Του Απόστολου Σκουμπούρη
Την ελληνική αγορά δεν... σαρώνουν μόνο ξένα funds αναζητώντας ευκαιρίες επενδύσεων είτε σε υποτιμημένες περιπτώσεις, είτε σε «εξουθενωμένες» δανειακά εταιρείες, αλλά υπάρχουν και ελληνικών συμφερόντων επενδυτικά σχήματα που ψάχνουν περιπτώσεις ανάδειξης και γιγάντωσης ποιοτικών ελληνικών εταιρειών.
Ένα τέτοιο επενδυτικό σχήμα είναι το Diorama Investments Hellenic Growth Fund, ένα private equity fund που ήδη έχει κάνει τρεις στρατηγικές τοποθετήσεις σε ελληνικές εταιρείες, ενώ ετοιμάζεται μέσα στο 2017 να ανακοινώσει άλλες τέσσερις, οι δύο εκ των οποίων το προσεχές δίμηνο.
Το fund μπαίνει με ορίζοντα από 4-6 χρόνια στις εταιρείες που επιλέγει, ως στρατηγικός partner, παίρνοντας μειοψηφικά ποσοστά μέσω αύξησης κεφαλαίου, συμβάλλοντας στο management, λειτουργώντας επικουρικά στη διοίκηση και βοηθώντας την εκάστοτε εταιρεία να αξιοποιήσει καλύτερα τις δυνατότητές της.
Το Diorama HGF ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 2014 και έχει υπό διαχείριση πλέον 135 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 26 έχουν ήδη τοποθετηθεί στις τρεις πρώτες επιλογές, οπότε υπάρχουν άλλα 109 εκατ. ευρώ για τις επόμενες επενδυτικές επιλογές.
Το fund προήλθε από τη σύμπραξη περίπου δέκα επενδυτών με βασικότερο των οποίων τον πρώην πρόεδρο του ΣΕΒ κ. Δ. Δασκαλόπουλο, ενώ ελέγχεται από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς του Λουξεμβούργου (CSSF).
Διαχειρίστρια του fund και η ομάδα που επιλέγει αλλά και «τρέχει» όλη τη δουλειά στην Ελλάδα είναι η Deca Investments AIFM Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Εναλλακτικών Επενδύσεων (Α.Ε.Δ.Ο.Ε.Ε.), η οποία ελέγχεται από την Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Είναι η πρώτη εταιρεία τέτοιου είδους στην Ελλάδα που πήρε άδεια από την εποπτική αρχή.
Η Deca έχει πέντε εταίρους και αποτελείται από έμπειρα στελέχη με καλή γνώση ολόκληρου του επενδυτικού οικοσυστήματος τόσο της Ελλάδας, όσο και της Ευρώπης. Διευθύνων σύμβουλος της Deca Investments είναι ο κ. Νίκος Κούλης, ενώ πρόεδρος του δ.σ. του Diorama HGF είναι ο επί σειρά ετών δ/νων σύμβουλος της Eurobank κ. Νίκος Νανόπουλος.
Χρονοδιάγραμμα επενδύσεων
Όπως επισήμανε στη χθεσινή παρουσίαση ο κ. Κούλης, κριτήρια για τις επιλογές είναι πρωτίστως η εξωστρέφεια των εταιρειών, η ποιότητα, η αξιοπιστία και η συνέπεια του management και των ιδιοκτητών, η φιλοδοξία για ανάπτυξη και η εταιρική διακυβέρνηση.
Μάλιστα, όπως τόνισε η ομάδα έχει μελετήσει περίπου 200 μικρομεσαίες ελληνικές εταιρείες από πολλούς κλάδους, με κυρίαρχους τα τρόφιμα, την τεχνολογία και τη μεταποίηση.
