Δύο δισ. ευρώ η απόκλιση από το φετινό στόχο των ιδιωτικοποιήσεων!

Δύο δισ. ευρώ η απόκλιση από το φετινό στόχο των ιδιωτικοποιήσεων!

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στην ίδια τάξη έμειναν φέτος οι αποκρατικοποιήσεις, αφού παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του μέχρι πρότινος προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα, η χρονιά θα κλείσει με έσοδα μόλις 500 εκατ. ευρώ.

Αν και το περυσινό Μνημόνιο μιλούσε για φετινό στόχο 2,5 δισ. ευρώ, και παρ' ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ επέμενε μέχρι πρότινος πως θα "πιάσει" τα 2 δισ, εντούτοις διαβάζοντας το κείμενο του προυπολογισμού μαθαίνουμε ότι στο ταμείο θα μπουν μόλις 499,8 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για απόκλιση ύψους 2 δισ. ευρώ!

Αν και για πολλούς αναμενόμενη, η επίδοση δεν είναι καλή. Αποτυπώνει αφενός τον πόλεμο που δέχτηκε ένα χρόνο τώρα το ΤΑΙΠΕΔ από νυν και πρώην υπουργούς, αφετέρου το πάγωμα των αποκρατικοποιήσεων από το Σεπτέμβριο και μετά λόγω του Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με τους υπερβολικά αργούς ρυθμούς της κρατικής μηχανής, αλλά και την υπερεκτίμηση των δυνατοτήτων του Ταμείου.

Στην πράξη, η μεγάλη απόκλιση από τους παραπάνω φιλόδοξους στόχους οφείλεται αποκλειστικά στο γεγονός ότι κλεισμένες διαγωνιστικά ιδιωτικοποιήσεις εδώ και... δύο χρόνια, συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα γραφειοκρατείας αλλά και ουσίας. Αν για παράδειγμα ο υπουργός Υποδομών Χρ.Σπίρτζης δεν καθυστερούσε να νομοθετήσει την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, τα περιφερειακά αεροδρόμια (διαγωνισμός του 2014) θα είχαν ήδη μεταβιβαστεί στη Fraport και θα είχε καταβληθεί το εφάπαξ τίμημα των 1,23 δισ. ευρώ. 'Η αν ο πρώην υπ. Ενέργειας Π.Σκουρλέτης δεν άλλαζε το καλοκαίρι την περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ, παρά ερχόταν σε συνεννόηση με τους επενδυτές, πιθανώς να είχαν εισπραχθεί τα 400 εκατ. ευρώ που είχαν προσφέρει οι Αζέροι το 2013.

Η μία επομένως αιτία είναι ο πόλεμος που δέχθηκαν οι ιδιωτικοποιήσεις, από τον ΟΛΠ και το Ελληνικό έως την Αφάντου και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η άλλη αιτία, είναι ότι το ίδιο το Ταμείο υπερεκτίμησε τις δυνατότητές του και έφτασε να καλλιεργεί προσδοκίες για φετινά έσοδα δύο δισ. ευρώ, δίχως να βασίζεται σε ρεαλιστικές παραδοχές.

Αν μάλιστα δεν ήταν και η μεταβίβαση του ΟΛΠ στην Cosco (φέτος εισπράχθηκαν τα πρώτα 280 εκατ. ευρώ), και η πώληση του Αστέρα στο αραβο-τουρκικό fund Jermyn (95 εκατ. ευρώ πήρε το ΤΑΙΠΕΔ και 305 εκατ η Εθνική), η χρονιά θα συνιστούσε μια πλήρη αποτυχία από πλευράς εσόδων. Ευτυχώς που καταφέραμε να πουλήσουμε έναντι 3,84 εκατ. ευρώ και τα δύο παλαιά Airbus που σάπιζαν χρόνια τώρα στο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Ποιος κοροιδεύει ποιον

Υπό αυτή την έννοια, πρέπει να δει κανείς με επιφύλαξη τον στόχο που βάζει ο προυπολογισμός για το 2017, ύψους 2,6 δισ. ευρώ. Απ'' αυτά, τα 1,9 δισ. αφορούν φετινές "ουρές" (περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό, κ.ο.κ.), τα υπόλοιπα τα 560 εκατ. ευρώ διαγωνισμούς που αναμένεται να ολοκληρωθούν του χρόνου, και τα 105 εκατ. ευρώ δόσεις για συναλλαγές παλαιότερων ετών.

