Του Απόστολου Σκουμπούρη
Εγκαίνια την ίδια ημέρα! Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου! Σύμπτωση; Καταστήματα τέτοιας εμβέλειας και τέτοιας... ετοιμασίας, να συμπίπτουν στα εγκαίνιά τους; Με 150 εργαζόμενους και χιλιάδες τετραγωνικά; Το παιχνίδι της... σημειολογίας και των εντυπώσεων καλά κρατεί στους μεγάλους ομίλους λιανικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στη χώρα. Πλέον, η «μάχη» περνά στο κέντρο της Αθήνας, μέσα στον αστικό ιστό, μέσα στον... πυρετό της πόλης, όπου θα δοθεί η (νέα) αναμέτρηση.
Σε μια αγορά λευκών και ηλεκτρονικών συσκευών συνολικού εκτοπίσματος 1,8 δισ. ευρώ ετησίως, ο leader Κωτσόβολος με τα 66 χρόνια ιστορίας ελέγχει το 21% ενώ ο γερμανικός όμιλος με μόλις 11 χρόνια παρουσίας στη χώρα, ελέγχει το 11%. Η μάχη σφοδρή, έως και αδυσώπητη.
Η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες, τόσο στο χώρο του ευρύτερου λιανικού εμπορίου και των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, όσο ασφαλώς και στο χώρο του real estate, όπου... απλησίαστα έως προ 3-4 ετών ακίνητα, τώρα προσφέρονται σε εξαιρετικά ελκυστικά μισθώματα.
Σε έναν χώρο που έχουμε δει να κλείνουν τα τελευταία χρόνια όμιλοι και εταιρείες όπως Ράδιο Αθήνα, Κορασίδης, Elephant, Συκάρης, Εικόνα & Ήχος, Ηλεκτρονική Αθηνών και άλλες, η μάχη έχει ενδιαφέρον.
Η... αποχώρηση της Ηλεκτρονικής Αθηνών ασφαλώς και άφησε ανοικτό πεδίο δράσης για τους δύο μεγάλους ομίλους, που παλεύουν να κερδίσουν τα μερίδιά της, καθώς και τα στελέχη της. Όπως τόνισε στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του νέου καταστήματος ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South κ. Ανδ. Αθανασόπουλος, «συνήθως τα μερίδια που κερδίζει κάποιος σε τέτοιες περιπτώσεις, κινούνται αναλογικά με τα μερίδια που ήδη έχει στην αγορά. Εμείς, πιστεύω ότι πήραμε λίγο παραπάνω», ενώ άφησε να εννοηθεί ότι και στελέχη της Ηλεκτρονικής χτύπησαν την πόρτα του ομίλου.
Μέσα σ'' αυτό το νέο τοπίο και σε μια συγκυρία μεγάλων προβλημάτων και ανακατατάξεων στον κλάδο, οι εταιρείες λιανικής βρίσκονται σε ανασκούμπωμα, αλλάζοντας (προς τα πάνω) το επενδυτικό τους πρόγραμμα.
Πρόκειται για έναν αγώνα κατοχύρωσης και «ελέγχου» περιοχών, επανατοποθέτησης στην αγορά υπό άλλους όρους, με απώτερο στόχο την αύξηση μεριδίων.
Πάντως, λόγω ακριβώς αυτής της ιδιαίτερα ανταγωνιστικής κατάστασης, τα περιθώρια κέρδους έχουν συμπιεστεί πάρα πολύ, τόσο όσο ίσως ποτέ στο παρελθόν, με τους ομίλους να εστιάζουν – και να το πετυχαίνουν – στην αυτοματοποίηση των διαδικασιών, στη μείωση του κόστους και σ'' όλα τα άλλα που μπορούν να περιφρουρήσουν έστω και τα ελάχιστα περιθώρια κερδοφορίας.
Ο leader Κωτσόβολος
Το κατάστημα της Κωτσόβολος εγκαινιάστηκε την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου και βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, στη συμβολή των οδών Σταδίου και Κοραή. Το νέο κατάστημα στεγάζεται σε ακίνητο που ανήκει στην Alpha Bank απ'' όπου το μίσθωσε η Κωτσόβολος, ενώ είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερο από το κατάστημα που προϋπήρχε ακριβώς απέναντι επί της Δραγατσανίου.
Πρόκειται για ένα κατάστημα «στημένο» πάνω στα νέα δεδομένα φόρμας και απαιτήσεων του ομίλου, με τρεις ορόφους και συνολική επιφάνεια χώρων πώλησης 1.250 τ.μ.
Επίσης, η Κωτσόβολος γνωστοποίησε ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα ανοίξει ένα νέο μεγάλο κατάστημα στα σύνορα Χαλανδρίου με Χολαργό επί της λεωφόρου Μεσογείων απέναντι από το Νομισματοκοπείο, ενώ πολύ σύντομα θα εγκαινιαστεί το νέο (2ο ) κατάστημα του ομίλου στην Πάτρα.