Εξηγώντας το πλάνο ο κ. Κούλης τόνισε ότι «επιλέγουμε εταιρείες που αν είναι καλές στην Ελλάδα θέλουμε να τις κάνουμε καλές και στην Ευρώπη και γιατί όχι και σ'' όλο τον κόσμο, ανάλογα με το αντικείμενό τους». Όπως τόνισε «στόχος είναι να κάνουμε 12-15 τέτοιες επενδύσεις τα προσεχή χρόνια.
Το fund έχει δεκαετή διάρκεια ενώ εκ του καταστατικού δεν μπορεί να επενδύσει πάνω από το 12,5% του ενεργητικού του σε μια επιχείρηση, (κανόνας ασφάλειας δια παν ενδεχόμενο).
Οι τρεις πρώτες επιλογές
Οι τρεις πρώτες επιλογές του fund δείχνει τόσο τη φιλοσοφία όσο και τη διάθεση για διασπορά σε πολλούς κλάδους, με αιχμή αυτούς που έχουν το ισχυρότερο μέλλον. Η μία εταιρεία είναι από τη βιομηχανία, η άλλη από την υψηλή τεχνολογία και η τρίτη από το χώρο της γεωργίας – μεταποίησης και της καλλιέργειας.
Atlas Tapes
Η πρώτη στρατηγική μειοψηφική συμμετοχή είναι στην Atlas Tapes S.A. όπου το fund «μπήκε» με 7,2 εκατ. ευρώ. Η Atlas Tapes είναι δυναμική ελληνική επιχείρηση η οποία δραστηριοποιείται στην παραγωγή και εμπορία αυτοκόλλητων ταινιών, προϊόντων και άλλων υλικών συσκευασίας, εξάγοντας άνω του 80% της παραγωγής της.
Αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες στον κλάδο της, απασχολώντας περίπου 350 εργαζόμενους, ενώ έχει ετήσιο κύκλο εργασιών περί τα 65 εκατ. ευρώ.
Damavand
Η δεύτερη επένδυση του Diorama ήταν στην εταιρεία Damavand S.A. όπου διέθεσε 7 εκατ. ευρώ για στρατηγική μειοψηφία. Η Damavand Α.Ε. είναι ελληνική επιχείρηση, δραστηριοποιείται με την παραγωγή τροφίμων και ιδιαίτερα με την παραγωγή, επεξεργασία, τυποποίηση τομάτας και χυμών φρούτων, με σημαντική παρουσία στην Ελλάδα και καλές εξαγωγές. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία στον κλάδο της με ισχυρή και αυξανόμενη εξαγωγική βάση, έχοντας την έδρα και το εργοστάσιό της στην Καρδίτσα. Η δυναμικότητα του εργοστασίου ξεπερνά τους 150.000 ΤΝ νωπής τομάτας και φρούτων ετησίως ενώ απασχολεί 100 άτομα μόνιμο και 250 εποχικό προσωπικό...
InternetQ
Η InternetQ είναι μία ελληνική εταιρεία με παγκόσμια δραστηριότητα και πελατειακή βάση, ενώ δραστηριοποιείται στο χώρο αιχμής, στην ψηφιακή οικονομία και στην υψηλή τεχνολογία, ενώ το iorama επένδυσε 12 εκατ. ευρώ μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου στην επιχείρηση.
Η InternetQ δραστηριοποιείται στην παροχή μουσικής μέσω κινητών τηλεφώνων ή tablets (music streaming), καθώς επίσης και σ'' ένα λογισμικό που φέρνει σε επαφή διαφημιστές και ψηφιακούς εκδότες, για διαφημίσεις σε εφαρμογές κινητών τηλεφώνων (in-app advertising). Δραστηριοποιείται σε Κίνα, Ινδία, Μαλαισία Βραζιλία και άλλες αναδυόμενες οικονομίες και απασχολεί 230 εργαζόμενους. Το Diorama φιλοδοξεί να βοηθήσει την InternetQ να βελτιώσει περαιτέρω τη θέση της στην παγκόσμια διαφημιστική αγορά μέσω κινητών, η οποία αναμένεται να φτάσει τα 125 δισ. δολ. το 2018.