7ος χρόνος, ημέρα 2188η
Πέμπτη, 28 Οκτωβρίου 2021

Onassis Cinema: Καθαρές πόλεις

Onassis Cinema: Καθαρές πόλεις

Τέσσερις σκηνοθέτες, τέσσερις πόλεις-σταθμοί. Η πιο ταξιδεμένη παράσταση της Στέγης, «Καθαρή Πόλη» των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη γίνεται αφορμή για μια σπονδυλωτή ταινία, η οποία αποτελεί φόρο τιμής στις γυναίκες που καθαρίζουν τις πόλεις του κόσμου.

Δείτε το τρέιλερ:

Καθαρές Πόλεις: Ποιοι καθαρίζουν τις πόλεις του κόσμου; Γιατί στην πλειονότητά τους είναι γυναίκες και μετανάστριες; Η πολυταξιδεμένη παράσταση «Καθαρή Πόλη» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση γίνεται αφορμή για μια υβριδική ταινία που κάνει πρεμιέρα στο 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και θα προβληθεί την Παρασκευή 1η Οκτωβρίου στο Τριανόν.

Τέσσερις διαφορετικοί σκηνοθέτες ακολουθούν την περιοδεία της παράστασης σε ισάριθμες πόλεις: Σκόπια, Σαράγεβο, Μονπελιέ, Κωνσταντινούπολη. Μετανάστριες καθαρίστριες, πρωταγωνίστριες της παράστασης και μη, αφηγούνται τη ζωή τους, μιλούν για τον ρατσισμό του «καθαρού», τον κίνδυνο του φασισμού, τη γυναικεία μετανάστευση και τη σεξουαλική κακοποίηση. Μια σπονδυλωτή ταινία στα όρια του ντοκιμαντέρ και της μυθοπλασίας, με σημείο εκκίνησης την κινηματογραφημένη θεατρική παράσταση των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη.

Πρώτο μέρος – Σκόπια
Σε σκηνοθεσία Μαρίνας Δανέζη

Η παράσταση «Καθαρή Πόλη» κάνει στάση στη Βόρεια Μακεδονία. Η βραβευμένη ντοκιμαντερίστρια Μαρίνα Δανέζη συναντάει εκεί τις πέντε πρωταγωνίστριες της παράστασης, τη Mabel, τη Rositsa, τη Fredalyn, την Drita και τη Valentina. Η κάμερα της Δανέζη αναδεικνύει με ευαισθησία τις προσωπικές ιστορίες τους, με φόντο τα Σκόπια. Πώς ζούσαν προτού φύγουν από τη χώρα τους; Ποιες συνθήκες τις οδήγησαν να έρθουν στην Ελλάδα; Με ποιον τρόπο έφτασαν, τι φαντάζονταν ότι θα βρουν, πόσο πίστευαν ότι θα μείνουν, τι τις κράτησε και τι τις δυσκόλεψε; Οι πέντε γυναίκες θυμούνται, αναπολούν, γελούν, συγκινούνται και πλέκουν μια κοινή αφήγηση για τη μνήμη και την ελπίδα, την πατρίδα και τον ξεριζωμό, τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα, για τις γυναίκες και τον κόσμο της εργασίας, για τον σεβασμό και την αξιοπρέπεια.

Σενάριο & Σκηνοθεσία: Μαρίνα Δανέζη
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Κλαούντιο Μπολιβάρ
Β΄ Κάμερα: Δημήτρης Ζιβόπουλος
Ηχοληψία: Λευτέρης Καμπαλώνης
Μοντάζ: Ανδρέας Γιαννακόπουλος
Μίξη Ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης
Διεύθυνση Παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης
Εκτέλεση Παραγωγής: Laika Productions
Μια παραγωγή του Onassis Culture

Δεύτερο μέρος – Σαράγεβο
Σε σκηνοθεσία Κώστα Μάνδυλα


«Η ανάμνηση έχει σημασία μόνο αν μας βοηθάει σαν εμπειρία, για να γίνουμε καλύτεροι στο μέλλον».
Η περιοδεία της «Καθαρής Πόλης» κάνει στάση στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Θέατρου MESS. Ο σκηνοθέτης Κώστας Μάνδυλας συνομιλεί με τον έναν από τους δύο σκηνοθέτες της παράστασης, τον Πρόδρομο Τσινικόρη, με φόντο την πόλη του Σαράγεβο, εκεί όπου τα σημάδια του εμφυλίου πολέμου είναι ακόμη εμφανή. O Τσινικόρης ξεδιπλώνει την ιδέα πίσω από την παράσταση, μιλάει για το θέατρο-ντοκιμαντέρ και εξηγεί πώς είναι να δουλεύεις με μη επαγγελματίες ηθοποιούς.