Το επενδυτικό πλάνο της Κωτσόβολος περιλαμβάνει τόσο το άνοιγμα νέων καταστημάτων σε στρατηγικές περιοχές, όσο και την πλήρη ανακαίνιση άλλων, ώστε να είναι «χτισμένα» πάνω στο νέο μοντέλο του ομίλου διεθνώς. Μέσα στο οικονομικό έτος 2015/2016 το δίκτυο της εταιρείας ενισχύθηκε με πέντε νέα καταστήματα. Στο Περιστέρι, την Ελευσίνα, τον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, τη Θεσσαλονίκη και την Άρτα.
Μέσα στην τρέχουσα χρονιά, εγκαινιάστηκαν τρία νέα καταστήματα σε Αίγιο, Άρτα και Μουδανιά και τώρα στη Σταδίου, ενώ έπονται αυτά σε Χολαργό και και Πάτρα. Ο όμιλος απασχολεί 2.169 εργαζόμενους, καθώς για την περίοδο του 2015/16 προστέθηκαν 238 νέες θέσεις εργασίας, ενώ στο νέο κατάστημα στη Σταδίου θα απασχολούνται 40 εργαζόμενοι.
Το επενδυτικό πλάνο της Κωτσόβολος για το οικονομικό έτος 2015/16 ανήλθε στα 5 εκατ. ευρώ, ενώ οι επενδύσεις συνεχίζονται και το τρέχον έτος 2016/2017 αγγίζοντας τα 8,5 εκατ. ευρώ.
H Media Markt, η Συγγρού και το άνοιγμα στην επαρχία
Το κατάστημα της Media Markt στη Λεωφόρο Συγγρού 340 επανασυστήνεται στο Αθηναϊκό κοινό μετά από ριζική ανακαίνιση. Πρόκειται για τεράστιο κατάστημα, με χώρο πωλήσεων 4.200 τ.μ.. Αποτελεί επένδυση ύψους 1 εκατ. ευρώ ενώ συνολικά οι επενδύσεις της Media Markt κατά την τελευταία χρήση διαμορφώθηκαν στα 3 εκατ. ευρώ περίπου.
Όπως λένε οι ιθύνοντες μόνο το... κτήριο έμεινε το ίδιο, καθώς άλλαξε όλη η διαρρύθμιση και όλο το lay out του καταστήματος. Οι τρεις όροφοι έγιναν δύο, όμως τα προϊόντα που φιλοξενεί αυξήθηκαν, καθώς «άπλωσε» το κατάστημα και έγινε πιο προσιτό για τον πελάτη.
Μια από τις... καινοτομίες της Media Markt είναι η... αυθημερόν παράδοση της συσκευής που θα επιλέξει ο πελάτης, σε μια προσπάθεια να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό καθώς είναι ο μόνος retailer της κατηγορίας στην Ελλάδα που δίνει αυτή τη δυνατότητα.
Η Media Markt μέσα στο επόμενο διάστημα εξετάζει το άνοιγμα καταστήματος στην Πάτρα (όπως η Κωτσόβολος), ενώ μέσα στα σχέδιά της είναι να «ψάξει» την περιοχή του Ηρακλείου Κρήτης, με αναζήτηση του κατάλληλου ακινήτου.
Στα πλάνα του γερμανικού ομίλου είναι το... σκανάρισμα της περιφέρειας όπου δεν έχει ισχυρή παρουσία και ειδικά οι περιοχές Πελοποννήσου και Κρήτης. Πάντως, όπως επισημάνθηκε, το άνοιγμα στην περιφέρεια θα γίνει προσεκτικά και με μικρότερου μεγέθους καταστήματα, έως 1.500 τ.μ., όπως αυτό που προ μηνών άνοιξε ο όμιλος στην Αγία Παρασκευή.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Media Markt Ελλάδος κ. Δημήτρη Κατραβά, ο όμιλος συντηρεί τα μερίδιά του, η χρήση που τέλειωσε 30 Σεπτεμβρίου 2016 ήταν καλύτερη από την προηγούμενη, οπότε η επόμενη θα είναι κερδοφόρα για τη γερμανική φίρμα. Συνολικά αυτά τα 11 χρόνια που ο όμιλος Media Markt βρίσκεται στην Ελλάδα ανέρχονται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ.
Μια παρακολούθηση λοιπόν των επενδυτικών σχεδίων και των περιοχών που επιλέγουν οι δύο όμιλοι, μαρτυρά ότι... μεταξύ τους θα «παιχτεί» το επόμενο έργο σ'' ότι αφορά τη λιανική λευκών και ηλεκτρονικών συσκευών στη χώρα μας. Με συνολικό μερίδιο αγοράς 32% και με ανοδικές τάσεις, έχουν δεσπόζοντα και καθοριστικό ρόλο, οδηγώντας εκ των πραγμάτων την αγορά στην επόμενη ημέρα. Το επόμενο βεβαίως στοίχημα θα κριθεί στον τομέα των υπηρεσιών και του service. Γιατί όλες οι ανακαινίσεις και όλα τα καινούρια καταστήματα αμφότερων των ομίλων, πάνω σ'' αυτό το στόχο εστιάζονται.