Χάνει ρεύμα η ΔΕΗ, πουλάει μετρητές!

Χάνει ρεύμα η ΔΕΗ, πουλάει μετρητές!

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στις πωλήσεις… έξυπνων μετρητών ρεύματος που θα κατασκευάζονται με κινεζικά κεφάλαια στην Ελλάδα ψάχνει να βρει η ΔΕΗ την απάντηση στις προκλήσεις της επόμενης ημέρας.

Διαβάζοντας την ανακοίνωση της ΔΕΗ μετά τη συνάντηση που είχε εχθές στην Αθήνα ο επικεφαλής της κινεζικής CMEC, Zhang Chun, με τον πρόεδρο Μ. Παναγιωτάκη, προκύπτει ότι η επιχείρηση ποντάρει πάρα πολλά στα κινεζικά κεφάλαια για να αναπληρώσει μέρος από τα 2,5 δισ. ευρώ που θα απολέσει από την αναγκαστική ως το 2020 μείωση του μεριδίου της.

Αφενός, επειδή θα συστήσει κοινή εταιρεία με τη CMEC, και με πρότυπο το project για τη μονάδα της Μελίτη στη Φλώρινα, θα βγουν «αγκαζέ» στα Βαλκάνια και στη ΝΑ Ευρώπη «χτυπώντας» από συμβατικές μονάδες και υδροηλεκτρικά έως έργα ΑΠΕ.

Αφετέρου, επειδή οι Κινέζοι προτίθενται να προβούν σε μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα για την κατασκευή μονάδας παραγωγής «έξυπνων μετρητών» σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, με σκοπό τη διάθεσή τους στην εγχώρια αλλά και τις ξένες αγορές. Η είδηση έχει ξεχωριστή σημασία καθώς η αντικατάσταση τα επόμενα χρόνια των 7,5 εκατ. σημερινών συμβατικών μετρητών της χώρας με «έξυπνους», ανοίγει μια αγορά ύψους 1 δισ. ευρώ.

Στην ουσία η ΔΕΗ εμφανίζεται να διεκδικεί (άγνωστο με ποιο τρόπο) μέρος της τεράστιας αυτής πίτας. Αλλά τόσο ο πιλοτικός διαγωνισμός για τους πρώτους 200.000 έξυπνους μετρητές που βρίσκεται σε εξέλιξη, όσο και ο μεγαλύτερος που θα ακολουθήσει για τα 7,5 εκατ. μετρητές, διενεργούνται από τον ΔΕΔΔΗΕ, δηλαδή τη θυγατρική της ΔΕΗ. Από την άλλη πλευρά, ο ΔΕΔΔΗΕ καθορίζει τις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι μετρητές, επομένως το ερώτημα είναι ποιος διασφαλίζει ότι αυτές δεν θα προσομοιάζουν με εκείνες των προϊόντων που θα παράγει η συνεργασία... CMEC - ΔΕΗ. 

Δώδεκα στην αφετηρία

Στον απόηχο των φιλοδοξιών της ΔΕΗ, κάνει σήμερα και επίσημα πρεμιέρα η πιο καθοριστική μάχη στο ρεύμα, μέσω της πρώτης υποχρεωτικής δημοπρασίας ηλεκτρικής ενέργειας.

Δώδεκα εταιρείες βρίσκονται στην αφετηρία (σ.σ.: έχουν εγγραφεί στο μητρώο των επιλέξιμων προμηθευτών στο σύστημα του ΛΑΓΗΕ), φιλοδοξώντας να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο και σε ανταγωνιστική τιμή.

Στη μάχη διεκδίκησης του πρώτου πακέτου ρεύματος (460 MWh) που δημοπρατεί σήμερα ο ΛΑΓΗΕ συνωστίζονται:

  • Εννέα ιδιώτες προμηθευτές ρεύματος (Elpedison, Green, Novaera, NRG Trading, Protergia, Protergia Θερμοηλεκτρική, Volterra, Watt & Volt, Ηρων, κ.ά.).
  • Δύο εμπορικές εταιρείες βιομηχανικής προέλευσης συμφερόντων των ομίλων Τιτάνα και Βιοχάλκο.
  • Τα ΕΛΤΑ που επίσης έχουν άδεια προμήθειας.
  • Δείγμα του μεγάλου ενδιαφέροντος είναι και οι εγγυητικές επιστολές συνολικού ύψους 5,5 εκατ. ευρώ (452.000 ευρώ έκαστη), που έχουν καταθέσει οι 12 διεκδικητές, προκειμένου να λάβουν μέρος στην πρώτη δημοπρασία.