Σκηνοθεσία: Κώστας Μάνδυλας
Κάμερα: Παναγιώτης Μανωλίτσης, Κώστας Μάνδυλας
Ηχολήπτης: Αλέκος Σακελλαρίου
Super 8 Film: Κώστας Μάνδυλας
Εκτέλεση Παραγωγής: Αναστασία Μουμτζάκη
Παραγωγή: Production House Greece
Μια παραγωγή του Onassis Culture

Τρίτο μέρος – Μονπελιέ
Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου


«Σ’ αγαπάω. Σ’ αγαπάω. Αυτό είναι η λέξη. Αλλά πού είναι η πράξη;»
Οι πέντε πρωταγωνίστριες της παράστασης βρίσκονται τώρα στη Γαλλία. Για λίγες μέρες μένουν σε ένα μεγάλο σπίτι με κήπο και στα διαστήματα ανάπαυλας, προτού ανέβουν στη σκηνή, θυμούνται κομμάτια από τη ζωή τους. Ένα ερώτημα επανέρχεται συχνά, με διαφορετικό όμως τρόπο. Τι είναι αγάπη;
Γυρισμένο σε φιλμ Super 8, το τρίτο μέρος του ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου, ξεδιπλώνει τις ιστορίες των πρωταγωνιστριών της παράστασης μέσα από σύντομες λήψεις και φευγαλέες ματιές, και αποτυπώνει την ατμόσφαιρα που επικρατεί στα παρασκήνια, λίγο πριν ανάψουν τα φώτα.

Κείμενο, Κάμερα & Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου
Executive Producer: Αγγελική Αριστομενοπούλου
Μοντάζ: Άρτεμις Αναστασιάδου
Σχεδιασμός Ήχου & Μιξάζ: Περσεφόνη Μήλιου
Βοηθός Κάμερας: Στέλιος Μωραϊτίδης
Οργάνωση Παραγωγής: Ειρηλένα Τσάμη
Υπηρεσίες Μοντάζ: Massive Productions
Παραγωγή Βίντεο & Συνεντεύξεις: Αγγελική Αριστομενοπούλου

Εμφανίστηκαν: Mabel Mosana, Rositsa Pandalieva, Fredalyn Resurreccion, Drita Shehi, Valentina Ursache
Ευχαριστίες: Ανέστης Αζάς, Χρήστος Σαρρής, Πρόδρομος Τσινικόρης, Théâtre des 13 vents
Το κείμενο βασίστηκε στις συνεντεύξεις των Mabel Mosana, Rositsa Pandalieva, Fredalyn Resurreccion, Drita Shehi, Valentina Ursache

Η κινηματογράφηση πραγματοποιήθηκε σε φιλμ Σούπερ 8 στο Μονπελιέ της Γαλλίας τον Νοέμβριο του 2019, με αφορμή την παράσταση Καθαρή πόλη των Ανέστη Αζά & Πρόδρομου Τσινικόρη στο θέατρο Théâtre des 13 vents

Τέταρτο μέρος – Κωνσταντινούπολη
Χρήστος Σαρρής

Τελευταία στάση: Κωνσταντινούπολη. Ο σκηνοθέτης Χρήστος Σαρρής σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας καθαρίστριας στην Κωνσταντινούπολη, εσωτερικής μετανάστριας από μια επαρχιακή πόλη της Τουρκίας. Η ιστορία της μοιάζει με εκείνη των ηρωίδων της παράστασης και η ζωή της κινδυνεύει να περάσει ως μια αέναη επανάληψη κινήσεων. Μέχρι τη στιγμή που η γυναίκα για τις δουλειές του σπιτιού γίνεται Γυναίκα.

