Επενδύουν στις κομματικές τους πελατείες θυσιάζοντας την ανάπτυξη

Επενδύουν στις κομματικές τους πελατείες θυσιάζοντας την ανάπτυξη

Του Γιώργου Φιντικάκη

Καθημερινές είναι πλέον οι τορπίλες που δέχεται το νέο success story της κυβέρνησης. Το επενδυτικό αφήγημα που με τόσο κόπο επιχείρησε να στήσει ο Αλέξης Τσίπρας (Macron, ΔΕΘ), «μπάζει» κάθε ημέρα και περισσότερα νερά, όπως δείχνει και η αιφνίδια αναβολή της προγραμματισμένης για σήμερα συνεδρίασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, με μοναδικό θέμα το Ελληνικό.

Την επέβαλε ο κίνδυνος ενός νέου «φιάσκου» μετά την Eldorado Gold, καθώς η κυβέρνηση δεν κατάφερε να πείσει τους αρχαιολόγους να κάνουν πίσω, έτσι ώστε να προχωρήσει η επένδυση.

Το «στόρυ» του Μαξίμου παρουσιάζει 24ωρο το 24ωρο και νέες ρωγμές και δεν σώζει σίγουρα την παρτίδα η αυριανή φιέστα στη Κέρκυρα για την υπογραφή πώλησης στους Ιταλούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 45 εκατ ευρώ, παρουσία του Πρωθυπουργού και του ομολόγου του Paolo Gentiloni.

Κάθε ημέρα και κάτι καινούργιο σκάει στα χέρια του Αλέξη Τσίπρα επιτείνοντας την αίσθηση ότι δεν ελέγχει το «κατεστημένο κόμμα», τις ισχυρές συντεχνίες που σέρνουν από το μανίκι τον ίδιο και την κυβέρνηση, και κορυφαίους υπουργούς του. Τρεις κορυφαίες περιπτώσεις, τις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ είχε πολεμήσει όσο τίποτε άλλο προεκλογικά, παρ' ότι ως κυβέρνηση τις προχώρησε, τα Περιφερειακά Αεροδρόμιο, το Ελληνικό, οι Σκουριές, στην πράξη έχουν "ξανανοίξει".

Ένα 24ωρο μετά το φιάσκο της Eldorado Gold ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης επέλεξε να τα βάλει με τη Fraport λέγοντας με ύφος βαρύ στους Γερμανούς «δεν θα μας πουν και ποια έργα θα κάνουμε ή όχι στη χώρα μας». Στη Χαλκιδική, η προβεβλημένη βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Ιγγλέζη, ένα από τα πολλά στελέχη που έχουν πάρει ανοικτά θέση υπέρ της ακύρωσης της επένδυσης εξόρυξης χρυσού, φέρεται να έχει διαμηνύσει στη κυβέρνηση ότι θα έχει πρόβλημα αν δώσει τελικά τις άδειες στην Eldorado. Όσο για το Ελληνικό, η δεύτερη αναβολή της συνεδρίασης του ΚΑΣ (η πρώτη ήταν προ εβδομάδας έπειτα από "άνωθεν" τηλεφώνημα στις 2 τα ξημερώματα), στέλνει το μήνυμα ότι οι αρχαιολόγοι, δηλαδή μια παντοδύναμη συντεχνία με ισχυρές προσβάσεις στο κόμμα, σέρνει από το μανίκι ολόκληρη κυβέρνηση και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.

Αυτή δυστυχώς είναι η πραγματικότητα. Η μισή κυβέρνηση επικροτεί τις επενδύσεις, και η άλλη μισή τις πολεμά. Κουμάντο στο Ελληνικό κάνουν οι αρχαιολόγοι, στις Σκουριές οι περιβαλλοντολόγοι, και όλοι περιμένουν να δουν τι θα πράξει η κυβέρνηση.

Ο Πρωθυπουργός εμφανίζεται και υπέρ των επενδύσεων στα λόγια, και κατά στην πράξη, πωλώ δε μάλλον όταν αφήνει αναπάντητη την παρότρυνση του συμβούλου του Νίκου Καρανίκα προς την Eldorado «στα τσακίδια, να μην στεριώσεις πουθενά». Δυναμιτίζει με τη διφορούμενη στάση του το μήνυμα που ο ίδιος επιχείρησε τις τελευταίες εβδομάδες να κτίσει, το οποίο και ξεθωριάζει, λίγο-λίγο, 24ωρο το 24ωρο, επένδυση την επένδυση.

Οι κομματικές πελατείες

Η κακοφωνία αυτή που θυμίζει ημέρες 2015, υπαγορεύεται από καθαρά μικροκομματικούς λόγους. Το ένστικτο αυτοσυντήρησης στελεχών, βουλευτών και υπουργών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που εκλεγμένοι από ένα κοινό το οποίο έχουν διαψεύσει, φοβούμενοι ότι αυτό θα τους γυρίσει το βλέμμα στην κάλπη, προσπαθούν να κερδίσουν ερείσματα σε συγκεκριμένες ομάδες ψηφοφόρων, οι οποίες έχουν πολεμήσει τα αεροδρόμια, το Ελληνικό και τις Σκουριές. Επενδύουν δηλαδή στις παραδοσιακές κομματικές τους πελατείες, θυσιάζοντας όμως την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, παρ΄ ότι η ανεργία ξεπερνά το 20%.

