Η επιστροφή του κόκκινου τηλεφωνικού θαλάμου στην Αγγλία
Shutterstock
Shutterstock

Η επιστροφή του κόκκινου τηλεφωνικού θαλάμου στην Αγγλία

Το 2006 κυκλοφόρησε στη Βρετανία κατάλογος με τις 10 κορυφαίες σχεδιαστικές καινοτομίες της χώρας. Μαζί με το Mini του ελληνικής καταγωγής σερ Άλεκ Ισιγόνη, το καταδιωκτικό Spitfire και τον χάρτη του λονδρέζικου μετρό, φιγουράρουν στη λίστα οι κόκκινες τηλεφωνικές καμπίνες, τα κοσμαγάπητα σημεία σταθερής τηλεφωνίας που επιβλήθηκαν με το χρώμα τους στο συννεφιασμένο Λονδίνο. Παρόλο που είναι από τα πιο δημοφιλή σχέδια στον κόσμο, η κυριαρχία του διαδικτύου και η εκτεταμένη χρήση του κινητού τηλεφώνου, έμοιαζε ταφόπλακα για τους κόκκινους θαλάμους. Κάποιοι παθιασμένοι μάστορες αντιστέκονται σθεναρά στη λήθη και κατάφεραν να ζωντανέψουν ξανά το κόκκινο που σημάδεψε μια χώρα. 

Ένας από αυτούς είναι ο Καρλ Μπουρζέ (Carl Burge, Bρετανός, παρά το γαλλικό όνομα). Στο εργαστήριό του, γεμάτο από αναμνηστικά εποχής και σκουριασμένες αντλίες βενζίνης, βάζει τις τελευταίες πινελιές σε έναν εμβληματικό θάλαμο. Για περισσότερα από 20 χρόνια, ο 54χρονος άνδρας έχει δώσει ξανά πνοή σε αυτές τις «θρυλικές» αλλά με εμφανή τα σημάδια του χρόνου καμπίνες που είχαν να αντιπαλέψουν και το υγρό βρετανικό κλίμα.

«Αν στείλετε ταχυδρομική κάρτα οπουδήποτε στον κόσμο με μόνο μια φωτογραφία ενός κόκκινου τηλεφωνικού θαλάμου, το 95% των ανθρώπων θα σκεφτεί την Αγγλία», δηλώνει στο Γαλλικό Πρακτορείο για να επισημάνει την «αγγλικότητα» που κουβαλά το ξεχωριστό αντικείμενο. Από την εμφάνισή τους, τη δεκαετία του 1920, οι καμπίνες έγιναν ένα από τα κύρια σύμβολα της πρωτεύουσας και ολόκληρου του Ηνωμένου Βασιλείου.

Σήμερα, όμως, υπάρχουν μόνο 20.000 δημόσια τηλέφωνα σε κατάσταση λειτουργίας (σε σύγκριση με τα 100.000 σημεία τη δεκαετία του 1990), συμπεριλαμβανομένων των 3.000 παραδοσιακών κόκκινων θαλάμων, σύμφωνα με τα στοιχεία των επίσημων βρετανικών τηλεπικοινωνιών.

Πηγή φωτ.: Shutterstock

Περίπου 7.200 κόκκινοι τηλεφωνικοί θάλαμοι που βρέθηκαν εκτός λειτουργίας, ανακαινίστηκαν από κοινότητες, συλλόγους κι από εκκλησίες. Το δημόσιο αίσθημα δεν τους πέταξε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, αλλά ούτε και σε κάποιο μουσείο. Όσοι τέθηκαν εκ νέου σε λειτουργία από τις τοπικές αρχές κι από φορείς με δημόσιο χαρακτήρα, μετατράπηκαν σε μίνι βιβλιοθήκες, περίπτερα πληροφοριών για τουρίστες, ακόμη και απινιδωτές (μικρά αλλά θαυματουργά κέντρα υγείας που μπορούν να ανατάξουν μια θανατηφόρα καρδιακή αρρυθμία).

Άλλες καμπίνες μπορούν επίσης να ενοικιαστούν για επαγγελματική χρήση, όπως το κατάστημα τιραμισού «Walkmisu» στο κεντρικό Λονδίνο. Στην άκρη της πλατείας Ράσελ, ο Ντανιέλο Μπενεντέτι έχει στήσει μέσα σε δύο κόκκινους τηλεφωνικούς θαλάμους το μαγαζί του προκαλώντας καθημερινά ουρές από κόσμο που περιμένει υπομονετικά για να απολαύσει το διάσημο ιταλικό επιδόρπιο.

