Ως ενδεχόμενο στο οποίο ενδιαφέρει όχι το αν θα συμβεί αλλά το πότε, εκτιμούν για το Grexit αναλυτές του The Economist Intelligence Unit, σε μελέτη που δημoσίευσαν χτες, ανεβάζοντας την πιθανότητα μιας τέτοιας εξέλιξης στο 60% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Ειδικότερα, σχετικά με το Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου το Economist Intelligence Unit θεωρεί ότι είναι πιθανό να καταλήξει σε μια κατάσταστη παρόμοια με εκείνη του καλοκαιριού του 2015, όταν «και οι δύο πλευρές έμοιαζε να προσποιούνται ότι -παρά το μεγάλο αριθμό μέτρων που δεν είχαν εφαρμοστεί - η πρώτη αναθεώρηση είχε «κλείσει», προκειμένου να καταστεί δυνατή η μερική εκταμίευση κονδυλίων που η Ελλάδα χρειαζόταν για να καλύψει πληρωμές του χρέους της».
Όπως υπενθυμίζεται, «το μεγάλος μέρος των χρημάτων εκταμιεύθηκε πολύ αργότερα, όταν ψηφίστηκαν τα μέτρα που εκκρεμούσαν, ενώ η πρώτη αξιολόγηση έκλεισε επίσημα μόλις τον Οκτώβριο του 2016, ένα ολόκληρο χρόνο μετά την αρχική προθεσμία».
Επισημαίνεται ακόμα ότι το ΔΝΤ αποφεύγει να έχει επίσημη συμμετοχή στο πρόγραμμα του ESM, που υπεγράφη τον Αύγουστο του 2015, παρά τις συντονισμένες προσπάθειες από τους ηγέτες της ευρωζώνης να πείσει το Ταμείο να συμμετάσχει επίσημα. Πρόκειται για κάτι που δημιουργεί μεγάλα πολιτικά προβλήματα για τη Γερμανία, ειδικότερα καθώς η συμμετοχή του ΔΝΤ θεωρείται ουσιαστικής σημασίας για τη «νομιμοποίηση» των πληρωμών του πακέτου διάσωσης.
Το Economist Intelligence Unit εκτιμά ότι εκτιμά ότι με την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους της Ελλάδας που κάνει το ΔΝΤ, φαίνεται απίθανο να λάβει μέρος επίσημα, συνεισφέροντας και οικονομικά.
Επιπλέον, τονίζει ότι ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ευρωζώνη και κατά πάσα πιθανότητα δεν πιστεύει ότι η Ελλάδα χρειάζεται να ανήκει σε αυτή (ή ότι η Ελλάδα είναι απλώς το τελευταίο πράγμα που έχει στο μυαλό του). Γεγονός στο οποίο σημειώνεται η αντίθεση με τον προκάτοχό του, Barack Obama, ο οποίος το 2015 άσκησε σημαντική επιρροή του για να πείσει τους Ευρωπαίους ότι η Ελλάδα δεν επιτρέπεται να αφεθεί να βγει εκτός ευρώ.
Ως εκ τούτων, επισημαίνεται ότι ο κίνδυνος να καταπέσει το πρόγραμμα του ESM εντός του 2017 είναι υψηλός. «Τα γεγονότα που συνέβησαν μετά τη συμφωνία του Αυγούστου του 2015 φαίνεται να επιβεβαιώνουν την άποψή μας ότι το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας θα είναι σχεδόν αδύνατο να εφαρμοστεί, λόγω πολιτικών περιορισμών και στις δύο πλευρές».
«Κατά την άποψή μας», συνεχίζει η ανάλυση, «η βιωσιμότητα του χρέους δεν είναι απαραίτητα το πιο σημαντικό θέμα για την Ελλάδα και το αν μπορεί να παραμείνει στη ζώνη του ευρώ», εξηγώντας ότι «το πραγματικά σημαντικό ερώτημα είναι αν μπορεί οποιαδήποτε ελληνική κυβέρνηση να εφαρμόσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα, δεδομένης της εμπειρία των τελευταίων επτά ετών, καθώς και αν το τρίτο πρόγραμμα μπορεί να κάνει η ελληνική οικονομία ανταγωνιστική και να οδηγήσει σε επαρκή ανάπτυξη».
Ακόμα και στο καλύτερο δυνατό σενάριο, για το οποίο το Economist Intelligence Unit αναφέρει ότι «απέχει κατά πολύ από την πραγματικότητα τη στιγμή αυτή», θα ήταν δύσκολο για την Ελλάδα να αποκαταστήσει την ανταγωνιστικότητά της και πετύχει σημαντικά επίπεδα ανάπτυξης εντός του ευρώ, σύμφωνα με την ανάλυση. Όπως τονίζεται, «η έλλειψη ανταγωνιστικότητας, η οποία είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί χωρίς υποτίμηση του νομίσματος, θα συνεχίσει να "αλυσοδένει" την ανάπτυξη». Επιπλέον, οι μεταρρυθμίσεις που περιέχονται στο πρόγραμμα δεν μπορούν να φέρουν άμεσα αποτελέσματα, ενώ οι περικοπές των δαπανών και οι αυξήσεις των φόρων συμπιέζουν περαιτέρω την εγχώρια ζήτηση και εμποδίζουν την ανάπτυξη.
Καταλήγοντας, η ανάλυση τονίζει ότι χωρίς διαγραφή χρέους - την οποία η Γερμανία δεν πρόκειται να ανεχθεί- το βάρος του χρέους θα συμπιέσει την οικονομική δραστηριότητα στη χώρα για δεκαετίες και για αυτό αναφέρει ότι«συνεχίζουμε να υποθέτουμε ότι αργά ή γρήγορα η Ελλάδα θα πρέπει να φύγει από την ευρωζώνη. Υπολογίζουμε τον κίνδυνο να συμβεί αυτό μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια στο 60%».