ΓΔ: 907,08 7,66 (0,85 %)

Τζίρος: 81,54 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 2024η
Δευτέρα, 17 Μαΐου 2021

ΓΔ: 907,08 7,66 (0,85 %)

Τζίρος: 81,54 εκατ. €   RT

Κινητικότητα, «eFuels» και ανθρακική ουδετερότητα

Κινητικότητα, «eFuels» και ανθρακική ουδετερότητα

Mία είδηση της περασμένης εβδομάδας - για συμμετοχή μεγάλης ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας στη “συμμαχία” των λεγομένων eFuels - φέρνει ξανά στην επικαιρότητα το θέμα των συνθετικών καυσίμων και το ρόλο που μπορεί να παίξουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

H Mazda ανακοίνωσε λοιπόν με κάθε επισημότητα, την προηγούμενη Παρασκευή, τη συμμετοχή της στην “eFuel Alliance”, τονίζοντας μάλιστα το γεγονός ότι είναι η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως πού μπαίνει σε αυτόν τον οργανισμό. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που με βάση το όραμα των ουδέτερων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) επιδιώκει την αξιοποίηση συνθετικών καυσίμων.

Tί είναι τα eFuels;

Τα eFuels είναι μια ουδέτερη ως προς το CO2 εναλλακτική λύση έναντι των συμβατικών ενεργειακών φορέων. Δηλαδή πρόκειται για καύσιμα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αντί των υπαρχόντων ορυκτών καυσίμων, που χρησιμοποιούνται σήμερα όχι μόνο στο χώρο του αυτοκινήτου, αλλά γενικώς στο χώρο των μεταφορών. Μπορούν, δε, να συμβάλλουν αποφασιστικά στην παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση - ικανοποιώντας τη ζήτηση μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Για την παραγωγή eFuels, απαιτούνται: ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ήλιος ή ο άνεμος, νερό για την παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης και CO2, το οποίο προέρχεται (κατακρατείται) από την ατμόσφαιρα. Επειδή, λοιπόν, τα eFuels παράγονται με σύνθεση υδρογόνου και άνθρακα, αποκαλούνται συνθετικά υγρά καύσιμα. Ενώ το γεγονός ότι κατά τη χρήση τους εκπέμπουν πίσω στην ατμόσφαιρα το CO2 που έχει προηγουμένως δεσμευτεί για την παραγωγή τους, είναι αυτό που τους χαρίζει την πολυπόθητη «ανθρακική ουδετερότητα»

Η οικονομική σκοπιμότητα

Για να χρησιμοποιηθούν αυτές οι συνθετικές πηγές ενέργειας σε παγκόσμια κλίμακα, απαιτείται βιομηχανική παραγωγή. Περιοχές όπου πνέουν άνεμοι ή χαρακτηρίζονται από μεγάλη ηλιοφάνεια, δηλαδή περιοχές με δυνατότητα παραγωγής μεγάλων ποσοτήτων ανανεώσιμης ενέργειας, προσφέρονται για την παραγωγή υδρογόνου και παραγώγων με βάση το υδρογόνο, όπως τα eFuels, με οικονομικά αποδοτικό τρόπο.

Έτσι, το κόστος παραγωγής μπορεί να μειωθεί σημαντικά, επιτρέποντας στα eFuels να καθιερωθούν ως οικονομικά προσιτοί και κλιματικά ουδέτεροι ενεργειακοί φορείς για ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, όπως οι οδικές, οι αεροπορικές και οι θαλάσσιες μεταφορές, η αγορά θέρμανσης και η χημική βιομηχανία.

Σημειώστε ότι σήμερα, σε όλο τον κόσμο, περισσότερα από 1,3 δισεκατομμύρια οχήματα κινούνται από συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης και ντίζελ κατά κύριο λόγο, αλλά και LPG και CNG). Επιπλέον, πετούν στους αιθέρες περίπου 22.000 αεροσκάφη και διασχίζουν τις θάλασσες 50.000 πλοία, για τα οποία η επιλογή της ηλεκτροκίνησης δεν δείχνει το ίδιο εφικτή όσο στον χώρο της αυτοκίνησης.