«Πιστεύω ότι ήταν κίνηση ματ ο συνδυασμός της αγγλικής με την ιταλική παράδοση», εξηγεί στο Γαλλικό Πρακτορείο. Το άνοιγμα ενός καταστήματος σε καμπίνα, κοστίζει λιγότερο από ένα παραδοσιακό κατάστημα, αλλά δεν στερείται τίποτε σε σχέση με μία μικρή επιχείρηση. Οι δύο τηλεφωνικοί θάλαμοι είναι εξοπλισμένοι με ράφια, ψυγείο και καφετιέρα, διατηρώντας την εξωτερική τους ταυτότητα.

Σύμφωνα με τον Μπρουζέ, η αποκατάσταση ενός τηλεφωνικού θαλάμου διαρκεί κατά μέσο όρο έξι εβδομάδες και ξεκινά με μια «προσεκτική», αλλά ριζική αποσυναρμολόγηση που φτάνει ως το κόκκαλο. «Ποτέ δεν ξέρεις τι θα βρεις κάτω από το χρώμα. Μπορεί εξίσου εύκολα να ανακαλύψεις ένα αληθινό στολίδι όπως ένας δεινόσαυρος που έχει φθαρεί με τα χρόνια» εξηγεί και φανερώνει έτσι την αγάπη για το αντικείμενό του.

Ο Βρετανός έχει δει αμέτρητες κόκκινες καμπίνες να περνούν από το συνεργείο του στο King's Lynn, στην ανατολική Αγγλία, συχνά σπασμένες, με τζάμια που λείπουν ή σάπιες ξύλινες πόρτες. Μόλις το πλαίσιο από χυτοσίδηρο απαλλαγεί από όλα του τα εξαρτήματα, περνιέται από αμμοβολή για να αφαιρεθεί το χρώμα, η σκουριά και τυχόν άλλες ακαθαρσίες. Το επόμενο βήμα είναι να καλυφθούν οι ατέλειες με ρητίνη και άμμο, μια διαδικασία επίπονη που γίνεται με το χέρι και μπορεί να διαρκέσει αρκετές ημέρες. Τέλος, ο τηλεφωνικός θάλαμος βάφεται με το περίφημο «Post Office Red» (ναι, υπάρχει σπρέι χρώματος βαφτισμένο από την καμπίνα) και παίρνει πλαστικοποιημένο τζάμι στα παράθυρα και πόρτα με νέο ξύλινο πλαίσιο.

Ο μάστορας ξεκίνησε με τα αυτοκίνητα και μετέτρεψε το πάθος του για τα συλλεκτικά αντικείμενα σε επιτυχημένη επιχείρηση πλήρους απασχόλησης, γνωστή ως «Remember When UK». Αρχικά, βρήκε τυχαία έναν τηλεφωνικό θάλαμο που ήταν παρατημένος σε ένα ακινήτο προς πώληση. Τον αγόρασε και τον έκανε καινούργιο ξανά προτού τον χαρεί έξω στον κήπο του. Το κοινό δεν έμεινε αδιάφορο, βρήκε αμέσως αγοραστή κι από τότε η καριέρα του εκτινάχθηκε. 

Καταξιωμένος πλέον επαγγελματίας συντηρητής, ο Καρλ Μπουρζέ εργάζεται σε πολλές καμπίνες ταυτόχρονα. Ανάμεσά τους ένα αντίγραφο του διάσημου K2, του πρώτου μοντέλου τηλεφωνικού θαλάμου που παρουσιάστηκε το 1926, σχεδιασμένο από τον Βρετανό αρχιτέκτονα Τζιλ Γκίλμπερτ Σκοτ (γνωστός για τη σφραγίδα του σε ιστορικά δημόσια κτίρια του Λονδίνου).

Είκοσι χρόνια αργότερα, ο Μποουρζέ δεν φαίνεται να έχει χάσει σπιθαμή από το πάθος του. «Γερνάω λίγο και όλα γίνονται πιο αργοκίνητα. Νομίζω, όμως, ότι ο ενθουσιασμός μου παραμένει ίδιος. Στην πραγματικότητα, μπορεί να είναι ακόμη και μεγαλύτερος που μοιράζομαι την αγάπη μου με περισσότερο κόσμο».

Με πληροφορίες από journaldemontreal.com και telecom.economictimes.indiatimes.com