Η Πόρτο «χτύπησε» το τζάκποτ

Η Πόρτο «χτύπησε» το τζάκποτ

Επί τέσσερα συνεχόμενα χρόνια η Πόρτο ήταν αναγκασμένη να... σφίγγει το ζωνάρι, υποχρεωμένη να εναρμονιστεί με τους κανονισμούς του Financial Fair Play της UEFA, που της απαγόρευε να δώσει έστω κι ένα ευρώ αν αυτό δεν υπήρχε στο ταμείο της. Πάνω που έβλεπε φως στην άκρη του τούνελ, ήρθε η πανδημία του κορονοϊού. Σύμφωνα με την KPMG, την περασμένη σεζόν τα έσοδά της μειώθηκαν κατά 50% - καμία πρωταθλήτρια της εξελιγμένης ποδοσφαιρικά Ευρώπης δεν είχε τόσο μεγάλη πτώση. Πήρε 87,3 εκατομμύρια ευρώ και 89 εκατομμύρια έκαναν.. φτερά. Οι απώλειες της ξεπέρασαν τα 116 εκατομμύρια. Τα χρέη της είναι περισσότερα από 300 εκατομμύρια, χοντρικά, τρεις φορές το μπάτζετ της.

Γι' αυτό και η πρόκρισή της επί της Γιουβέντους και η παρουσία της στα προημιτελικά του Champions League, όπου αναμετριέται απόψε (22:00, COSMOTE TV SPORT 2) για πρώτη φορά με την Τσέλσι στο ουδέτερο γήπεδο της Σεβίλλης, «Σάντσεθ Πιθχουάν», είναι συνώνυμο της σωτηρίας της. Γιατί της επιτρέπει να συνεχίσει με το business plan της που είναι ουσιαστικά και το αθλητικό της πλάνο: «έξυπνες» μεταγραφές, μεταπώληση αυτών των παικτών και τα χρηματικά έπαθλα του Champions League. Τα ματς με την Τσέλσι της επιτρέπουν να βάλει τους παίκτες της στην καλύτερη βιτρίνα.

Οι «δράκοι» για χρόνια ήταν μπροστά από τον ανταγωνισμό τους στον τομέα των μεταγραφών. Αρχικά με το εκτενές δίκτυο «κατασκόπων» στη Νότια και την Κεντρική Αμερική και στην συνέχεια με την εμπλοκή «τρίτων» στην κατοχή δικαιωμάτων των παικτών. Αφότου, η FIFA απαγόρευσε το Third-Party Ownership (TPO), άλλαξε και ο τρόπος που έκανε business, αλλά παρέμεινε σε υψηλό επίπεδο. Από το 2012, η Πόρτο έχει πουλήσει παίκτες για 704 εκατομμύρια ευρώ. Το «καθαρό» κέρδος πλησιάζει στα 400 εκατομμύρια, αφού παράλληλα έκανε αγορές για 320 εκατομμύρια.

Βέβαια, το νέο πλαίσιο την έστειλε και πάλι στην... αγκαλιά του «σούπερ ατζέντη» Ζορζ Μέντες. Μετά από ένα μικρό διάλειμμα, άρχισε να χρησιμοποιεί και πάλι τις ικανότητές του για την πώληση παικτών. Τα τελευταία χρόνια κίνησε τους μοχλούς για τις μεταγραφές των: Αντρέ Σίλβα (Μίλαν, 38 εκατ.), Ρικάρδο Περέιρα (Λέστερ, 22 εκατ.), Εντερ Μιλιτάο (Ρεάλ Μαδρίτης, 50 εκατ.), Αλεξ Τέλες και Ντιόγκο Νταλότ (Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, 15 και 22 εκατ., αντίστοιχα) και φυσικά άνοιξε το... κανάλι Πόρτο – Γουλβς με τις πωλήσεις των: Φάμπιο Σίλβα (40 εκατ.), Ρούμπεν Νέβες (18 εκατ.) και Βίλι Μπολί (12 εκατ.).

Με τα γρανάζια της... στρατολόγησης παικτών και της μεταπώλησής τους να λειτουργούν σωστά, απομένει το τρίτο: η συμμετοχή στο Champions League και τα χρηματικά έπαθλα. Για έναν σύλλογο από την Πορτογαλία, το να παίζει στους ομίλους της διοργάνωσης σημαίνει αυτομάτως 40 εκατομμύρια ευρώ. Αυτή την σεζόν η Πόρτο έχει ήδη ξεπεράσει τα 75 εκατομμύρια. Το 2019, όταν έπαιξε και πάλι στα προημιτελικά, τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 67% και έφτασαν στα 176 εκατομμύρια. Εξ ου και την περασμένη σεζόν η πτώση ήταν τόσο μεγάλη. Διότι από τη μια την επηρέασε η πανδημία, αλλά από την άλλη δεν έπαιξε στους ομίλους του Champions League.

Η σειρά με την Τσέλσι, λοιπόν, είναι μια νέα ευκαιρία ώστε ο σύλλογος να δείξει τους καλύτερους του παίκτες στην υπόλοιπη Ευρώπη και κυρίως στις ομάδες της Premier League που είναι και εκείνες που αγοράζουν, κυρίως, από το «Ντραγκάο». Από οικονομικής άποψης ένας πιθανός αποκλεισμός δεν θα έκανε μεγάλη ζημιά. Η ομάδα έχει ήδη χτυπήσει το τζάκποτ. Το ενδιαφέρον βρίσκεται περισσότερο στο πρωτάθλημα: στην Primeira Liga είναι 2η, δέκα βαθμούς πίσω από την πρωτοπόρο Σπόρτινγκ, αλλά μόλις τρεις πάνω από την 3η Μπενφίκα με δέκα αγωνιστικές ν' απομένουν. Η Πορτογαλία έχει δύο απευθείας θέσεις στο Champions League. Αν μείνει 3η θα παίξει προκριματικά.