Αυτοί οι υπάρχοντες στόλοι οχημάτων και σκαφών, θα συνεχίσουν να αποτελούν τη βάση για την κινητικότητα τις επόμενες δεκαετίες. Επιπλέον, υπολογίζεται ότι περίπου 20 εκατομμύρια συστήματα θέρμανσης στην ΕΕ λειτουργούν μόνο με συμβατικά υγρά καύσιμα. Δεδομένης αυτής της πραγματικότητας, η eFuel Allinace θεωρεί ότι βιώσιμη λύση για την προστασία του κλίματος είναι η χρήση καυσίμων ουδέτερου άνθρακα.

Μερικοί προβληματισμοί

Η ευρεία αξιοποίηση των eFuels είναι ένα ενδεχόμενο που θα μπορούσε ακόμα και να ανατρέψει την πορεία προς την ηλεκτροκίνηση και την επικράτηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ή, ενδεχομένως, θα μπορούσε να λειτουργήσει στην κατεύθυνση ενός πολυενεργειακού μέλλοντος τις επόμενες δεκαετίες, συμβάλλοντας στην επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ανθρακική ουδετερότητα μέχρι το 2050.

Πρόκειται για μία υπόθεση που ενισχύεται και από τα όσα διαβάσαμε στην επίσημη ανακοίνωση της Mazda:

«H Mazda υπήρξε ανέκαθεν ένθερμος υποστηρικτής μιας προσέγγισης πολλαπλών λύσεων, που συνδυάζει διαφορετικές τεχνολογίες, θεωρώντας ότι είναι ο καλύτερος τρόπος για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Για το λόγο αυτό η εταιρία επενδύει σε βελτιώσεις στην απόδοση των συμβατικών κινητήρων, στον εξηλεκτρισμό της γκάμας, στην ευρύτερη διάδοση των ανανεώσιμων καυσίμων, καθώς και στα ψηφιακά εργαλεία που βελτιώνουν την απόδοση της καύσης.

Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής πολλαπλών λύσεων της Mazda - και στο πλαίσιο αυτό, όλα τα οχήματα Mazda θα έχουν “εξηλεκτριστεί” έως το 2030. Ωστόσο, πολλά οχήματα θα συνεχίσουν να διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσεως.»

Με όλα τα μέσα, για τον κοινό σκοπό!

Σε σχόλιό του σχετικά με την απόφαση της Mazda να γίνει ο πρώτος κατασκευαστής που θα λάβει μέρος σε αυτή τη Συμμαχία, ο Wojciech Halarewicz, Vice President Communications & Public Affairs της Mazda Motor Europe GmbH, δήλωσε:

«Ως βιομηχανία πρέπει να μειώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις εκπομπές. Και για να το πετύχουμε αυτό, δεν πρέπει να αγνοήσουμε καμία από τις διαθέσιμες μεθόδους που έχουμε στη διάθεσή μας. Οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου και η αλλαγή του κλίματος είναι, από τη φύση τους, ένα παγκόσμιο και περίπλοκο ζήτημα που απαιτεί μία ολοκληρωμένη προσέγγιση. Όλοι οι τομείς και οι βιομηχανίες πρέπει να διαδραματίσουν τον ρόλο τους και, πάνω απ' όλα, πρέπει να έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν οποιεσδήποτε θετικές επιλογές για την επίτευξη των κλιματικών στόχων.»

Αυτή τελικά η δήλωση είναι που κρύβει και τις μεγαλύτερες αλήθειες: όλα τα διαθέσιμα μέσα πρέπει να αξιοποιηθούν για τον κοινό στόχο: την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη μας. Ενώ σε σχέση με τα συνθετικά καύσιμα πρέπει να σημειώσουμε ότι τις δικές τους, ανεξάρτητες έρευνες «τρέχουν» τόσο η BMW (με το πρόγραμμα Prometheus) όσο και η McLaren. Γεγονός που αυξάνει τις πιθανότητες να δώσουν κάποια στιγμή τα eFuels το παρών στην καθημερινότητά μας.