Αντί για «Μικρή ΔΕΗ»

Το μέτρο των δημοπρασιών υποχρεωτικής πώλησης ρεύματος από τη ΔΕΗ συμφωνήθηκε με τους δανειστές, προκειμένου να μην οδηγηθούμε στη «Μικρή ΔΕΗ».

Το μέτρο περιμένουν πως και πως οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ, καθώς θα οδηγήσει σε αναγκαστική μείωση των μεριδίων της στην αγορά λιανικής, από το σημερινό 88% σε κάτω του 50% στο τέλος του 2019. Το ποσοστό αντιστοιχεί σε έναν τζίρο της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ.

Σε μια στιγμή που το μερίδιο των ιδιωτών έχει πάρει και πάλι την ανιούσα και βρίσκεται μια ανάσα από το 12% της αγοράς, η πρώτη δημοπρασία που αφορά 460 ΜW/h, αναμένεται να λειτουργήσει σαν πυροκροτητής για περαιτέρω εξελίξεις στην αγορά, με τους ανταγωνιστές της ΔΕΗ να τρέφουν σημαντικές προσδοκίες για τη δυναμική που θα δημιουργήσει.

Η τιμή εκκίνησης θα είναι τα 37,37 ευρώ η μεγαβατώρα, επίπεδα κάτω από την τρέχουσα χονδρική (οριακή τιμή συστήματος), και υπό την έννοια αυτή ικανοποιητικά για τους ιδιώτες, όπως δείχνει και η υψηλή συμμετοχή από 12 παίκτες.

Στην ουσία οι ιδιώτες του ρεύματος, αποκτώντας πρόσβαση στο φθηνό μείγμα λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ, μπορεί να χαμηλώσουν περαιτέρω το κόστος τους, να προσφέρουν ακόμη χαμηλότερα τιμολόγια και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί, κερδίζοντας μεγαλύτερα μερίδια στη λιανική αγοράς.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγάλοι του χώρου βάζουν ως στόχο μέχρι το 2018 την απόκτηση μεριδίου αγοράς άνω του 10%.

Η μάχη περνά πλέον και από το κινητό, (σ.σ.: η Protergia πωλεί τα πακέτα της μέσω των καταστημάτων Cosmote, και η ΗΡΩΝ μέσω των αντίστοιχων της Wind), δεν θα μείνει ωστόσο εκεί. Τα επόμενα χρόνια η πώληση δε θα αφορά μόνο στο ρεύμα, η δραστηριότητα θα είναι πολύ πιο σύνθετη, και το «concept» που επικρατεί διεθνώς είναι ότι άπαξ και μπει μια εταιρεία σε ένα σπίτι θα μπορεί να πουλά τα πάντα σε αυτό.

Τι απέγιναν οι θυγατρικές

Εδώ έρχεται και κουμπώνει η ανησυχία της ΔΕΗ για την επόμενη ημέρα και η επιθετική άμυνα που παίζει, ψάχνοντας έσοδα εντός και εκτός Ελλάδας από άλλες πηγές σε συνεργασία με τους Κινέζους.

Ένα ερώτημα ωστόσο που δεν έχει απαντηθεί ακόμη αφορά την πρόταση του προέδρου της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκη σχετικά με την πώληση θυγατρικών στη λιανική.

Στόχος της κίνησης, που ακόμη δεν έχει δημοσιοποιηθεί από τη ΔΕΗ, ήταν να ελέγξει η ίδια η επιχείρηση την υποχρεωτική μείωση του μεριδίου της, χάνοντας όχι μόνο τους «καλούς» πελάτες, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά και μέρος από τους «προβληματικούς», δηλαδή όσους δεν πληρώνουν στην ώρα τους ή αφήνουν μηδενικά περιθώρια κέρδους (π.χ. αγρότες).

Το σχέδιο επρόκειτο να ανακοινωθεί ταυτόχρονα με την πρώτη δημοπρασία ρεύματος, μάλλον όμως δεν είναι ακόμη έτοιμο. Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν επιφυλάξεις κατά πόσο θα προκαλέσει ενδιαφέρον καθώς η αύξηση του συνολικού μεριδίου των ιδιωτών τον Σεπτέμβριο, δείχνει ότι ο ανταγωνισμός συνεχίζει να κερδίζει τους «καλούς» πελάτες της επιχείρησης προσφέροντάς τους εκπτώσεις, δίχως να έχει ανάγκη και μερικούς «κακούς».