Αρκετοί ωστόσο εκτιμούν ότι η κυβέρνηση "φορτώνοντας" με 2,6 δισ. τους στόχους για την επόμενη χρονιά, ρισκάρει και πάλι να πέσει έξω. Πόσο μάλλον όταν από την ημέρα ίδρυσης του Ταμείου έως και σήμερα, δηλαδή την περίοδο 2011-2016, δεν έχουν εισπραχθεί παρά 3,4 δισ. ευρώ.

Για να αντιληφθεί κανείς την απόκλιση ανάμεσα στους στόχους που τίθενται και την πραγματικότητα, αρκεί να ανατρέξει στο περυσινό Μνημόνιο που έκανε λόγο για έσοδα 6,2 δισ. ευρώ την τριετία 2015-2018. Έλα όμως που σύμφωνα με τον προϋπολογισμό (σελίδα 140), το 2015 εισπράχθηκαν μόλις 260,6 εκατ. ευρώ, και το 2016 θα μπουν στο ταμείο 500 εκατ. ευρώ. Υπολείπονται δηλαδή 5,44 δισ. ευρώ ως το 2018, στόχος από υπερβολικά αισιόδοξος έως ανέφικτος.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες "ουρές"

Όσο για τις ολοκληρωμένες διαγωνιστικά ιδιωτικοποιήσεις, πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα απ' όσες θα κλείσουν, όπως φαίνεται του χρόνου, είναι η μεταβίβαση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου, ύψους 12,3 δισ. ευρώ. Το ΤΑΙΠΕΔ επιμένει ότι εφόσον καταστεί δυνατό να παραδοθούν οι αερολιμένες ώς τις 31 Ιανουαρίου, το ποσό θα εγγραφεί λογιστικά στη φετινή χρήση. Καλού - κακού όμως ο προϋπολογισμός έχει εγγράψει το σχετικό ποσό στα έσοδα του 2017, ενώ η καθυστέρηση του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη να καταθέσει στη Βουλή το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) – ένα από τα προαπαιτούμενα της Α' αξιολόγησης– πήγε τα πάντα πίσω, όπως την υπογραφή της σύμβασης με το Πυροσβεστικό Σώμα.

Το ίδιο ισχύει με την ιδιωτικοποίηση - θρίλερ του ΔΕΣΦΑ που σέρνεται και σύμφωνα με τον προϋπολογισμό θα ολοκληρωθεί εντός του 2017, με το ακίνητο της Αφάντου στη Ρόδο που το έχει μπλοκάρει η κήρυξη από τον πρώην υπ. Πολιτισμού Αρ.Μπαλτά ως αρχαιολογικού χώρου, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που παραμένει κολλημένη στο Ελεγκτικό Συνέδριο και το τίμημα θα εισπραχθεί του χρόνου, και φυσικά το Ελληνικό.

Το Νοέμβριο του 2014, όταν το ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψε τη συμφωνία με τον επενδυτή είχε δεσμευθεί ότι το Δημόσιο θα ολοκληρώσει μια σειρά από προαπαιτούμενα έως τις 14 Νοεμβρίου 2016. Η ημερομηνία παρήλθε άπρακτη, ούτε έχουν απομακρυνθεί οι φορείς που στεγάζονται στην έκταση, ούτε και έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός από το υπ. Οικονομικών για τη χορήγηση άδειας καζίνο, γι'' αυτό και ο παραχωρησιούχος συμφώνησε με το ΤΑΙΠΕΔ να παραταθεί η προθεσμία ως τις 17 Μαρτίου 2017. Αντί λοιπόν να καταβληθούν φέτος τα 300 εκατ. ευρώ, η πρώτη δόση του εφάπαξ τιμήματος των 915 εκατ. ευρώ, αυτό θα συμβεί το πρώτο τρίμηνο του 2017, και βλέπουμε...