότι ήταν αντισυνταγματικό, ότι δεν έχει καμία πρακτική και επιχειρηματική λογική γι’ αυτό καταφύγαμε στο συμβούλιο της Επικρατείας με μεγάλα έξοδα, αλλά θεωρήσαμε ότι ήταν η σωστότερη κίνηση. Από εκεί και πέρα εάν αυτό γίνει νόμος του Κράτους ή εάν η Ολομέλεια του ΣτΕ για κάποιο λόγο το βγάλει σωστό και εμείς θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτό.
Τι θα κάνετε δηλαδή;
Θα αλλάξουμε το μοντέλο που λειτουργούμε ενδεχομένως και ο καθένας θα πράξει όπως κρίνει. Αν θέλετε και ο θεσμικός μας ρόλος δεν είναι κάθε φορά στο οτιδήποτε βγαίνει να το στέλνουμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας επειδή κάποιος δεν έχει γνώση της αγοράς και αποφάσισε να περάσει κάτι.