Σκηνοθεσία: Χρήστος Σαρρής
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Alexander Asplint
Α΄ Κάμερα: Δημήτρης Ζιβόπουλος
Ηχοληψία & Μίξη Ήχου: Παναγιώτης Παπαγιαννόπουλος
Διεύθυνση Παραγωγής: Δέσποινα Σιφνιάδου
Μοντάζ: Δημήτρης Ζιβόπουλος
Επιλογή λόγου: Μελπομένη Μαραγκίδου
Μετάφραση από τουρκικά: Γιάννης Πανουργιάς
Χρωματική επεξεργασία: Μάνθος Σάρδης
Συντονισμός Post-production: Έλενα Χωρέμη, Σμαράγδα Δογάνη
Fixer: Mert Gürel
Casting Agent: Giovanni Ajans
Ενοικίαση Κινηματογραφικού Εξοπλισμού: RentPhotoVideo, DK Video Productions

Εμφανίστηκαν: Arife Göksu, Selma Kodon, Edanur Göksu, Mithatcan Göksu, Mabel Mosana
Rositsa Pandalieva, Fredalyn Resurreccion, Drita Shehi, Valentina Ursache

Ευχαριστίες: Larsa Larsson, Gamze Larsson, Savaş Tan, Zorlu Performing Arts Center (Zorlu Performans Sanatları Merkezi

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ «ΚΑΘΑΡΗ ΠΟΛΗ»
Κείμενο & Σκηνοθεσία: Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης
Δραματουργική Συνεργασία & Έρευνα: Μαργαρίτα Τσώμου
Σκηνογραφία & Ενδυματολογία: Ελένη Στρούλια
Βοηθός Σκηνογράφου & Ενδυματολόγου: Ζαΐρα Φαληρέα
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Μουσική: Παναγιώτης Μανουηλίδης
Βίντεο: Νίκος Πάστρας
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ιωάννα Βαλσαμίδου, Λιάνα Ταουσιάνη
Διεύθυνση Παραγωγής: Βασίλης Χρυσανθόπουλος
Εμφανίζεται στα βίντεο η Νέλλη Καμπούρη
Κατασκευή Κούκλας; Γιάννης Κατρανίτσας

Ηθοποιοί: Mabel Mosana, Rositsa Pandalieva, Fredalyn Resurreccion, Drita Shehi, Valentina Ursache
Μετάφραση Υπερτίτλων: Μέμη Κατσώνη
Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Συμπαραγωγή: Goethe-Institut, στο πλαίσιο του project Europoly (Europoly: Ενα project των Ινστιτούτων Goethe στην Ευρώπη σε συνεργασία με το Kammerspiele του Μονάχου, τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Sirenos - International Theatre Festival του Βίλνιους, το Teatro Maria Matos της Λισαβόνας και το Tiger Fringe Festival του Δουβλίνου)
Βιντεοσκόπηση: Dotmov


Ίδρυμα Ωνάση – Σινεμά
Το Ίδρυμα Ωνάση αγαπάει και στηρίζει διαχρονικά το σινεμά, γίνεται ενεργό κομμάτι της καλλιτεχνικής δημιουργίας, στηρίζει καταξιωμένους δημιουργούς και νέα ταλέντα, μέσα από την ανάπτυξη σεναρίων και την παραγωγή ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους. Αγκαλιάζει τη διαδικασία της δημιουργίας, της έρευνας και της καλλιτεχνικής εξέλιξης, προσφέροντας υποτροφίες και fellowships. Συνεργάζεται με σημαντικούς φορείς. Για άλλη μια χρονιά συνεργάζεται με το μεγαλύτερο φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας, το 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας στο οποίο προβάλλονται φέτος τα ντοκιμαντέρ του Onassis Culture “Girlhood” των Βάνιας Τέρνερ και Μαρίας Σιδηροπούλου, «Καθαρές πόλεις» των Μαρίνας Δανέζη, Κώστα Μάνδυλα, Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου και Χρήστου Σαρρή, «Χτίστες, νοικοκυρές και η οικοδόμηση της σύγχρονης Αθήνας» των Τάσου Λάγγη και Γιάννη Γαϊτανίδη.


Διαβάστε περισσότερα
https://www.onassis.org/el/culture/cinema/onassis-documentaries/clean-cities

Εισιτήρια εδώ