«Τα πανηγύρια υπέρ των επενδύσεων είναι ανέξοδα. Όταν έρχεται η ώρα να τα μετουσιώσεις σε πραγματική πολιτική, πρέπει κάτι να θυσιάσεις. Εν προκειμένω τα μικροσυμφέροντα στην Χαλκιδική ώστε να προχωρήσει η επένδυση χρυσού ή το λόμπι των αρχαιολόγων που θέλει παντού να βλέπει αρχαία προκειμένου να πάρει μπροστά το Ελληνικό», επισημαίνει ο Γιώργος Παγουλάτος, καθηγητής Ευρωπαϊκής Πολιτικής και Οικονομίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο.

Το τι συνέβη χθες με τα αεροδρόμια είναι χαρακτηριστικό. Οι παροικούντες ωστόσο την Ιερουσαλήμ δεν εξεπλάγησαν από την επίθεση Σπίρτζη στη Fraport. Ο υπουργός Υποδομών που το 2016 έβαλε «με πόνο» την υπογραφή του κάτω από την ιδιωτικοποίηση, έκρινε χθες ότι είναι η στιγμή να στείλει ένα περήφανο μήνυμα στους ψηφοφόρους του, ότι «δεν θα μας πουν στη χώρα μας, οι ξένοι ποια έργα θα κάνουμε και ποια όχι».  Όμως ο εκνευρισμός Σπίρτζη βρίσκεται στις συνεχείς επιστολές που του έχει στείλει η Fraport σχετικά με την κατάσταση στο αεροδρόμιο Μακεδονία.

Το πρόβλημα έγκειται στα προγραμματισμένα από το 2006 έργα αναβάθμισης που εκτελεί εκεί το Δημόσιο και τα οποία ο κ. Σπίρτζης επιμένει ότι χρειάζονται, αλλά οι αεροπορικές εταιρείες τα θεωρούν όχι μόνο περιττά αλλά και ζημιογόνα για την επιβατική κίνηση. Τόσο η Fraport, όπως και μεγάλοι αερομεταφορείς, έχουν ζητήσει από τον υπουργό να μην προχωρήσουν τα έργα, καθώς θα μειώσουν τις πτήσεις από 12 την ώρα σε 2 την ώρα, και την επιβατική κίνηση κατά 75%.

Το μήνυμα

Απαντώντας στις κατηγορίες Σπίρτζη ότι παρεμβαίνει προς την κυβέρνηση για να της πει τι να κάνει, η Fraport αναφέρει με νόημα ότι «ουδέποτε θέλησε να υποδείξει στην κυβέρνηση τις αποφάσεις που πρέπει να λάβει, ωστόσο οφείλει να ενημερώνει τα αρμόδια υπουργεία για τα θέματα των 14 αεροδρομίων, και να δίνει λύσεις όπου αυτές απαιτούνται». Το μήνυμα των Γερμανών προς τον υπουργό είναι σαφές. Η Fraport, όπως και οι Καναδοί της Eldorado Gold, αλλά και κάθε ξένη εταιρεία με παρουσία στην Ελλάδα, δεν πρόκειται να επιτρέψουν στην κυβέρνηση να απομειώσει την αξία της επένδυσης τους, την οποία και έχουν «δεμένη» με ισχυρές νομικές ρήτρες.

Τα όσα συνέβησαν χθες με τον κ. Σπίρτζη και τα αεροδρόμια, αλλά και το νέο επεισόδιο με το Ελληνικό, είναι δύο ακόμη ηχηρές αποδείξεις. Η κυβέρνηση εξακολουθεί να λειτουργεί ως συνονθύλευμα πολιτικών προσώπων κάτω από τη γνωστή συριζαική εντολή του «λίγο απ' όλα», ώστε να μένουν όλοι ικανοποιημένοι, όσο αυτό είναι δυνατόν: Και το αριστερό ακροατήριο, και οι επενδυτές.  

Η ευθύνη του Αλέξη Τσίπρα είναι ότι προσπαθεί να κρατήσει αυτά τα δύο πεπόνια κάτω από την ίδια μασχάλη, χωρίς να αφήνει κανένα κάτω. Το άμεσο κόστος μπορεί να μεταφράζεται απλά σε καθυστέρηση, αφού κάποια στιγμή τα έργα θα ξεμπλοκάρουν, η ζημιά ωστόσο έχει ήδη γίνει. Το brand name της Ελλάδας, και το περίφημο Grinvest, θα τείνει σε λίγο καιρό να γίνει το πιο σύντομο αστείο. 

Διαβάστε ακόμη: 

- Δεν περνάει το Ελληνικό - αναβάλλεται η συνεδρίαση του ΚΑΣ