Τζορτζ Κλούνεϊ: Θα επιμείνουμε μέχρι να επιστρέψουν τα Γλυπτά στην Ελλάδα
AP Photo/Kirsty Wigglesworth
AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Τζορτζ Κλούνεϊ: Θα επιμείνουμε μέχρι να επιστρέψουν τα Γλυπτά στην Ελλάδα

Την πεποίθηση ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα επιστρέψουν στην Ελλάδα υπογράμμισε ο ηθοποιός Τζορτζ Κλούνεϊ. «Θα επιστρέψουν. Το ξέρω», σημείωσε, και τόνισε πως τόσο ο ίδιος, όσο και η σύζυγός του και δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Αμάλ Κλούνεϊ, «θα συνεχίσουν να πιέζουν μέχρι να γίνει. Δεν υπάρχει αμφιβολία».

Παρά το γεγονός ότι η βρετανική νομοθεσία και συγκεκριμένα ο Νόμος του Βρετανικού Μουσείου του 1963, απαγορεύει τη μόνιμη απομάκρυνση αντικειμένων από τις συλλογές του, ο Τζορτζ Κλούνεϊ εμφανίζεται αμετακίνητος. «Υπάρχουν πολλά ιστορικά αντικείμενα που πρέπει να επιστραφούν στους αρχικούς τους κατόχους, αλλά κανένα δεν είναι πιο σημαντικό από τα Γλυπτά του Παρθενώνα», ανέφερε σε επιστολή του προς την πρόεδρο της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών, Τζάνετ Σάσμαν.

Ο Tζορτζ Κλούνεϊ φέρεται να συνομίλησε πρόσφατα με την ίδια, επαναλαμβάνοντας την άποψή του ότι «τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στον αρχικό τους κάτοχο». Οι δηλώσεις του έγιναν στη Νέα Υόρκη, όπου αυτή την περίοδο πρωταγωνιστεί στη θεατρική εκδοχή της ταινίας «Good Night, and Good Luck».

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη δημόσια παρέμβασή του για το ζήτημα έγινε τον Φεβρουάριο του 2014, κατά την προώθηση της ταινίας «The Monuments Men» στο Βερολίνο, μιας ταινίας που ασχολείται με την προσπάθεια των Συμμάχων να επαναπατρίσουν έργα τέχνης που είχαν λεηλατηθεί από τους Ναζί. Τότε, ο Τζορτζ Κλούνεϊ είχε δηλώσει: «Η επιστροφή των Γλυπτών στην Ελλάδα είναι το σωστό».

Η δήλωσή του προκάλεσε την οργή του τότε δημάρχου του Λονδίνου, Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος ειρωνεύτηκε ότι «κάποιος πρέπει επειγόντως να επιστρέψει στον Κλούνεϊ τα δικά του γλυπτά», κατηγορώντας τον ότι «υποστηρίζει μια χιτλερική ατζέντα για τα πολιτιστικά κειμήλια του Λονδίνου». Τότε, ο Τζορτζ Κλούνεϊ είχε απαντήσει με σαρκασμό, αποκαλώντας τις δηλώσεις του Τζόνσον «υπερβολές ποτισμένες με ουίσκι».

Το ίδιο έτος, η Αμάλ Κλούνεϊ συμμετείχε σε ομάδα νομικών εμπειρογνωμόνων που συνέταξε 600σέλιδη έκθεση με προτάσεις προς την ελληνική κυβέρνηση για τη νομική διεκδίκηση των Γλυπτών. Αν και οι προτάσεις εκείνες δεν υιοθετήθηκαν τελικά, το υλικό κυκλοφόρησε ως βιβλίο με τίτλο «Who Owns History?». Η ίδια χαρακτήρισε το έργο αυτό «κραυγή δικαιοσύνης», επισημαίνοντας ότι «παρουσιάζει τεκμηριωμένα το αίτημα επανένωσης των Γλυπτών στην Αθήνα, μια για πάντα».

Σε επίσημη διαδικτυακή του τοποθέτηση, το Βρετανικό Μουσείο υποστηρίζει ότι ο λόρδος Έλγιν ενήργησε με τη νόμιμη έγκριση των αρχών τόσο στην Αθήνα όσο και στο Λονδίνο. Επιπλέον, οι επιμελητές του υποστηρίζουν πως «τα Γλυπτά προσφέρουν σημαντικά οφέλη στο κοινό ως μέρος της παγκόσμιας συλλογής του Μουσείου». Το Μουσείο τονίζει επίσης ότι δεν έχει δεχτεί ποτέ επίσημο αίτημα δανεισμού από την Ελλάδα, αλλά μόνο αίτημα για την πλήρη και μόνιμη απομάκρυνσή τους, κάτι που αντιτίθεται στο υπάρχον νομικό πλαίσιο.