ΓΔ: 897,01 -13,20 (-1,45 %)

Τζίρος: 251,67 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 2014η
Παρασκευή, 7 Μαΐου 2021

ΓΔ: 897,01 -13,20 (-1,45 %)

Τζίρος: 251,67 εκατ. €   RT

«Ιστιοφόρα» υψηλής τεχνολογίας μειώνουν τους ρύπους των αυτοκινήτων!

«Ιστιοφόρα» υψηλής τεχνολογίας μειώνουν τους ρύπους των αυτοκινήτων!

Κοιτάζοντας τις φωτογραφίες που δημοσιεύουμε δύσκολα θα πείτε ότι αυτό που βλέπετε είναι ιστιοφόρο. Και όμως πρόκειται για ένα εξαιρετικά υψηλής τεχνολογίας φορτηγό πλοίο 35.000 τόνων, μήκους 200 μέτρων και πλάτους 40 μέτρων. 

Το πλοίο, που φέρει το όνομα Oceanbird και προς το παρόν βρίσκεται στα «χαρτιά» αποτελώντας ένα είδος concept, όπως λέμε στα αυτοκίνητα, σχεδιάστηκε από μια σουηδική ναυπηγοκατασκευαστική εταιρία, την Wallenius Marine με έδρα τη Στοκχόλμη, η οποία απασχολεί 800 εργαζομένους και συνεργάζεται με το πολυτεχνείο KTH Royal Institute of Technology και το ερευνητικό κέντρο SSPA για το project – το οποίο υποστηρίζεται από το Σουηδικό Υπουργείο Μεταφορών. Τα εμπλεκόμενα μέρη ελπίζουν να έχουν κατασκευάσει ένα πλοίο πλήρους μεγέθους, έως το 2024.

Τα πανιά του πλοίου δεν είναι, βέβαια, από απλό καραβόπανο. Πρόκειται για πέντε τηλεσκοπικά στοιχεία με σχήμα πτέρυγας αεροσκάφους, τα οποία στην πλήρη ανάπτυξή τους φτάνουν σε ύψος τα 80 μέτρα, πόδια από το κατάστρωμα, δίνοντας στο πλοίο ένα ύψος 105 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας. Τα high tech ιστία μπορούν να περιστραφούν κατά 360 μοίρες χωρίς να αγγίζουν το ένα το άλλο ή να συμπτυχθούν / χαμηλώσουν με το ύψος τους να περιορίζεται στα 45 μέτρα από τη θάλασσα, προκειμένου το σκάφος να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις όποιες δύσκολες καιρικές συνθήκες βρει στο δρόμο του ή να μπορέσει να περάσει κάτω από μια γέφυρα. 

Ενώ για την είσοδο και έξοδο από το λιμάνι το Oceanbird θα είναι επίσης εξοπλισμένο με βοηθητικό σύστημα πρόωσης, που θα τροφοδοτείται με καθαρή ενέργεια, και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κινήσει επίσης το πλοίο σε περιπτώσεις ανάγκης.

Κάθετες πτέρυγες, όπως αυτή του Oceanbird, έχουν προταθεί στο παρελθόν, αλλά είναι μάλλον η πρώτη φορά που σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθούν σε φορτηγό πλοίο πλήρους μεγέθους. Κατασκευασμένα από ατσάλι και σύνθετα υλικά, θα είναι τα ψηλότερα πανιά που κατασκευάστηκαν ποτέ, σύμφωνα με την Wallenius Marine. Κατά συνέπεια, οι μηχανικοί έπρεπε να τοποθετήσουν αισθητήρες σε υπάρχοντα σκάφη για να κατανοήσουν τη συμπεριφορά του ανέμου σε αυτό το ύψος, δήλωσε ο Mikael Razola, ναυπηγός μηχανικός και διαχειριστής ερευνητικών έργων για το Oceanbird, σε συνέντευξή του στο CNN.

Το αναμενόμενο περιβαλλοντικό όφελος από τη λειτουργία του Oceanbird συνοδεύεται από μια υπολογίσιμη μείωση της ταχύτητας. Η Wallenius Marine εκτιμά την τελική ταχύτητα στους περίπου 10 κόμβους*, που απέχει αρκετά από τους 17 κόμβους με τους οποίους ταξιδεύουν τα συμβατικά πλοία - μεταφορείς αυτοκινήτων. 

Αυτό σημαίνει ότι μια διέλευση του Ατλαντικού θα διαρκέσει 12 ημέρες - πέντε περισσότερες από ό, τι με τα υπάρχοντα, συμβατικά πλοία. Ωστόσο, το Oceanbird θα μπορεί και αυτό να μεταφέρει 7.000 οχήματα, σύμφωνα με την εταιρεία, οπότε οι πελάτες / αυτοκινητοβιομηχανίες που προωθούν μέρος της παραγωγής τους στις ΗΠΑ, για παράδειγμα η Volvo, θα έσπευσαν να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα που τους προσφέρει αυτός το τρόπος μεταφοράς για να διεκδικήσουν ένα πολύ χαμηλότερο συνολικό αποτύπωμα άνθρακα για τα μοντέλα τους.

Σημειώστε ότι τα γιγαντιαία φορτηγά πλοία αποτελούν σήμερα μια σημαντική πηγή ρύπανσης. Η ναυτιλία αντιπροσώπευε το 2,89% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου το 2018, σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), τον οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών που ρυθμίζει τη ναυτιλία. Υπολογίζεται, λοιπόν, ότι ένα μέσου μεγέθους πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων χρησιμοποιεί 40 τόνους καυσίμου την ημέρα και παράγει 120 τόνους CO2 - ισοδύναμο με την οδήγηση ενός μόνο αυτοκινήτου για 430.000 χιλιόμετρα – όταν η αντίστοιχη επιβάρυνση από το Oceanbird κυμαίνεται μεταξύ 3 και 12 τόνων CO2 ημερησίως.

Σημειώστε, επίσης, ότι το Oceanbird δεν είναι η μοναδική πρόταση για «καθαρή» ναυτιλία. Η ελβετική εταιρεία ABB και η Hydrogène de France (HDF) υπέγραψαν φέτος μια συμφωνία νωρίτερα για την ανάπτυξη μιας "κλίμακας μεγαβάτ" πηγής ενέργειας με βάση το υδρογόνο για σκάφη που διασχίζουν τους ωκεανούς. Παρουσιάστηκαν επίσης μια μερικά ηλεκτρικά σκαφη μπαταρίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πετρελαιοφόρου και πορθμείων, αλλά αυτά είναι πολύ μικρότερα από το προτεινόμενο μέγεθος του Oceanbird.

Σημείωση:

1 ναυτικό μίλι= 1.852 μέτρα

1 knot (κόμβος: 1 ναυτικό μίλι/ώρα) = 1,852 km/h

1knot = 1,150779 μίλια/ώρα

1 mph (μίλι/ώρα) = 1,609344 km/h