Τα μέτρα στήριξης των 2 δισ. και τα υψηλά πλεονάσματα
Eurokinissi
Eurokinissi
Προσχέδιο προϋπολογισμού

Τα μέτρα στήριξης των 2 δισ. και τα υψηλά πλεονάσματα

Έχοντας περάσει από… 1000 κύματα, το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 κατατίθεται τη Δευτέρα στη Βουλή. Παρά το κόστος των φυσικών καταστροφών, παρά τη διεθνή αβεβαιότητα που προκαλεί η άνοδος του πετρελαίου αλλά και οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων, το οικονομικό επιτελείο θα επιδιώξει να στείλει σήμερα σταθερότητας εντός και εκτός συνόρων διατηρώντας τους φιλόδοξους οικονομικούς στόχους και για την επόμενη χρονιά.

Έτσι, το 2024 θα προβλεφθεί ότι θα είναι έτος ισχυρής ανάπτυξης της τάξεως του 3%, ποσοστό πολύ υψηλότερο από αυτό που «βλέπουν» εγχώριοι και ξένοι παίκτες όπως για παράδειγμα η DBRS που προσφάτως μας χάρισε την επενδυτική βαθμίδα. Θα προβλέπει επίσης παραγωγή τριπλάσιων πρωτογενών πλεονασμάτων σε σχέση με το 2023 (από 0,7% του ΑΕΠ σε 2,1% του ΑΕΠ) αλλά και περαιτέρω αποκλιμάκωση της αναλογίας του χρέους προς το ΑΕΠ παρά τις δαπάνες που θα γίνουν για την αποκατάσταση των καταστροφών στη Θεσσαλία αλλά και τις αυξήσεις στο κόστος δανεισμού.

Θα είναι μια σειρά από ουτοπικούς στόχους; Η απάντηση που θα επιδιωχθεί να δίδεται μέσα από τις σελίδες του προσχεδίου, θα στηριχθεί στα ακόλουθα στοιχεία:

1.      Ο ισχυρός ρυθμός ανάπτυξης και την επόμενη χρονιά μπορεί αν στηριχτεί από τις συνεχιζόμενες επενδύσεις και τους πόρους τόσο του ΕΣΠΑ όσο και του Ταμείου Ανάκαμψης ενώ η αύξηση των εισοδημάτων - για πρώτη φορά σε τέτοια κλίμακα μετά την έξοδο από τα μνημόνια καθώς θα έχουμε ξεπάγωμα τριετιών, αύξηση κατώτατου, αυξήσεις στο δημόσιο και στις συντάξεις - εκτιμάται ότι θα συντηρήσει την ανοδική τάση και στην κατανάλωση.

2.      Το χρέος μπορεί να συνεχίσει να αποκλιμακώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ. Αφενός γιατί θα αυξηθεί το ονομαστικό ΑΕΠ κατά περισσότερο από 5% (σ.σ άθροισμα πραγματικής ανάπτυξης και πληθωρισμού που για το 2024 εκτιμάται ότι θα κινηθεί κάτω από το 3%) και αφετέρου διότι το 2024, ο ΟΔΔΗΧ δεν έχει λόγο να δανειστεί περισσότερα από όσα θα διαθέσει για να αποπληρώσει χρέη που λήγουν. Το χρέος της γενικής κυβέρνησης δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 360-362 δις. ευρώ καθώς και τα έργα αποκατάστασης προϋπολογισμού άνω των 2 δις. ευρώ θα χρηματοδοτηθούν κατά κύριο λόγο με πόρους από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο πήχης για την αναλογία του χρέους ως προς το ΑΕΠ, μπαίνει στο 150%, δηλαδή 10 μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με το 2023. Σε αυτό βοηθάει και το σχεδιαζόμενο πρωτογενές πλεόνασμα που θα προσεγγίσει τα 5 δις. ευρώ αλλά και το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι σε μεγάλο βαθμό θωρακισμένη από την αύξηση των επιτοκίων τουλάχιστον σε ότι αφορά στο κόστος δανεισμού.

3.      Παρά την εικόνα που έχει σχηματιστεί ότι το 2024 δε θα έχει μέτρα στήριξης, ο προϋπολογισμός της νέας χρονιάς θα μεταβιβάσει πόρους άνω των 2 δις. ευρώ στους πολίτες. Το μεγαλύτερο ποσό αφορά στο ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου (περίπου 800 εκατ. ευρώ) ενώ υπάρχει επίσης η νέα μόνιμη αύξηση των συντάξεων, η αύξηση του αφορολογήτου για τους γονείς με παιδιά η αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος ενώ μόνη εκκρεμότητα είναι να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τους συντελεστές του ΦΠΑ σε μεταφορές και εστίαση. Το βέβαιο είναι ότι 2024 δε θα έχει μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών καθώς δεν υπάρχει διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος.